Før statsbudsjettet ble lagt frem hadde trønderske beslutningstakere klare forventninger til hvilke prosjekter de ønsket skulle få penger, med blant annet samferdsel, utdanning og rettsvesen på høyt på listen.

Slik gikk det med de viktigste sakene:

Veiutbygging

I forslaget foreslår regjeringen å bruke 535 millioner til E6-utbyggingsprosjektet mellom Tiller og Melhus. Av dette legges det opp til 225 millioner kroner i statlige midler og 310 millioner kroner fra bompenger.

Videre: Regjeringen å bruke 535 millioner til E6-utbyggingsprosjektet mellom Tiller og Melhus i neste års statsbudsjett. Foto: Morten Antonsen

- Vi kunne kanskje ha tenkt oss at en større andel av E6-pengene var statlige midler og at vi kunne bruke mindre bompenger. Vi får imidlertid de pengene vi har behov for, så dette har ingen praktisk betydning for fremdriften i prosjektet, sier leder i Miljøpakkens sekretariat, Henning Lervåg.

Les mer om hvilke trønderske veiprosjekter som får millioner i statsbudsjettet her.

Mangler penger til tunnelsikkerhet

På forhånd hadde noen håpet å få avklart spørsmålet om bompengeforskuttering av prosjektet med nye Sluppen bru, men det svarer ikke regjeringen på. Det har likevel ingen praktisk betydning, ifølge Kjetil Strand, strategisjef i Statens vegvesen region midt.

Erlend Solem, direktør for samferdsel i nye Trøndelag fylke, påpeker at det er et stort behov for tilleggsbevilgninger til tunnelsikkerhetstiltak, rassikring og midler til å fjerne etterslepet på fylkesveiene, noe han mener det er sterkt behov for.

- Vi mangler over 400 millioner kroner for å klare å gjennomføre tunnelsikkerhetstiltak på fylkesveiene og dette er vi pålagt å gjennomføre innen 2019. Vi blir nå nødt til å sende et brev til staten der vi forteller at vi bryter med bestemmelsene i tunnelforskriften, sier Solem.

Her er oversikten over regjeringens forslag til bevilgninger til Trøndelag.

Trønderbanen

Regjeringen vil ikke starte elektrifisering av Trønderbanen i 2018. Det kommer frem i forslaget til statsbudsjett 2018. Grunnen er ifølge Samferdselsdepartementet en kostnadssprekk på 600 millioner kroner.

«Tidenes mageplask», «en skandale» og «uholdbart» er karakteristikkene hos opposisjonen på Stortinget, mens samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) sier at de må jobbe for å finne løsninger som får pengene til å strekke lenger.

Høyres ferske stortingsrepresentant Mari Holm Lønseth nekter å kalle det løftebrudd: – Prosjektet har gått på en kostnadssmell, og det må tas en runde til.

Kollektiv-Trondheim

Trondheim får i statsbudsjettet for neste år 170 millioner kroner i belønningsmidler og 185 millioner kroner i statlig bidrag til metrobuss.

Belønningsmidlene er en del av bymiljøavtalen, som skal legge til rette for at persontransportveksten skal skje gjennom kollektivtransport, sykkel og gange. Gjennom avtalen har staten også forpliktet seg til å dekke 50 prosent av prosjektkostnadene for metrobuss i Trondheim, og for neste år foreslår regjeringen 185 millioner i statlig bidrag.

- Statsbudsjettet for 2018 inneholder ingen overraskelser. Belønningsmidlene og det statlige bidraget til metrobuss er helt i tråd med det som var spilt inn på forhånd og som vi hadde forventet, sier leder Henning Lervåg i Miljøpakken.

Bygger: Trondheim får i statsbudsjettet for neste år 185 millioner kroner i statlig bidrag til metrobussprosjektet. Foto: Peter Breivik

Elgeseter gate 10

Hos NTNU og Studentsamskipnaden var det på forhånd størst spenning til om det kom penger til et planlagt undervisningsbygg i Elgeseter gate 10. Her er det planer om undervisningslokaler for helse- og sosialfag fra gamle Høgskolen i Sør-Trøndelag.

Nå holder utdanningen til i midlertidige kontorlokaler etter Direktoratet for naturforvaltning på Tunga. Der blir de værende på ubestemt tid, ettersom det ikke foreslås penger på neste års statsbudsjett.

