- Det er ekstra hyggelig at vi klarer å utløse aktivitet i Trøndelag. Det er en ekstrabonus, sier Ola Borten Moe, kommersiell direktør i Okea, etter kontraktstildelingen til Kværner Verdal.

Han sier at lisenseierne i Yme-feltet tok beslutningen om å bygge ut feltet for 14 dager siden, og at de i løpet av kort tid vil sende inn en plan for utbygging og drift (PUD) til Olje- og energidepartementet.

Okea har tidligere droppet planene om å bli operatør for feltet, og det er dermed fortsatt det spanske oljeselskapet Repsol som sitter i førersetet for utbyggingen. Okea vil sitte med en eierandel på 15 prosent i feltet, etter å ha kjøpt Wintershalls andel på ti prosent og fem prosent fra Repsol.

Obligasjonslån

Trondheimsselskapets andel av utbyggingskostnadene vil være på rundt en milliard kroner, og Borten Moe sier at de har finansiert dette gjennom et obligasjonslån på 120 millioner dollar (i underkant av en milliard kroner med dagens valutakurs).

- Vi var ute i markedet for 14 dager siden, og fikk på kort tid hentet inn pengene, sier han.

Dette skjedde etter det mislykkede forsøket på å hente inn 4,8 milliarder kroner til å kjøpe seg inn i Gina Krog-feltet.

Borten Moe og tidligere Det norske-sjef Erik Haugane og to medgründere startet opp Okea i mai 2015, og et halvt år senere lanserte de planene om å gjenopplive Yme-utbyggingen.

Feltutbyggingen hadde da blitt omtalt som en av Norges største industriskandaler. Plattformen på feltet ble vraket før den ble tatt i bruk, og ble hentet til land for å bli hogd opp til spiker på Lutelandet i Sogn og Fjordane.

Okea fikk i sommer inn rundt 100 millioner kroner i forsikringsoppgjør etter skrotingen.

- Da vi kom inn i lisensen var partnerne fast bestemt på å bruke tre milliarder kroner på å fjerne det som var av infrastruktur. Vår tilnærming var at det var en dårlige idé. Det var plattformen som var problemet, og når den ble fjernet så mente vi at vi kunne bruke brønner og lagertank og annen infrastruktur på feltet, sier Borten Moe.

Ny plan: Erik Haugane (t.v.) og Ola Borten varslet i januar i fjor at de ville gjenopplive Yme-feltet. Foto: Frank Lervik

Leid rigg

Okeas plan var å benytte en såkalt oppjekkbar plattform med bore- og prosessanlegg, og torsdag inngikk lisenshaverne også en avtale med Maersk Drilling om å leie riggen «Maersk Inspirer» i ti år. Riggen har tidligere vært på Statoils Volve-felt, og Borten Moe sier at den skal kobles på Yme om to år.

Kontrakten som har gått til Kværner Verdal dreier seg om å bygge en støttestruktur til den såkalte caissonen på feltet. Det er kort fortalt et drøyt 100 meter høyt jernrør som går fra lagertanken på havbunnen og opp over havoverflaten, og som tidligere ble støttet opp av plattformen.

Ved verftet i Verdal skal de nå bygge en 38 meter høy og 1300 tonn tung støttestruktur, som skal leveres i juni neste år.

- Dette er en viktig kontrakt for verftet i Verdal som kapasitetsmessig passer godt inn sammen med byggingen av stålunderstellene for bore- og prosessplattformene til Johan Sverdrup og de fire blisterne til Njord som skal leveres neste år, sa Sturla Magnus, konserndirektør i Kværner og ansvarlig for verftet i Verdal, i en pressemelding da kontraktstildelingen ble kjent torsdag morgen.

- Verdier og arbeidsplasser

De utvinnbare ressursene i Yme er anslått til rundt 65 millioner fat olje, og Borten Moe sier at det vil gi et hyggelig bidrag til verdiskaping og utvikling av det norske samfunnet.

- Vi håper og tror at Olje- og energidepartementet vil være godt fornøyd med at en av de store industriskandalene i Norge nå er snudd til et utbyggingsprosjekt som skaper verdier og arbeidsplasser i stedet for utgifter, sier han.