Selskapet la ned inkassovirksomheten kort tid etter at Finanstilsynets besøk i januar i år, men tidligere styreleder, advokat Ståle Spjøtvold i Pretor Advokat, avviser at det har en sammenheng.

- Nei, det var rett og slett fordi man ikke klarte å få tak i noen med inkassobevilling som ønsket å drive inkassovirksomheten videre, sier Spjøtvold, som var styreleder i selskapet fra desember i fjor til august i år.

Selskapet ble opprettet i 2013 og har tidligere hatt navnene Inkassofokus AS og TT Inkasso AS. Adresseavisen fortalte i oktober i fjor at selskapet hadde

sendt ut både fakturaer og inkassokrav på vegne av katalogselskapet Nummeropplysninga AS

, der de to lederne i fjor

ble pågrepet og siktet for grovt bedrageri og grovt underslag

.

Pågrepet: Selgerne i Nummeropplysninga AS skal ha lurt bedrifter til å signere avtaler om oppføring i en nettkatalog, uten at bedriftene selv var klar over det. Foto: Aleksander Myklebust

Stedlig tilsyn

Like etterpå ble det kjent at Finanstilsynet ville granske selskapet, både gjennom skriftlige spørsmål og et stedlig tilsyn som ble gjennomført i selskapets daværende kontorer på Strindheim i januar i år.

Selskapet krevde også inn penger for Bergen-selskapet Easy Connect AS. Dette selskapet sto bak nettkatalogen 1890.no, der de to tidligere lederne for Nummeropplysninga også hadde solgt katalogoppføringer.

Finanstilsynets rapport etter besøket viser at Norsk Innfordring fikk kritikk på flere punkter. Blant annet påpeker Finanstilsynet at selskapet i liten grad kunne dokumentere noen oppfølging og tiltak overfor Nummeropplysninga AS og Easy Connect AS, tross en unormalt høy grad av innsigelser mot kravene som ble sendt ut (selv om selskapet innen kort tid frasa seg disse inkassoppdragene).

Ifølge rapporten hadde selskapet også i lengre periode negativ egenkapital, noe som er i strid med inkassokonsesjonen. Ifølge rapporten er det også «alvorlig og kritikkverdig» at selskapet hadde sendt inn feil opplysninger til Finanstilsynet, og at de hadde for dårlige rutiner rundt klientmidler.

I et svar til Finanstilsynet i slutten av april skrev at Spjøtvold at daværende ledelse ikke hadde kjennskap til de faktiske forholdene som rapporten beskriver.

Han sier også til Adresseavisen at dette er forhold som skjedde før han kom inn i selskapet, og at han ikke har noen kjennskap til det. Spjøtvold sier imidlertid at selskapet sa opp sin avtale med Nummeropplysninga kort tid etter oppstart av avtalen med kunden, da man så det var utfordringer med det nye kundeforholdet.

- Kom med advarsler

Pål Wiik Arnesen var daglig leder i inkassoselskapet i perioden før og under tilsynet. Han sier at de kom med flere advarsler til Nummeropplysninga, både skriftlig og muntlig. Han påpeker også at de sa fra seg oppdraget lenge før katalogsaken ble kjent i media.

- Avtalen ble sagt opp på grunn av antall innsigelser, sier Arnesen.

Når det gjelder den øvrige kritikken peker han på at de var et nyoppstartet selskap, der man selv måtte bygge opp sine egne systemer. Arnesen sluttet i selskapet kort tid etter tilsynet, og sier at det skyldes at han fikk et tilbud om en ny jobb.

Styrevedtak

En ny daglig leder tiltrådte 1. februar, men sa opp jobben allerede 9. mars, ifølge et brev fra selskapet. Samme dag besluttet styret i Norsk Innfordring å avvikle inkassovirksomheten.

Spjøtvold sier at en inkassovirksomheten til enhver tid må ha en person med bevilling. Ettersom bevillingshaveren sluttet i selskapet, var de nødt til å avvikle virksomheten før de fikk et vedtak om det samme fra Finanstilsynet, opplyser han.

Underskudd

Spjøtvold sier at avviklingen og det mislykkede forsøket på å få inn en ny daglig leder ikke var på grunn av oppdragene de hadde hatt for katalogselskaper.

- Det var en liten virksomhet, og den hadde også gått med tap, sier han.

Norsk Innfordring har ikke sendt inn fjorårsregnskapet til Brønnøysundregistrene, men både i 2015 og 2014 hadde selskapet et underskudd før skatt på rundt en million kroner.

Nåværende styreleder Knut A. Kvernberg har ikke besvart Adresseavisen henvendelser.