- For oss er dette veldig viktig og vi skulle gjerne ha kommet i gang. Derfor skulle vi veldig gjerne ha sett at de pengene kom på statsbudsjettet for 2018, sier økonomi- og eiendomsdirektør i NTNU, Frank Arntsen.

NTNU

NTNU-rektor Gunnar Bovim er også misfornøyd med at NTNU ikke får oppstartsmidler til Elgeseter gate 10. Ellers er han godt fornøyd med årets statsbudsjett.

- Regjeringen gjør som varslet og følger sine egne planer for høyere utdanning og forskning til punkt og prikke, sier Bovim.

Opp og ned: NTNU-rektor Gunnar Bovim er misfornøyd med at NTNU ikke får oppstartsmidler til Elgeseter gate 10, men ellers er han godt fornøyd med årets statsbudsjett. Foto: Vegard Eggen

Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen (H) lovte allerede i valgkampen 50 millioner kroner til planlegging av nytt NTNU-campus, og de store pengene til selve byggingen av det nye universitetsområdet ved Gløshaugen er ikke ventet før på statsbudsjettet for 2019/2020.

Det planlagte senteret for psykisk helse på Øya er det store fellesprosjekt mellom St. Olavs hospital og NTNU, men har det ikke ventet penger på statsbudsjettet i år.

Ocean Space Centre

Det nye senteret for havromsforskning på Tyholt, har fått ett avsnitt og tre setninger i statsbudsjettet. Administrerende direktør Vegar Johansen i Sintef Ocean er glad for at senteret er omtalt, og det har aldri vært noen forventninger om penger på statsbudsjettet for 2018.

I sommer konkluderte en kvalitetssikringsrapport med at det ikke vil være samfunnsøkonomisk lønnsomt å bygge nye sjøgangsbasseng og dypvannsbasseng.

«Nærings- og fiskeridepartementet har bedt NTNU og SINTEF Ocean om å utarbeide supplerende analyser i etterkant av KS1. De supplerende analysene skal så kvalitetssikres», heter det i statsbudsjettet.

- Vi er i dialog med Næringsdepartementet om hva de supplerende analysene skal inneholde og regner med å få en endelig bestilling innen to-tre uker. Vår målsetting er at analysene skal være ferdige rundt nyttår, sier Johansen.

Nord Universitet

Det nye universitetet med studiesteder flere steder i Nordland og Nord-Trøndelag ønsket seg penger til innovasjonscamp i Steinkjer, men det lå ikke inne i forslaget til statsbudsjett. Rektor Bjørn Olsen hadde også håpet på midler til kompetanseløftet de er i gang med.

- Vi er resultatet av en stor sammenslåing. Sammenlignet med andre nye universiteter, har vi derfor et større behov for å øke kompetansen, men en slik kompensasjon får vi ikke, sier Olsen, som ellers betegner det som «i beste fall» et flatt budsjett.

Domstolene

Fordi domstolene ikke får økt bevilgningene i forslaget til statsbudsjett for 2018, blir ledige stillinger stående ubesatt, ifølge sorenskriver Leif Otto Østerbø i Sør-Trøndelag tingrett.

- Regjeringen vil fortsette digitaliseringen av domstolene, det er vel og bra. Men man løser ikke det underliggende problemet, som er bemanningssituasjonen i domstolene, sier han.

For få: Sorenskriver Leif Otto Østerbø i Sør-Trøndelag tingrett sier at regjeringen ikke løser bemanningssituasjonen i domstolene. Foto: Rune Petter Ness

Direktør for Domstoladministrasjonen (DA), Sven Marius Urke, sier det er sterkt beklagelig at Regjeringen også for neste år tar med domstolene i den såkalte avbyråkratiserings- og effektiviseringsreformen (ABE). Han sier at driftsbudsjettet er som før. Det gjør at nedbemanningen i domstolene fortsetter.

Godsterminal

Næringsforeningen i Trondheimsregionen hadde på forhånd ønsket seg planleggingsmidler til ny godsterminal og veisystem på Torgård, men må i stedet nøye seg med 44 millioner til ferdigstilling av den midlertidige godsterminalen på Heggstadmoen og Heimdal Stasjon.

Næringspolitisk leder Børge Beisvåg sier at det ikke er noen stor overraskelse, etter at det i vår ble klart at terminalen ikke vil bli bygget før i siste del av Nasjonal Transportplan (NTP) for 2018–2029.

- Det er bra at det kommer penger til Heggstadmoen, men vi hadde ønsket oss noen tydelige signaler i statsbudsjettet om at det blir godsterminal på Torgård, sier Beisvåg.