Aker BP-flagget ble heist på Kværner Verdal mandag for å feire kontrakten, som har en verdi på i underkant av 1 milliard kroner for Kværner.

- Dette er en gledens dag, sier Sturla Magnus, konserndirektør i Kværner.

Les også: Røkke fester grepet om trøndersk industri

Marginale prosjekter

Dette er det første prosjektet for alliansen for brønnhodeplattformer som våren 2017 ble etablert mellom Aker BP, Kværner, ABB og Aker Solutions. Plattformen vil normalt være ubemannet, og kontrakten er et gjennombrudd for Kværners satsing på slike installasjoner.

- Dette viser at vi nå kan realisere marginale prosjekter gjennom å samarbeide og bruke kompetansen fra flere parter for å sette sammen et konsept som blir konkurransedyktig og realiserbart, sier Magnus.

Første plattformdekk på 20 år

Kværner Verdal skal bygge plattformdekket og stålunderstellet til Valhall Flanke Vest. Hele utbyggingen har en prislapp på 5,5 milliarder kroner, og gjennomføres av oljeselskapet Aker BP, som inntil i fjor høst het Det norske og hadde hovedkontor på Torget i Trondheim.

I likhet med i Kværner er det Kjell Inge Røkkes Aker ASA som er hovedeier i Aker BP, og prosjektet er ett av tre som oljeselskapet sist fredag overleverte utbyggingsplanene til olje- og energiminister Terje Søviknes (Frp).

Utbyggingen skal skje til 2007-priser.

- Det mest spesielle for Verdal sin del er at vi ikke har bygd en komplett plattform med dekk på 20 år. Nå får vi prøve oss på nye fag, og litt andre utfordringer enn ellers, sier byggeleder Erik Stiklestad ved Kværner Verdal.

- Nye løsninger

Kværners leveranse inkluderer anskaffelser, fabrikasjon, sjøfesting og utlasting, samt sammenkobling og assistanse ved ferdigstillelse offshore. Byggeledelsen vil være basert ved Kværners verft i Verdal. Her vil også prefabrikasjon og sammenstilling starte fra mai 2018.

- Det er mye spennende med det nye prosjektet og vi skal jobbe med en del nye løsninger som markedet ikke har sett før. Det er masse nyvinninger i selve produktet, sier Stiklestad.

- Betyr dette begynnelsen på slutten for nordsjøarbeideren?

- Nei, det tror jeg absolutt ikke, men digitaliseringen gjør at vi kan overvåke og fjernstyre stadig flere operasjoner fra land som du i dag må være ute på sjøen for å gjøre, sier Stiklestad.

Les også: Roboten jobber for sju sveisere ved Kværner Verdal

- Ny teknologi trygger arbeidsplasser

Klubbleder Ståle Johansen ved Kværner Verdal sier dette er en utrolig viktig kontrakt.

- Dette gir de ansatte en ekstra boost for å jobbe videre og sikre at dette blir bra. Det blir selvsagt en utfordring, men det vil også være utviklende for den enkelte arbeider.

Johansen mener robotiseringen og bruken av ny teknologi gjør bedriften mer konkurransedyktig.

- Det er mange som mener det er en konflikt mellom mennesker og teknologi, men det finnes ingen konflikt i dette. Digitaliseringen gjør bare at vi kan sikre mer arbeid til vårt eget verft, og det trygger jo våre arbeidsplasser.

Johansen mener den nye kontrakten viser at Kværner Verdal er i stand til å konkurrere mot såkalte lavkostland hvor lønningene bare er en brøkdel av de norske.

- Ordnede arbeidsforhold er en konkurransefordel. Det vil det alltid være, og det er under slike forhold vi produserer best, mener klubbleder Ståle Johansen, som er tillitsvalgt for 480 operatører.

Les også: Her slepes Europas største understell til plattform

Den siste skvetten

Kværner kaller konseptet «subsea on a stick», eller ubemannede brønnhodeplattformer. Selskapet tror vi kan komme til å se så mye som 10 til 12 slike ubemannede plattformer på norsk sokkel de neste årene i forbindelse med satellittutbygginger ut fra eksisterende felt, som kan pumpe opp den siste skvetten og dermed utnytte oljefeltene maksimalt.

Konserntillitsvalgt for funksjonærene i Kværner, Bernt Harald Kilnes, mener det er et stort marked for ubemannede brønnhodeplattformer.

- Dagens subsealøsninger har vært kostbare, men med dette prosjektet får man andre muligheter. Oljedirektoratet har sagt at det i overskuelig fremtid vil komme over 100 prosjekter som kan bygges ut med subsea og ubemannede plattformer. Det er et stort potensial, sier Kilnes.

Les også: Skrikende mangel på unge og voksne som vil ta yrkesfag og bli lærlinger

Senker byggekostnadene

Stålunderstellet og plattformdekket skal være klart for levering og utskipning fra Kværners anlegg i mai 2019, og sammenkobling og ferdigstillelse på feltet er planlagt til august 2019. I gjennomsnitt vil 450 personer arbeide på prosjektet ved Kværners verksted i Verdal.

- Dette er en viktig milepæl for alliansen og for utbyggingen av Valhall Flanke Vest. Samtidig er denne kontrakten et viktig gjennombrudd i Kværners strategi om å bli ledende på leveranser av mindre, kostnadseffektive plattformer. Vi har satset mye penger og energi på å standardisere og finne effektive løsninger slik at man kan designe én og bygge flere, sier konserndirektør Sturla Magnus.

Konserndirektør Sturla Magnus mener kontrakten er et viktig gjennombrudd i Kværners strategi om å bli ledende på leveranser av mindre, kostnadseffektive plattformer. Foto: Leif Arne Holme
Både klubbleder Ståle Johansen og konserntillitsvalgt Bernt Harald Kilnes mener det er et stort potensial for ubemannende brønnhodeplattformer. Foto: Leif Arne Holme