Bygger opp et undervannseventyr på Nyhavna

Undervannsdronen Blueye Pioneer er solgt for millioner før den i det hele tatt er satt i produksjon. På nyåret begynner masseproduksjon av dronen som utvikles på Nyhavna.

Mye må klaffe: Knut Jarle Lysklett og Christine Spiten foran en av pc-ene i Transittgata. Å lykkes med undervannsdronen er å treffe markedet både som ingeniører, designere og selgere.Foto: Terje Svaan, Adresseavisen

Saken oppdateres.

Undervannseventyret begynte for to år siden med fire ansatte. I fjor var de sju, mens nå er de 17 ansatte ved fjordkanten på Nyhavna i Trondheim.

- Vi har utviklet en sterk selskapsstruktur som driver utviklingen fremover og sørger for høy kvalitet i alle ledd. De ansatte er imponerende selvdrevne, det har vært avgjørende for at vi har kommet så langt på så kort tid. Om ett år er vi 30–40 ansatte, sier Erik Dyrkoren, administrerende direktør og gründer i Blueye robotics.

Sjefen sjøl: Erik Dyrkoren er professor ved NTNU, men bruker idag så å si all sin tid som administrerende direktør i Blueye Robotics.Foto: Terje Svaan, Adresseavisen

 

De har allerede sikret seg en god slump penger. Mer enn 400 droner er forhåndsbestilt, noe som gir over 11 millioner i kassen før dronen er satt i produksjon. Produksjonen settes i gang på nyåret, ved en fabrikk i Polen.

I begynnelsen av januar i år skrev Adresseavisen om de 12 selskapene konsulentselskapet Impellom mente ville gjøre seg bemerket dette året. En av dem var Blueye robotics.

Stor målgruppe

Blueye beskriver seg som et selskap som vil revolusjonere måten vi opplever havet på. Dronen er utviklet i et samarbeid mellom Erik Dyrkoren, Christine Spiten. Erik Haugane og to professorer ved NTNU i Trondheim.

Dyrkoren som tidligere var forsker ved Marintek var i gang med å utvikle en undervannsdrone, da Spiten dukket opp med samme idé. Blueye er undervannsversjonen av dronene som i dag brukes i luften. Dronen kommuniserer med for eksempel en telefon via en wifi-sender. Den kan sendes flere hundre meter utover sjøen og dykke til oppimot hundre meters dyp. Den styres ved hjelp av en app og en spillkontroller.

Nede i dypet: Undervannsdronen Blueye Pioneer lar brukeren bli med under vann, uten at hun selv må dykke.Foto: Blueye Robotics

 

- Målgruppene er mange, forteller gründerne. Dronen kan brukes til å inspisere offshore vindparker eller til søk i redningsaksjoner. Den kan brukes av oppdrettsnæringen, og til å finne vrak eller søppel, til undervisning og turisme eller av forskere som kartlegger nye arter eller til å overvåke miljøendringer. Eller den kan brukes av folk flest, eventyrere som ønsker å se hva som er under havoverflaten. Brukeropplevelsen er viktig og målet er at dronen på sikt skal være såpass rimelig i pris at den er tilgjengelig for alle.

Dronen under lupen: Det er fortsatt mye som må til for å utvikle den helt perfekte undervannsdronen, den jobben gjøres på verkstedet. Fra venstre: Rune Hansen, Borja Serra og Joachim Arntzen.Foto: Terje Svaan, Adresseavisen

 

LES OGSÅ: Sender gründerbedrifter til Kina

Største eier i Kina

Samtidig som Dyrkoren og Spiten fant hverandre dukket også oljegründer Erik Haugane opp, som investor. I dag er Haugane styreleder, og i fjor fikk de også med seg investor og Kina-kjenner Chris Rynning.

I januar i år presenterte Rynning forretningsplanen for kineseren Xi Pei som er investor og tidligere Goldman Sachs-sjef i Beijing. Etter den påfølgende emisjonen ble Xi Pei største eier.

LES OGSÅ: Tre unge kvinner vil skape milliardbedrifter i Trondheim

- Jo da, finansiering har gått greit, medgir Dyrkoren.

- Vi har vært heldige og fått med oss solide investorer som deler vår visjon om hvor vi ønsker å ta selskapet. Haugane garanterte for millioner kroner allerede fra starten, og det gjorde at vi kunne starte selskapet Blueye og ha en ambisiøs plan. Siden har det gått slag i slag, både med folkefinansiering og større investorer. Dette er nok den største resirkuleringen av gründerpenger i Trondheim, sier Dyrkoren og sikter til at Hauganes innskutte egenkapital stammer fra hans karriere som oljegründer.

