Mange ble nok sjokkert da det viste seg at Black Friday-tilbudene enkelte kjeder opererte med i fjor fremsto som bedre enn de egentlig var.

Grunnen var at enkelte kjeder økte prisene like før Black Friday, for deretter å sette dem ned. På denne måten så det ut som prisavslaget var større enn det hadde vært i perioder før Black Friday.

Et eksempel som ble mye omtalt i fjor, kom fra en elektronikkjede som skrudde opp prisen TV med 5000 kroner bare dager før Black Friday. Elektronikkjeden avviste at prisen ble satt opp i forbindelse med Black Friday, og svarte at tv-en kun ble satt opp som følge av at en gammel kampanje var over.

Vi ønsker tips fra deg! Finner tilbud som du mener er misvisende? Kontakt oss på mail: okonomi@adresseavisen.no, eller på Facebook-sidene våre: Facebook.no/adressa.no.

Sammenlign på nett

For å finne ut hva prisen har vært på de fleste varer før de kommer på tilbud, kan du sjekke prishistorikken på ulike prissammenligningstjenester.

Prisjakt.no har en funksjon som både viser deg utviklingen på pris produkt for produkt, og hvordan prisen på produktet har utviklet seg butikk for butikk. Dette er måten du går frem på hvis du bruker PC:

1) Søk opp produktet du vil sjekke på prisjakts startside.

2) Vær sikker på at du klikker på riktig produkt når søkeresultatet kommer opp nedenfor søkefeltet.

3) Når du har klikket på produktet - gå til fanen som heter «Statistikk».

4) Nå får du opp to grafer som viser popularitet for produktet (til venstre) og prisutviklingen den siste tiden (til høyre)

5) Vil du sjekke hver enkelt butikks prising av produktet den siste tiden, går du til lista som dukker opp under grafene. Ved å trykke på pilen til venstre for butikkens navn, får du opp en oversikt over hvordan prisen på varen har variert i denne butikken. Her kan du se om prisen er skrudd opp like i forkant av Black Friday.

Du finner ut både hvordan hvert enkelt produkt har utviklet seg i pris, samt hvordan produktet har utviklet seg i pris hos hver enkelt butikk, ved å trykke på fanen «Statistikk» på Prisjakt.nos tjeneste.

Færre funksjoner på mobil

Hvis du bruker Prisjakts tjeneste via nettleser på mobil, søker du opp produktet på samme måte. Når du kommer til punkt 3, finner du imidlertid ikke prisutviklingen under en egen fane. Du må trykke på den røde, smale, grafen som kommer opp rett under stjernene som indikerer rating. Trykker du på denne, får du opp prisutviklingen på varen.

OBS! Du får ikke opp hvordan prisen har variert på varen i hver enkelt butikk ved å bruke mobilversjonen. Da må du trykke på «Åpen desktop versjon». Dette valget kommer opp helt nederst til venstre i mobilskjermen når du har bladd deg nederst på siden.

På Prisjakt.nos mobilsider finner du prisutviklingen over tid ved å trykke på den smale grafen som er markert med en rød ring her. Den viser imidlertid ikke produktets prisutvikling i hver enkelt butikk i mobilversjonen.

Den samme fremgangsmåten gjelder også for Prisjakts app. Her får du en smal graf du kan trykke på. Grafen finner du til høyre for bildet av produktet, etter at du har trykket deg inn på det spesifikke produktet.

Heller ikke i appen er det mulig å hente frem hver enkelt butikks prishistorikk på produktet.

Flere nettsteder med lignende tjenester

Det finnes også andre prissammenligningstjenester du kan benytte. Prisguiden.no har en lik tjeneste som Prisjakt. Du søker på produktet, trykker deg inn på det, og får opp en liste over butikkene som selger den billigst i stigende rekkefølge.

Nedenfor listen over butikkene som tilbyd produktet ser du en graf som viser hvordan varen har utviklet seg i pris. Du ha imidlertid ikke muligheten til å gå inn på hver enkelt butikk/kjede for å se hvordan butikken har satt opp og ned prisene på denne varen.

Prisguiden.no viser en oversikt over hvordan prisen på produktene har utviklet seg i en egen graf.

Det finnes også en rekke andre prissammenligningstjenester for en hel rekke varer og tjenester, men Adresseavisen har ikke funnet andre som har helt samme funksjonalitet som de to som er nevnt her.