Uno-X planlegger å åpne en fyllestasjon for hydrogen på Sandmoen i Trondheim i løpet av andre halvår 2018. Sjefen for Uno-X Norge, Ole Johannes Tønnessen, sier til Adresseavisen at Trondheim kunne fått sin første hydrogenstasjon for vanlige kunder tidligere.

Skylder på Enova

- Vi ville nok mest sannsynlig lagt inn Sandmoen på et tidligere tidspunkt, dersom Enova hadde hatt en langsiktig og forutsigbar plan for utrulling av hydrogenstasjoner, sier Tønnessen.

Enova er statens redskap for omstilling til lavutslippssamfunn. Adresseavisen skrev for noen dager siden om Steffen Møller-Holst som har kjøpt hydrogenbil, men som ikke har noe sted å fylle drivstoff til sin splitter nye og klimasnille bil.

LES OGSÅ:

Strømladere overalt

Norge har fått et finmasket nettverk for lading av elbiler. En ting som skiller elbiler fra hydrogenbiler er at elbiler enkelt kan lades med strøm i bileierens egen garasje.

- Hydrogenbiler er derimot fullstendig avhengig av infrastruktur for å tanke drivstoff, sier Steffen Møller-Holst.

I tillegg til å være forskningsdirektør i Sintef er han også styreleder i Norsk Hydrogenforum. Møller-Holst understreker at det er i den rollen han her uttaler seg.

Vil bygge for 420 millioner

I Norge er det i dag fem offentlig tilgjengelige fyllestasjoner for hydrogen, alle på Østlandet. Det skal bygges to stasjoner i Bergen, mens Trondheim og hele resten av landet henger etter. Uno-X, som eies av Reitangruppen, er det drivstoffselskapet som de siste årene har satset mest på hydrogen. Selskapet tar sikte på å bygge 20 hydrogenstasjoner de neste årene til en samlet pris på 420 millioner kroner. Uno-X forutsetter at staten tar en stor del av denne regningen.

Kortreist: Hydrogenet som Uno-X Norge selger fra fyllestasjonen på Kjørbo i Sandvika er produsert på stedet. Med solceller og litt vann produseres klimanøytralt drivstoff. Uno-X oppgir at drivstoffkostnaden for en hydrogenbil er på cirka åtte kroner per mil.

- For lite og for sakte

Tønnessen sier at hydrogen som drivstoff i fremtiden vil bli et kommersielt produkt, men at Uno-X i starten trenger statens hjelp.

- Det koster om lag 15 millioner kroner å bygge en hydrogenstasjon. I California betaler myndighetene 100 prosent av investeringen. Her i landet dekker Enova 40 prosent. Vi skulle gjerne sett at staten hadde betalt mer og at de også inkluderte driftsstøtte. Det kunne fått flere aktører på banen, sier Tønnessen.

Uno-X-sjefen mener at problemet ikke bare er støttenivået, men også at Enova legger opp til saktekjøring.

- Det går altfor tregt. Enova har valgt å gi støtte til bygging av tre hydrogenstasjoner i hele landet per år. Med det tempoet vil det ta lang tid før hydrogen er godt utbygd, sier Tønnessen.

LES OGSÅ: Hydrogenbilene kommer

Jubler for Trondheim

Uno-X Norge jubler for at Trondheim kommune, Trondheim Renholdsverk og Trøndertaxi skal satse på hydrogen. Selskapet prioriterer likevel Oslo og Akershus, fordi hydrogen som drivstoff har kommet lengst på det sentrale Østlandet.

- Vi må bygge ut der vi ser at det er i ferd med å vokse frem etterspørsel. Uten kunder blir denne satsingen enda dyrere enn den allerede er, sier Tønnessen.

Ole Johannes Tønnessen, administrerende direktør i drivstoffselskapet Uno-X Norge.

LES OGSÅ: Kronikk: Slik får vi klimakutt og nye arbeidsplasser

- Behovet er mye større

Steffen Møller-Holst støtter Tønnessens syn. Han mener at Enova, til tross for at de gir solid støtte til mange andre viktige områder, må innta en langt mer proaktiv rolle innen hydrogen til transport. Styrelederen i Hydrogenforum peker på at hydrogenbiler i dag er driftssikre og fullverdige biler, men at produsentene prioriterer å sende biler til land som har konkrete planer for å bygge ut fyllestasjoner.

- Honda valgte å lansere sin nye hydrogenbil i Danmark, og ikke i Norge, fordi lille Danmark har 10 stasjoner i drift og planer om 15 innen kort tid, sier Møller-Holst.

Steffen Møller-Holst, hydrogenekspert og forskningsdirektør i Sintef.

LES OGSÅ: Smadrer behovet for biodrivstoff

- For tidlig

Enova mener det er for tidlig å satse statens penger i stor skala på hydrogen for personbiler.

- Vi kommer nok dit på et tidspunkt at det er riktig å støtte storstilt utbygging av infrastruktur for hydrogen, men vi er ikke der ennå, sier Nils Kristian Nakstad, administrerende direktør i Enova.

Nakstad peker på tre forhold som begrunnelse for at Enova mener det er riktig å vente med statssubsidier i stor skala til hydrogenstasjoner: Det må komme flere hydrogenbiler, teknologien må være robust og det må bli mer konkurranse i markedet.

- Vi følger nøye med på det som skjer, og er i beredskap for økt utrulling. Vi har i dag en støtteordning av begrenset omfang. Vi har mottatt søknader for å tildele tre nye fyllestasjoner i 2017.

Å kreve flere biler før dere vil støtte stasjoner er vel et argument som like gjerne kan snus på hodet?

- På en måte, men Norge driver ikke dette markedet alene, og det er stor usikkerhet om utviklingen. Usikkerheten kommer jo til uttrykk når aktørene ønsker seg at staten både skal bygge og drifte. Vi tror at nivået vi har lagt oss på er klokt inntil videre, sier Nils Kristian Nakstad.