- Jeg skjønner godt at naboene protesterer. Jeg mener at det er uaktuelt å bygge så stort. Her må man ta mer hensyn til naboene, og finne gode løsninger på trafikkforholdene.

Det sier kommunalråd Ingrid Skjøtskift (H). Hun har sett sakspapirene på den kommende byggesaken i Gamle Åsvei på Byåsen. Adresseavisen omtalte saken mandag, og skrev at utbygger planlegger å gjøre om tre eneboligtomter til rundt 60 blokkleiligheter.

- Godt egnet for fortetting

Det er Lerka Bolig som har kjøpt eneboligtomtene. Da utbyggingsplanene ble gjort kjent for naboene, kom det inn totalt 18 merknader. Den ene merknaden er signert av hele 80 naboer. Her står det at antallet boliger på grunn av omfang og høyder vil forringe naboeiendommenes verdi.

- Det ser ganske massivt ut. Her er det bra at naboene engasjerer seg, og er med på å påvirke hvordan utbyggingen skal skje, sier Skjøtskift.

Hun legger imidlertid til at området som sådan er godt egnet for fortetting.

- Det er god plass, men man må ta hensyn til det etablerte nabolaget, sier hun.

KOMMENTAR: Eplehage-fortetting blir som en fis i en fraukjeller

Opptil seks etasjer

Saken er enda langt unna noen politisk behandling. Lerka Bolig har kun hatt den innom byplankontoret, og har justert seg etter møtet. Opprinnelig var planen å bygge rundt 70 boliger.

- Vi har nå justert i henhold til innspill fra planavdelingen. Høydene er justert for å tilpasses strøket og få gode solforhold, uttalte daglig leder Harald Mohn i Lerka Bolig til Adresseavisen mandag.

- Plass er også en kvalitet

Det betyr variable høyder på blokkene fra to til seks etasjer. Mohn argumenterer med at boligene blir liggende like ved trikken, nært buss og i gangavstand til St. Olav, NTNU og sentrum.

Arealplanen i området tillatere allerede seks boliger per dekar, noe som ville gitt mellom 40 og 50 boliger.

- Hadde 40-50 boliger vært en passende størrelse, Skjøtskift?

- Det er vanskelig å si. Jeg har sett planbeskrivelsen, men ikke fått saken til politisk behandling ennå. Akkurat hva som er riktig antall kommer blant annet an på lys- og skyggeforhold og plass. I tillegg har det mye med trafikk å gjøre. Får man gode løsninger innen trafikk, kan det være mulig å bygge innenfor dagens arealplan, sier Skjøtskift.

- Utbygger argumenterer etter de linjene som er lagt politisk både lokalt og nasjonalt, blant annet med miljøhensyn og nærhet til kollektivtrafikk. Har ikke utbygger rett i at dette er et godt egnet sted for en betydelig fortetting?

- Jo, jeg er enig i argumentene fra utbygger der. Men det finnes noen grenser. Jeg og Michael Momyr fikk i fjor politisk gjennomslag for at fortetting ikke må være det eneste kriteriet som driver boligbyggingen i Trondheim. Fortetting skal også veies opp mot andre hensyn, og da kommer hensynet til de som allerede bor der inn. Sånn sett har vi sett en kursjustering det siste året. Byen har flere kvaliteter, og plass er også en kvalitet vi ønsker å ivareta, sier Skjøtskift.

0,5 parkeringsplasser per bolig

Den nevnte trafikksituasjonen i området er noe både naboer og Skjøtskift setter pekefingeren på. Boligbyggeren har tenkt å løse dette blant annet ved å opprette en ny gangsti forbi det mest trafikkfarlige området, stenge Gamle Åsvei for gjennomkjøring og senke kravet om parkeringsdekning.

Kravet for antall parkeringsplasser er i dag 1,2 per bolig, mens Lerka Bolig ønsker en dekning på kun 0,5 parkeringsplasser per bolig. Dette har naboer påpekt er merkelig, all den tid det er et godt stykke til nærmeste dagligvarebutikk.

Skjøtskift sier at hun ikke vet hva hun kommer til å lande på når det kommer til parkering.

- Her må vi se planen i sammenheng. Mitt inntrykk er at utviklingen går mot en mindre etterspørsel etter parkeringsplasser enn tidligere. Noen byggeprosjekter i byen ligger veldig lavt på parkeringsplasser per bolig. Men hva som er riktig her må vi se på når vi får sett hele prosjektet. Det har blant annet med hvor store leiligheter det er, flytter det inn familier, og så videre, sier hun.

Foto: Illustrasjon: Arkitekturfabrikken
Kommunalråd for Høyre, Ingrid Skjøtskift, mener det er for massivt å bygge 60 boliger i Gamle Åsvei på Nedre Byåsen. Foto: jens petter søraa
Foto: Espen Bakken, Adresseavisen
Foto: Illustrasjon: Arkitekturfabrikken