Med julaften bare en uke unna, er mange i innspurten av årets julehandel. Stadig flere velger å gjøre unna deler av innkjøpene på nett, i stedet for i tradisjonelle butikker.

- Netthandelen har gjennom de siste årene spist stadig større andeler av den tradisjonelle julehandelen i fysiske butikker, sier Gerhard Anthun i Virke, som organiserer 20000 virksomheter, blant annet innenfor handel.

Grafikken viser hvordan omsetningsutviklingen har vært for fysiske butikker sammenlignet med nettbutikker i femårsperioden fra 2011-2016.

Mia Nordberg sendte pakker på Post i butikk på Rema på Bakklandet fredag kveld. Hun forteller at alle julegavene hun selv har kjøpt er handlet på nettet.

- Det er enkelt og jeg slipper å handle i butikker, sier Nordberg.

Hun har kjøpt julegaver fra utenlandske nettbutikker.

- Jeg synes det er bedre å kjøpe på nett, da får man andre ting enn i butikken. Jeg kjøper velværeprodukter fra Canada og fra Australia kjøper jeg sminkeprodukter, som er billigere der, sier Nordberg.

Spår videre vekst

Posten merker også at netthandel blir mer populært.

- Vi har hatt rundt 15 prosent vekst fra e-handel hvert år de siste årene, sier John Eckhoff, pressesjef i Posten.

Han spår at veksten vil fortsette.

- Norge er bare i barndommen av dette. Utviklingen nå går i retning av nye leveringsløsninger der pakkene leveres helt hjem på døra, sier han.

I år er det ventet at omsetningsveksten i nettbutikker vil være på 13 prosent. Det er fire ganger mer enn veksten i detaljhandelen samlet sett.

- Det er en beintøff konkurranse. Når nett vokser så mye som det gjør, så er det umulig at det ikke går på bekostning av tradisjonelle butikker, sier Anthun i Virke.

Han holder frem bekvemmelighet som en viktig årsak til at stadig flere bestiller varer på nett.

- Man får tilgang til hele utvalget, hele døgnet. I tillegg er det enkelt å sammenligne varer og priser og mange nettbutikker har utvidede angrefrister, sier Anthun.

Audunn Skollevoll (til venstre) har kjøpt én julgave på nett, men handlet fredag på Sirkus Shopping. Anders Børøsund hadde ikke startet julehandelen enda, og vil derfor handle i butikker.

Liten nedgang på kjøpesentrene

Selv om netthandelen er i kraftig vekst, så skjer fortsatt det meste av handel i fysiske butikker. Netthandelen utgjør bare rundt seks prosent av den totale detaljhandelen i Norge.

De fleste av de største kjøpesentrene i Trondheim hadde en liten nedgang i juleomsetningen forrige uke, sammenlignet med året før.

Senterleder Finn Dybdalen på City Syd påpeker at neste uke som er siste handleuke før julaften, har flere handledager enn i fjor, da julaften var på lørdag.

- Dette er ikke unaturlig på grunn av at det hvert år er «litt lenger til jul». Vi ser denne effekten nesten hvert år. Det betyr at siste uken før jul bør bli større omsetningsmessig enn tilsvarende uke i 2016, skriver Dybdalen i en e-post.

Lønningsdag

Også på Trondheim Torg tror de på en oppsving i den siste uka før julaften.

- Nå er julehandelen i gang og uke 50 og uke 51 med lille julaften på lørdag får en høyere omsetning enn i uke 49, skriver senterleder Jomar Asbøll ved Trondheim Torg i en e-post.

Han peker på at julehandelen tar av fra tirsdag 12. denne uka fordi mange da får lønn og pensjoner og flere andre ytelser fra Nav blir utbetalt da.

På Sirkus Shopping falt omsetningen en prosent i forrige uke sammenlignet med samme uke i fjor. Men senterleder Trine Foosnæs ved Sirkus Shopping påpeker at julehandelen startet med Black Friday i uke 47.

- Som i fjor så har vi gjennomført en fantastisk Black Friday med hele 24 prosent omsetningsvekst bare på denne fredagen målt mot Black Friday i 2016. Hvis du ser uke 47, 48 og 49 under ett så er det en økning på 2,5 prosent samlet på disse tre ukene, så sammenlagt har det vært en fin førjulshandel for oss, sier hun.

Konkurransen

Sirkus har hittil i år hatt en vekst i kundeantallet på fem prosent.

- Vi har fokusert ekstra på konkurransen mot nettbutikker det siste året, det er et viktig tema i bransjen vår, sier Foosnæs.

- Hva skal til for å lykkes i den konkurransen?

- Vi er sikre på at så lenge vi får flere kunder inn på senteret, så vil omsetningen øke. For å lykkes med det må servicen være god, så vi jobber mye med kompetanseheving hos selgerne. I tillegg er det jo en stor fordel at man kan se og prøve varene i en fysisk butikk i motsetning til i en nettbutikk, sier Foosnæs.

Hun peker også på viktigheten av å utvikle hele senteret, ikke bare butikkene.

- Kjøpesenter er ikke lenger bare sted man drar for å handle. Det er også et sted for å møte folk og bli inspirert. Da er blant annet spisestedene på senteret en viktig faktor. I tillegg har vi prioritert mange små sosial møtepunkter og sittegrupper. Disse tingene tror jeg blir enda viktigere for å lykkes som kjøpesenter i fremtiden, sier Foosnæs.

- Jeg har kjøpt rundt halvparten av julegavene på nett, sier Helena Gaundal (til venstre), som fredag handlet på Sirkus Shopping sammen med Hilde Larssen (til høyre) og Eva Bakken (midten).

Har kjøpt halvparten på nett

Søstrene Hilde Larssen og Eva Bakken og venninnen Helena Gaundal hadde fredag tatt turen fra Snåsa til julehandel på Sirkus Shopping. De var i Trondheim for å se på brudekjole til Bakken og benyttet samtidig muligheten til å handle julegaver på Sirkus.

- Vi har også spist og hatt det sosialt, sier Larssen.

Gaundal forteller at hun allerede har kjøpt rundt halvparten av julegavene på nett.

- Det er bilder av barna, leker og klær, sier hun.

- Jeg har kjøpt klær og porselen på nett, sier Larssen.

- I Snåsa er det ikke så stort utvalg i butikker, så det er praktisk å handle på nett når du bor på landet, sier Larssen.

Når det gjelder pengebruk, så regner de tre med å bruke omtrent samme beløp som i fjor på julegaver.