Handlende på Lade en kald formiddag gjør som ekspertene ber oss om, de sjekker om tilbudene faktisk er så gode som de virker. For flere varer kan ha blitt skrudd opp i pris før de settes ned igjen i kampanjeperioden.

- Jeg har sett meg ut ullundertøy i en nettbutikk, som jeg skal kjøpe på fredag. Da er det 30 prosent rabatt, og jeg har sjekket prisene flere steder over tid og vet at dette blir en god pris, sier Camilla Haug.

På årets Black Friday vil nordmenn bruke cirka 3,4 milliarder kroner, det melder hovedorganisasjonen Virke. De to siste årene har fenomenet fått grundig fotfeste her til lands, og i fjor økte omsetningen med 10,6 prosent sammenlignet med året før. I år slås rekorden igjen, spår Virke.

Se forbrukerøkonomens handletips til Black Friday nederst i saken

Forbrukerombudet følger med

I år er det ikke engang bare Black Friday, men hele denne uka kalles Black Week i handelsstanden.

Forbrukerombudet fikk derimot inn flere klager i fjor, på at mange av de beste tilbudene kun gjaldt for et begrenset antall varer og fordi det viste seg at flere varer ble priset høyt før de ble satt ned igjen. Ved salg skal førprisen være det varen er solgt for de siste seks ukene før salget starter. Flere elektronikkjeder innrømte i etterkant av fjorårets Black Friday at de hadde reklamert for salg uten å oppgi riktig førpris, disse har ifølge Forbrukerombudet skrevet under på at de ikke skal drive ulovlig salgsmarkedsføring i fremtiden.

- Det ble i fjor også oppdaget tilfeller hvor salgsvarer ikke har hatt førpriser i det hele tatt, sier forbrukerombud Elisabeth Lier Haugseth som har følgende råd:

- Bruk heller tid på å sammenligne priser enn å hive deg rundt og handle akkurat denne fredagen. Spør deg selv: Hva koster varen hos konkurrentene, er førpris oppgitt og er varen ofte på salg?

Forbrukerombudet følger også årets Black Friday/Week nøye.

- Vi følger med på tips og klager både på sosiale medier og andre steder. Vi følger også med på annonser og annen markedsføring nå i dagene rundt Black Friday. Foreløpig har vi ikke noe spesielt å gå ut med før saksbehandlerne våre har samlet sammen noen eksempler og sett nærmere på dem, sier Pernille Amdahl som er kommunikasjonsrådgiver hos Forbrukerombudet.

Black Friday, Blakk lørdag

- Nei, jeg skal ikke stå i kø på fredag. Jeg oppfatter Black Friday som bare tull og lureri. Priser settes opp, for å settes litt ned igjen. Kanskje kan jeg spare en liten hundrelapp, men stort sett betyr Black Friday bare Blakk lørdag, sier Lillian Bøkestad på vei ut av Lade Arena.

Blakk lørdag: Lillian Bøkestad (til venstre) mener Black Fridag betyr Blakk lørdag, mens Laila Bøkestad Nilsen beskriver dagens som kommersiell og en dag hun har et avslappet forhold til. Foto: Terje Svaan

Steinar Myren har kjøpt seg ei dartskive til halv pris, men uten at det var et Black Week-tilbud.

- Jeg er overhodet ikke opptatt av Black Friday. Nå ble det riktignok et spontankjøp av en dartskive når jeg bare skulle ha noe i matbutikken, men konseptet Black Friday mener jeg er galskap. Halvpartene av prisene er nok lureri. Prisene justeres opp like før, for så settes ned til noe som liksom er en fantastisk spotpris, sier Myren.

Galskap: Steinar Myren slo til da han fant en dartskive til halv pris, men noen handletur på Black Friday blir det ikke. - Jeg synes dette har tatt av, og har advart guttene mine også, sier Myren. Foto: Terje Svaan

Myren får støtte av Silje Havdal som er forbrukerøkonom hos BN Bank.

- I fjor satte mange kjeder opp prisen på sine varer rett før Black Friday, slik at tilbudet så bedre ut enn det faktisk var. Dette er rent lureri, sier Havdal og viser til en ny undersøkelse Sentio har gjort på oppdrag av BN Bank. Denne viser at mange har forstått at tilbudene kanskje ikke er så gode som de virker.

Flest kvinner på shopping

- I undersøkelsen har 35 prosent har svart at de tror tilbudene ofte ikke er så gode som de kan virke, mens 44 prosent tror det er veldig mange gode tilbud, sier Havdal.

Undersøkelsen viser også at mange vil benytte seg av denne ukas tilbud.

- 27 prosent svarer at de har planer om å benytte seg av tilbudene, mens 40 prosent sier de ikke har det. Resten vet ikke. Det er minimale forskjeller mellom kjønn, alder og inntekt, men det kan se ut til at kvinnene vil benytte seg av tilbudene i større grad enn mannfolkene. De husstandene som har en samlet inntekt på under 300 000 kroner er den gruppen hvor flest har planer om å benytte seg av tilbudene. De med høyest inntekt har mindre planer om å det, sier Havdal.

Ikke mist hodet: Silje Havdal er forbrukerøkonom hos BN Bank og skal selv handle på Black Friday, men hun passer på å handle smart. Foto: BN Bank

Havdal planlegger selv å handle på årets Black Friday, men hun understreker at det er viktig å bruke hodet når du shopper.

- Kjøpepresset er jo enormt, og det er lett å la seg rive med. Det er lett å gå i fella og handle mer enn man trenger, bare fordi det er billig. Og kanskje verst av alt; å handle på kreditt og ende opp med å betale i dyre dommer på opparbeidet gjeld. Samtidig er det veldig lurt å handle på salg om man kjøper noe man trenger selv eller gaver til andre. Det har jeg selv planer om å gjøre. Så lenge man handler smart, er Black Friday helt supert og en gyllen mulighet til å spare penger, sier Havdal.

Forbrukerøkonomens tips

Forbrukerøkonom Silje Havdal har disse rådene til de som ønsker å handle smart på Black Friday:

- Tenk deg om – unngå impulskjøp. Før du betaler, tenk en ekstra gang. Har du virkelig bruk for det du skal kjøpe?

- Sammenlign priser. Se hvem som har de beste tilbudene ved å bruke ulike sammenligningsider, for eksempel Prisjakt.no.

- Vær obs på lokketilbud. I fjor økte flere aktører prisen på varer rett før Black Friday. Dette for at et tilbud skulle høres bedre ut enn det var. Sjekk derfor hva prisen på varen har vært tidligere, eventuelt hva den selges for hos andre aktører.

- Returner varen. Lange køer gjør at mange kjøper klær uprøvd. Når du kommer hjem innser du at plagget ikke passet slik du ønsket, og at det ikke vil bli brukt. Det samme om man kjøper noe på nett og varen ikke var så fin som den så ut til. Returner før fristen for deponering går ut og få pengene tilbake.

- Om du handler julegaver på salg – la det være din egen fortjeneste. Har du et budsjett på 300 kr til en person, og handler på salg for 200 kroner, la den siste hundrelappen være din! Ikke handle ekstra bare for å komme opp i «riktig» sum.