AMK-sentralen ved St. Olavs hospital og Trondheim brannstasjon tok i bruk teknologien til SmartHelp for fire år siden.

- Dette er det eneste systemet som lar publikum dele sin nøyaktige posisjon med offisielle nødmeldingssentraler. Uten nøyaktig posisjon må innringer selv muntlig beskrive hvor de er, og for mennesker i en traumatisk situasjon kan dette være svært utfordrende, sier Fredrik Øvergård, gründer og administrerende direktør i Råd AS som har utviklet appen.

SmartHelp-teknologien har ifølge Øvergård vært klar for nasjonal utbredelse siden våren 2016. Likevel har Justis- og beredskapsdepartementet valgt en sms-løsning for politiet. Denne er nå under uttesting for en gruppe personer med tale- og /eller hørselsvansker.

Skroter moderne løsning

Departementet viser til at dette er et pilotprosjekt for å opparbeide erfaring med bruk av skriftlig kommunikasjon med nødstilte. Det mener Øvergård både er gammeldags og skremmende.

Varsling: SmartHelp-appen gir også mulighet til å melde hvilken ulykke som har skjedd.

- AMK Sør-Trøndelag etablerte i 2011 mottak av sms og mms fra publikum ved bruk av femsifret telefonnummer. Da vi startet vårt prosjekt i 2013 var alle partnerne enige om at sms-kommunikasjon alene ikke er godt nok, og vi integrerte sms som en del av tjenestene i SmartHelp-plattformen. Dette som et supplement til de som ikke har SmartHelp installert. Når Justisdepartementet nå satser kun på sms, tar de ikke med seg noe av denne lærdommen, mener Øvergård.

Justis- og beredskapsdepartementet har via sin kommunikasjonsavdeling svart dette på Adresseavisens spørsmål om hvorfor de ikke tar i bruk teknologien til SmartHelp, men i stedet har satt i gang uttesting med sms:

- Siden dette skal være en reell kommunikasjonskanal for nødstilte, er det viktig at løsningen er like trygg og robust som den vanlige taletjenesten til nødsentralene. Valget av sms er primært gjort fordi det er en velkjent kommunikasjonsform som ikke krever egen opplæring, noe som kan være avgjørende i en nødssituasjon. Sms er en også en plattformnøytral teknologi som alle har tilgang på uansett mobilprodusent eller operativsystem.

Problematisk med privat aktør

Departementet viser også til at de ikke vil være avhengig av en privat bedrift.

- Å være avhengig av en privat bedrift, som ikke er underlagt de lovmessige kravene som stilles til ekomtilbyderne (tilbydere av offentlige elektroniske kommunikasjonstjenester journ.anm.) er problematisk. Det vil også være problematisk hvis en privat aktør, som ikke er underlagt et regulert tilsynsregimet, skal motta og videreformidle sensitiv personsinformsjon, skriver Justis- og beredskapsdepartementet i en epost.

Dette tilbakeviser Øvergård:

- Vi som driftsleverandør vil aldri ha tilgang til sensitive personopplysninger fordi de vil være uleselig for andre enn nødstilte og nødmeldesentral, sier Øvergård som også viser til sms ikke har leveringsgaranti.

På kartet: Når teknologi fra SmartHelp brukes, kan AMK-sentralen se hvor nødmeldingen kommer fra.

- De som mottar sms-en sitter på AMK Bodø og har ingen ressurser å sende om noe har skjedd. De må videresende beskjeden til en annen nødmeldesentral, som kanskje er opptatte med andre hendelser og bruker tid på å oppfatte hva det er. Med SmartHelp vil riktig nødmeldesentral få presis posisjon fem sekunder før nødanropet starter.

110-sentralen i Midt-Norge har tatt i bruk SmartHelp-teknologien.

- Teknologien er glimrende og appen en genial. Vi får kjapt vite hvor det meldes fra og det er også en chattefunksjon for døve og hørselshemmede. Eneste minuset med appen er at det er for få som bruker den, og da får vi ikke full nytte av den, sier Arvid Vollum, som er daglig leder ved 110-sentralen.

Vil sikre kontrollen

- Det offentlige Norge skal digitaliseres og det er brukt mye midler på nyskaping og gründere, og likevel tar ikke politiet i bruk helt ny teknologi som redder liv. Jeg skjønner bare ikke hvorfor, sier Øvergård.

Dette svarer Justis- og beredskapsdepartementet:

- Hadde brukerne vært unisone i sitt ønske om en app, og de andre involverte aktørene, ikke minst nødetatene, akseptert dette, ville man uansett måtte gå ut med en offentlig anbudskonkurranse. Alternativt kunne Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap selv stått for utviklingen av en app, slik at man sikret kontroll over hele verdikjeden fra en nødstilt til en nødmeldingssentral.

Departementet tester ut sin nye nød-sms på brukere med tale- og /eller hørselsvansker. Dette fordi de er opptatt av at disse også raskt kan motta hjelp.

Dette mener Øvergård denne gruppen kan få best med app:

- Døve og hørselshemmede i Sør-Trøndelag har full tilgang på lik linje med andre innbyggere til å sende melding sammen med nøyaktig posisjon til AMK Sør-Trøndelag via nødappen SmartHelp. Den ordningen har vært i bruk siden april 2016, sier Øvergård.