Mandag mottar gründer Jens Olav Dankertsen og butikksjef Monica Mathiassen i Livid Jeans Retail prisen som Sparebank 1 SMN deler ut.

- Går du til en kjedebutikk i dag blir du bare ekspedert. Vi satser ikke bare på klær, men på opplevelse, sier Dankertsen.

I det 400 kvadratmeter store lokalet Olav Tryggvasons gate 19 selges stort sett herreklær fra Livid, smykker, solbriller og duftlys. Det sys på symaskinparken, som er fra tiden da det fantes konfeksjonsindustri i Norge. I kjelleren selges sko og vintageklær, og i andre etasje jobber Dankertsen med å tegne neste høsts kolleksjon.

- Kjenner folk

- Vi gjør reparasjoner, justeringer og skreddersøm. Her er det også viktig med lukt, lyd og det visuelle. I dag kan man ikke drive butikk som for ti år siden. De som ikke gjør noe med interiøret i butikken, vil ikke klare seg. Vi tror folk vil ha opplevelse, sier Dankertsen.

Hos Livid Jeans har det også vært konserter, og i sommer ble kundene invitert inn i bakgården på grilling.

- Det handler om relasjonsbygging, og vi ønsker å bli kjent med folk utover det å selge varer, sier Dankertsen.

Solgte for 44 % mer

Sparebank 1 SMN står bak kåringen av Årets Kremmer i Trondheim og omegn. Prisen går til en detaljhandelsbedrift som har hatt en omsetningsvekst på minst 20 prosent de tre siste årene, og positive driftsresultat og resultat de samme årene.

Livid Jeans Retail omsatte for 6,9 millioner kroner i fjor, og økte dermed omsetningen med hele 44 prosent fra 2015. Da var omsetningen 4,8 millioner. Resultatet før skatt endte på 654 000 kroner i fjor, 81 000 mer enn i 2015.

I tillegg ligger klesproduksjonen i morselskapet Livid Jeans, som omsatte for 8,9 millioner i fjor. Også her vokser omsetningen fra år til år, og selskapet har overskudd.

I august i år åpnet Livid også ny butikk i Prinsens gate i Oslo.

- Det har gått over all forventning. Det kommer kunder fra hele landet dit, og vi har mange stamkunder i Oslo, sier Dankertsen.

- Skal vare

Ifølge prisutdeler Sparebank 1 SMN er det fellestrekk ved detaljhandelsbedriftene som har størst vekst i Trondheim og omegn: De har nettbutikk, fysisk butikk og er flinke til å markedsføre seg i sosiale media.

Mens den fysiske butikken for mange etter hvert er et utstillingslokale som gir kunder til nettbutikken, sier Dankertsen det er omvendt for Livid.

- Vi opplever at nettbutikken er et utstillingsvindu for butikken. Det er fordi vi er mer en spesialist innenfor vårt segment, og kundene våre forstår produktet bedre når de ser dem fysisk i butikken, sier Dankertsen.

Han er opptatt at av å bevisstgjøre kundene om at det er mennesker som produserer klærne, og at prisen skal reflektere kvaliteten på stoffet og produksjonskostnadene.

- Kunden skal oppleve at produktet er verdt pengene. Jeg tror folk er blitt mer opptatt av at ting skal vare. Vi jobber mot mer ærlighet og åpenhet rundt tilvirkning av klær sier Dankertsen.

Vant til billige jeans

I Trondheim syr butikken skreddersydde jeans etter mål av kunden. De koster mellom 2000 og 3000 kroner. Resten av kolleksjonene sys på fabrikk i Portugal.

- Det er vanskelig å produsere klær i Norge på grunn av et veldig høyt kostnadsbilde. Samtidig har mange et veldig lavt referansepunkt hva angår pris, sier Dankertsen.

- Er folk villige til å betale ekstra for klær som varer, slik at de ikke trenger kjøpe nytt så ofte og dermed sparer miljøet?

- Det går nok ikke alltid på bekostning av lommeboka ennå, men vi ser at det blir mer og mer fokus på dette, sier økonomisjef Kristoffer Dagslott i Livid.

- Jeg tror folk har vært veldig opptatt av forbruk, men beveger seg nå til å ønske noe mer ekte og nært. Det er nå mye oppmerksomhet på aspekter rundt klima og generelt dårlige arbeidsvilkår innenfor tilvirkning av klær, og folk blir mer og mer bevisste på at dette er noe de ikke ønsker å støtte, sier Dankertsen.

- Tøft i år

I dag lager Livid hovedsakelig produkter til herre, men jobber nå med å utvide med dameklær. Klærne fra Livid selges i dag i rundt 50 butikker i ti land. Utenfor Norge selger de mest i USA.

- Vi treffer et bredt utvalg kunder, og selger klær fra Livid til folk mellom 25–40 år. Men vi har også fått flere og flere yngre og eldre kunder, spesielt førstnevnte som handler mye vintage klær. De koster fra 199 til 1000 kroner, sier Dankertsen.

Mens omsetningsveksten i fjor gir Livid prisen Årets Kremmer 2017, har det vært tøffere i år.

- Det blir ikke stor vekst i Trondheim. Det har vært et utfordrende år, og det var tungt i juli, august og september. Nå har det tatt seg opp igjen. Det har vært en varm september, og menn handler som regel ikke sko og jakker før de er våte på beina og kjenner kulden på kroppen, sier Dankertsen.