Som å spille Mario Kart

Inne i lokalene til Blueye i Transittgata snakkes det stort sett engelsk, for de ansatte kommer fra seks ulike nasjonaliteter.

- Vi har noen av verdens fremste softwareutviklere og ingeniører ansatt her, sier Spiten. Men å få produktet ut i havet krever mer enn teknisk ekspertise.

Klar for verden: Slik ser en Blueye-undervannsdrone ut. I vinter begynner masseproduksjon i Polen.Foto: Terje Svaan, Adresseavisen

 

- Å jobbe frem dronen skjer gjennom en trekant: Det er ingeniørkunnskap, det er god og brukervennlig design og det er å jobbe kommersielt. I tillegg kommer Christine, som også er sivilingeniør, inn med historien som bærer selskapets visjon, sier Dyrkoren og viser til Spitens store kongstanke om å gi vanlige folk til tilgang til livet under havet for å øke en global forståelse av hvorfor og hvordan vi kan ta vare på det.

- Havet dekker mesteparten av kloden, men vi har bare kartlagt mellom fem og ti prosent av det. Bare i 2015 oppdaget man 1500 nye arter i havet! Vi vil tilby en opplevelse og oppdagelser. Derfor skal det ikke være vanskelig å bruke dronen, det skal være som å spille Mario Kart under vann. Men desto vanskeligere er det jo å bygge den, sier Spiten.

Hurtigruten som kunde

- Dere sa i fjor at dere skulle ha lokal produksjon av undervannsdronen, men nå vil dette skje i Polen?

- Ja, først tenkte vi lite og lokalt, men vi innså raskt at vi isteden måtte tenke globalt og masseproduksjon. Derfor blir det produksjon ved Flex-fabrikken i Polen, sir Dyrkoren.

Produksjonen settes i gang på nyåret 2018, så følger en prosess med testing.

- Vi må ha is i magen til å lære av denne prosessen. Vi vil ha en begrensing på tusen enheter i første omgang. Vi vil selge en drone som er god nok for proffmarkedet, og samtidig brukervennlig nok til å være tilgjengelig for alle, sier Spiten.

Mange privatkunder har allerede forhåndsbestilt dronen, men Blueye har også store kunder som Hurtigruten, Kystverket, Redningsselskapet og Trondheim Havn. Hurtigruten skal ved hjelp av undervannsdronen vise turister verden under havet, og det kan etter hvert bli snakk om cirka ti droner per skip.

Her kan du lese alle sakene i reportasjeserien Nyskaping i Trøndelag

Travle gründerdager

- Det er uvanlig for trondheimsgründere å ha så store ambisjoner, men vi sier det gjerne: Vi skal vokse oss veldig store. Neste investeringsrunde må derfor også bli i utlandet og vi har hele verden som marked. Hovedkontoret skal derimot fortsatt være i Trondheim, forsikrer Dyrkoren.

Møtetid: Ansatte hos Blueeye robotics i sitt ukentlige fellesmøte.Foto: Terje Svaan, Adresseavisen

 

Som gründere jobber teamet bak Blueye robotics mye og gjerne utover vanlig arbeidstid. Når administrerende direktør skal vise frem en snutt filmet fra en undervannsdrone på storskjermen inne i verkstedet starter isteden en Lego-film og i vinduskarmen er det bamser. For av og til må også ungene bli med gründer-pappa innom jobben, og i travle perioder gjennomføres det sirkeltrening i verkstedet.

- Det er fullt trøkk hele døgnet, men det er gøy, forsikrer Dyrkoren.

Følg Adresseavisen på FacebookInstagram og Twitter.

Kjendishjelp: Skuespiller Kristofer Hivju er en av dem som har forhåndsbestilt en undervannsdrone fra Blueye robotics. Her sammen med gründer og administrerende direktør Erik Dyrkoren på Instagram. 
            (Foto: Ann Iren Bævre)

Kjendishjelp: Skuespiller Kristofer Hivju er en av dem som har forhåndsbestilt en undervannsdrone fra Blueye robotics. Her sammen med gründer og administrerende direktør Erik Dyrkoren på Instagram. Foto: Ann Iren Bævre

§
Vis debatt
comments powered by Disqus
Gikk du glipp av disse?
 
 
 
 
 
 
På forsiden nå