De nye åpningstidene betyr at byggesakskontoret i Trondheim kommune nå har fire medarbeidere i skranken på Bytorget i Munkegata hver ukedag mellom klokken 10-14.
Tidligere var medarbeiderne tilgjengelig i skranken hver ukedag mellom klokken 8 og 15.30. Byggesakskontoret opprettholder imidlertid én dag med «gamle» åpningstider, nemlig på torsdager.
Ny prisrekord for bolig i Trondheim
Her bygger de så mange hytter at det ikke er mulig å få tak i håndverkere
- Mer tid til å kommunisere
Begrunnelsen for omleggingen, er at byggesakskontoret mener de får løst oppgavene på en bedre måte ved å sitte mindre i skranken.
- Vi ser at måten folk henvender seg til oss på har endret seg. Færre kommer innom Bytorget, mye mer skjer på e-post, og folk etterspør informasjon på nettet. Ved å tilbringe mindre tid i skranken, får vi mer tid til å kommunisere med folk og mer tid til saksbehandling, sier avdelingsleder Hege Lægreid Gangstø.
Hun understreker at det fortsatt er mulig å nå de ansatte både på telefon og e-post i arbeidstiden.
- Har det blitt mer dødtid for dem som sitter i skranken de siste årene?
- Nei, ikke dødtid. Men det blir ikke like effektivt som å sitte i skranken som det er i kontorlandskapet, når man kan ta avklaringene etter hvert, sier Gangstø.
Føler seg overkjørt av kommunen i Rosendal-saken
Ønsker mer veiledning på nett
De endrede åpningstidene er et prøveprosjekt som i første omgang skal vare i ett år.
Parallelt med prosjektet, jobbes det med å bedre informasjonen innbyggerne kan finne om byggesaker på kommunens nettsider.
- Vi ønsker å lage flere veiledere for folk. Veldig mange benytter nettet for å finne informasjon. Vi skal ta en skikkelig oppgradering her, og er forhåpentligvis klare med endringene tidlig neste år, sier Gangstø.