Onsdag kan direktør Jørn Endresen trykke på knappen som starter produksjon av hydrogen til distribusjonsbilene som har Askos lager på Tiller som base.

Først i Norge

Hydrogenproduksjonen blir en milepæl ikke bare for Asko, som distribuerer dagligvarer og varer til serveringsmarkedet. Hydrogenanlegget på Tiller blir det første i sitt slag i Norge og et av de første i verden. Produksjonen av hydrogen på Tiller skal forsyne Askos egne distribusjonsbiler og gaffeltrucker. Det klimanøytrale drivstoffet skal lages av elektrisitet. I sommerhalvåret kommer elektrisiteten fra 9000 kvadratmeter med solceller på taket på det enorme lagerbygget.

- Vi gjør dette fordi Asko vil være bærekraftig og klimanøytral. Innen 2026 skal vi bare ha nullutslippsbiler, sier Endresen.

Solkraft: Taket på Askos enorme lagerbygning på Tiller er dekket med 9000 kvadratmeter solceller. Denne solenergien skal forsyne dagligvaregrossistens biler med utslippsfritt hydrogen. Bildet er fra oktober 2017.

Til egne biler

Asko-sjefen ser frem til høsten 2018. Da kommer de fire første hydrogen-lastebilene som er bestilt hos Scania, den svenske produsenten av nyttekjøretøy. Det er først da hele kjeden er på plass, fra solceller, via hydrogenproduksjon, til ingen klimautslipp fra transport. Senere vil enda flere av dagens dieselbiler bli erstattet med lastebiler som går på hydrogen. Asko har også bestilt ti hydrogendrevne gaffeltrucker.

- Produksjonen vil bli på 320 kilo hydrogen i døgnet. Det er nok til vår egen bilpark, pluss inntil 20 gaffeltrucker, sier Endresen.

Todelt klimamål

Asko, som eies av Norgesgruppen, distribuerer varer for kjedene i Norgesgruppen, blant annet Kiwi og Meny. Hydrogenanlegget på Tiller vil senere bli kopiert til andre av Askos regionale lager. Asko har et todelt klimamål: Innen 2020 skal bedriften produsere fornybar energi som tilsvarer eget forbruk. Innen 2026 skal Asko kun kjøre nullutslippsbiler.

- Det er hårete mål, men vi jobber hardt for å nå dem, sier Endresen.

Hydrogenfylling: Dette er kontaktpunktet mellom bil og pumpe når det skal tankes hydrogen. Kontakten måler både fyllingsnivå og temperatur i tanken. Hydrogenanlegget er levert av den børsnoterte norske bedriften Nel.

Solenergi er det enkle

Den enkle delen er å produsere egen elektrisitet. Både på Tiller og på Askos sentrallager i Vestby i Akershus er det enorme solcelleanlegg. I Rogaland skal Norges største grossist produsere vindkraft.

- Allerede i mars måned sto solen såpass høyt at vi kunne produsere solenergi så det monnet, selv her i Trøndelag, sier Endresen.

Fra strøm til bil

Det er mer komplisert når energi skal overføres fra solceller og strømnett til lastebiler og gaffeltrucker. I lageret på Tiller går 120 gaffeltrucker som i dag drives av ladbare batterier. Onsdag er de første hydrogentruckene på plass, mens de første lastebilene som går på hydrogen kommer neste høst.

- Vi er sikre på at hydrogen er fremtiden for tunge kjøretøy, sier Endresen.

Vogntog med hydrogen på tanken kan kjøre opp mot 500 kilometer, mens distribusjonsbiler med elektriske batteri bare kan brukes på svært korte distanser.

Slik ser det ut i rommet der elektrolyseprosessen foregår. Hydrogen produseres av elektrisitet og vann. Jørn Endresen i Asko gleder seg til bedriften blir klimanøytral.

70 millioner

Elektrolyseanlegg som omdanner elektrisitet og vann til hydrogen er gammel og velprøvd teknologi. Derimot har produsentene av nyttekjøretøy et stykke å gå før hydrogenbiler blir hyllevare. De fire første hydrogenlastebilene til Asko koster tre ganger så mye som varebiler med dieselmotor. Hele Askos energisystem, fra solceller, via elektrolyseanlegg, til trucker og lastebiler, koster 70 millioner kroner. Av dette betaler det statlige Enova 20 millioner kroner.

Klimatiltak i pluss

- Enova er svært viktig for å få bygd infrastruktur for hydrogen. En annen forutsetning er at Norgesgruppen har et lavere krav til avkastning på miljøinvesteringer enn når det skal bygges en ny butikk. Når vi holder investeringskostnader utenfor, regner vi allerede fra starten med at vi vil gå i pluss på solceller og omleggingen fra diesel til hydrogen, sier direktøren i Asko.

Tregt for personbiler

Adresseavisen har tidligere i høst skrevet om at det går tregt å ta i bruk hydrogen som drivstoff for personbiler. Drivstoffkjeden Uno-X har planer om å bygge en fyllestasjon for personbiler på Sandmoen sør for Trondheim, men på grunn av at staten stiller med få penger til hydrogenstasjoner, kan det ta tid før anlegget er ferdig.