Frisør, thaimassasje og beautysalong, med navnet Analla og priser fra 150 kroner.

Det står det på store knallgule skilt utenfor det som tidligere var H2s frisørsalong i Olavskvartalet. Vi ringer gründer av frisørkjeden H2, Henki Ofstad, for å få bekreftet spøken.

- Spøk? Nei, vi skal åpne lavprissalong. For å få oppmerksomhet, må vi ha skarpe effekter, forklarer Ofstad.

H2 har drevet frisør i Olavskvartalet i 18 år, helt fram til de måtte legge ned i juni i år. Da hadde de ikke lenger folk til å jobbe der.

- Det har vært en avskalling i senteret de siste fem årene. Det har kommet nye eiere og det har lenge vært uavklart hvilken retning senteret skal ta. Våre frisører har sluttet fortløpende. Det var ikke nok folk og action, sier Ofstad.

Den nye friøsrsalongen er inspirert av H2s tidligere salong i Portobello Road i London, med skarpe farger og utradisjonelle løsninger, sier H2-gründer Henki Ofstad.

London-inspirert

Det var Ofstads to sønner, som også jobber i frisørbransjen, som oppfordret ham til å gå inn i lavprismarkedet.

- De frisørene som har åpnet i Trondheim det siste året, er drevet av folk fra andre land som opererer med lave priser. Vi ser for oss en salong som skiller seg tydelig ut fra H2, og som kan konkurrere i dette markedet.

Selve konseptet er inspirert av H2s tidligere salong i Portobello Road i London, med skarpe farger og utradisjonelle løsninger, og tilsvarende salonger i Soho og Camden.

Åpner før jul

Han tror salongen vil passe fint inn sammen med de andre nykommerne i senteret, Cinemateket, platebutikken Crispin Glover Records og Trondheim Calling. Men om de kommer til å tilby thaimassasje, er han usikker på.

- Foreløpig tester vi responsen på det. Vi har en hudsalong ved siden hvor det er uavklart hva som kommer til å skje. Vi håper å kunne åpne før 1. desember, i verste fall etter jul, sier Ofstad, som er i London for å skaffe effekter til salongen da vi snakker med ham.

Og ja, det har vært en del reaksjoner på navnet.

- Analla kan sikkert assosieres med mye, men det er et jentenavn som betyr originalitet og popularitet. For å skille seg ut trenger man et sprekt navn.

Les også: Skjegg gir penger i kassa

Selfie-hit blant ungdommen

Bjørgvin Thorsteinsson, direktør i Olavshallen, trodde salongens nye fasade var en «practical joke» første gangen han så det.

- Vi må tåle å bli litt småprovosert, sier Bjørgvin Thorsteinsson, direktør i Olavshallen.

Da han ikke fikk tak i Ofstad, fikk han fjernet strømmen til skiltene for å framprovosere en reaksjon, forteller han. Reaksjonen kom, og nå er strømmen tilbake.

- Det er ikke noe dramatikk, vi må tåle å bli litt småprovosert. Området er blitt en selfie-hit blant ungdommen, sier Thorsteinsson.

Så lenge leiekontrakten fortsatt løper, er det H2-sjefen som er ansvarlig for innholdet i lokalet, sier han. Men konseptendring og skilting må godkjennes hos senterledelsen.

- Et vanlig damenavn

- Vi har ingenting imot konseptendring og nye tanker, det er kjempebra. Vi har hatt en god dialog, derfor var det overraskende at han kom opp med et slikt konsept uten å forhøre seg med oss. Det står klart i kontrakten at slike endringer skal godkjennes, sier Thorsteinsson, som ser fram til en positiv dialog med Ofstad.

- Hva synes du om navnet på salongen?

- Det er et vanlig damenavn, det er mange damer som heter det.

Les også: Her ble frisørsalongen til ett crazy kunstverk