- Her får vi til en mer rasjonell produksjon og kan produsere mer øl per time, sier markedsansvarlig Thomas Sjue i Austmann Bryggeri.

Gründeren viser rundt i lokalene som bryggeriet skal flytte til på eiendommen til R. Kjeldsberg på Sluppen. Lokalene har vært brukt som lager og verksted. Her får bryggeriet 1000 kvadratmeter (kvm) å produsere, lagre og servere øl på. I dag har håndverksbryggeriet 480 kvm i Bynesveien på Høvringen.

- Det er for trangt. Vi må være innovative og det krever lagringsplass. Vi har vokst ut av lokalene våre, og ville flytte til et sted hvor vi kan vokse i mange år fremover, sier Sjue.

Sammen med Anders Cooper og Vinko Lien Sindelar etablerte han bryggeriet i 2013.

- Vi ønsker å være nærmere byen og være en større del av den. Det har vi god mulighet til her. Universitetet og campus er også en av grunnene til at vi legger det her, sier Sindelar.

Anders Cooper i Austmann Bryggeri sjekker øltanken i dagens lokaler på Høvringen. Bildet er tatt ved en tidligere anledning.

Flytter i mars

Austmann Bryggeri skal flytte inn i Sluppenveien 10, hvor blant annet Bama og Trondheim Kulde holder til fra før. Før innflyttingen skal lokalene bygges om en del. Leiekontrakten er på fem år, med mulighet til forlengelse i ytterligere fem år.

Det nye bryggeriet vil koste rundt sju millioner kroner, og finansieres med banklån og egenkapital. En stor del av investeringen går til et nytt bryggerianlegg.

Denne gangen trenger ikke gründerne hjelp fra de to mødrene og tanten som kausjonerte for dem da de etablerte bryggeriet. Til gjengjeld har damene fått et øl oppkalt etter seg, «Tre gamle damer», som er en belgisk pale ale.

- Vi flytter inn i mars og i april regner vi med at produksjonen vil være i gang etter testkjøring, sier Sindelar, som nå jobber med eksport på fulltid.

Foodtrucks og øl

Det blir bedre plass til lager i det nye bryggeriet, og det blir mulighet til å smake på øl.

- Vi skal ha et tap room med stoler, bord og båser. De som jobber i området skal kunne drikke kaffe og jobbe her. Fra rommet skal kundene kunne se inn i produksjonslokalene hvor ølet brygges og lagres, sier Sjue.

Det blir også matservering på lørdager.

- I dag har vi åpnet bryggeri hver andre lørdag i måneden, med foodtrucks og musikk. Nå kan vi ha det permanent. Vi skal åpne lokalet mer, og sette inn en stor glassdør. Her kan foodtrucks kjøre inn, sier Sjue.

Dobler omsetningen i år

Austmann Bryggeri har vokst kraftig siden oppstarten. I fjor hadde bryggeriet inntekter på 10,3 millioner kroner. I år vil omsetningen nesten dobles, og ende på nesten 20 millioner kroner. Det er salg til distributør og uten avgifter, og omsetningen til butikker og utesteder er derfor vel det dobbelte. I år ender ølproduksjonen på 580 000 liter øl.

- Vi kan ikke doble omsetningen hvert år, så neste år må vi ta tempoet ned, sier Sjue.

Bryggeriet budsjetterer derfor med en omsetning på 24 millioner kroner i 2018.

Rundt 15 prosent av omsetningen kommer i dag fra eksport. Austmann Bryggeri eksporterer mest til Danmark. Deretter følger Nederland, Spania, Sverige og Finland. Bryggeriet har nylig også begynt å eksportere til Hviterussland og Ukraina.

- Entusiasmen smitter

I mange av byggene til R. Kjeldsberg på Sluppen holder en rekke store og små teknologibedrifter til. Foruten å være en del av et område for teknologibedrifter, forskning og undervisning, skal denne delen av byen også utvikles til en levende bydel, forteller administrerende direktør Ole Petter Bjørseth i R. Kjeldsberg.

- Bydelen her er under forvandling, og vil få sentrumsbebyggelse og fortetting med boliger og flere serviceinstitusjoner, sier Bjørseth.

Han synes derfor Austmann Bryggeri passer inn på Sluppen.

- De er innovative folk som kan bidra med energi inn i miljøet her. Entusiasmen deres smitter på hele miljøet. De skaper noe nytt, og er med på å fornye ølmarkedet. De står for mye av det samme som gründerbedriftene vi har i Faktry, sier Bjørseth.

Faktry som han viser til, er en nyskapingsfabrikk og inkubator for fysiske produkter som R. Kjeldsberg startet opp sammen med Telenor, NTNU og Wireless Trondheim i høst. Her holder flere oppstartsbedrifter til.