Det fortalte konsernsjef Rickard Gustafson i SAS da han møtte trønderske næringslivstopper og reiselivsaktører på Trondheim lufthavn Værnes like før jul.

Møtet var en av stoppene på hans lynraske norgesturné rett før jul.

- Vi vil se på mulighetene i fremtiden for å plassere langdistansefly her, sa Gustafson.

Ny flyshopping

Selskapet skal bruke om lag fem milliarder kroner på å kjøpe inn inntil 45 nye fly fra flyprodusentene Boeing og Airbus de nærmeste årene. Det handler om 30 Airbus 320 NEO som settes inn i den vanlige ruteproduksjonen. I løpet av 2019 får selskapet sine første Airbus 350 EWB og i løpet av kort tid må avgjørelsen tas om det skal kjøpes inn ytterligere Airbus 320-maskiner eller Boeing 737 Max.

- Vi begynner å jobbe med dette allerede nå. I takt med at de kommer skal de nye maskinene plasseres der etterspørselen finnes. Og vi skal fortsette å sesongtilpasse produksjonene vår, sier SAS-sjefen.

Han snakker om at selskapet fortsatt skal snu hver en stein og finne flere innsparingsmuligheter. Målet er å kutte utgifter for tre milliarder SEK innen 2020. Så langt har de nådd 880 millioner SEK. Selskapet har også endret sommertrafikken fra å parkere fly og gi ansatte ferie, til å satse stort på ulike sesongdestinasjoner og feriemarkedet.

SAS-sjef Rickard Gustafson snakker om at det kan bli flere utenlandsavganger etter 2019. Foto: VEGARD EGGEN

Skal spare tre milliarder

Gustafson snakker om flere typer fly, i ulik størrelse, ansatte som jobber hardere og løper mer, om outsourcing av ulike oppgaver, ny teknologi og å tilpasse seg den verden man lever i.

Det siste peker direkte på at SAS nå har gjort nøyaktig det samme som sin sterke konkurrent Norwegian, og etablert et flyselskap i Irland. Dette skjedde mot kraftige protester fra fagforeningene. Toppsjefen legger ikke skjul på at kritikken mot selskapet har haglet etter etableringen. Han sier årsaken til at de gjør dette, er det høye kostnadsnivået i Skandinavia, som kan gjøre det vanskelig å tilby billige reiser og feriebilletter.

Mens lønningene for piloter ligger omtrent på samme nivå, så er sosiale kostnader knyttet til jobben 20 prosent dyrere i Skandinavia. Ni SAS-fly skal stasjoneres på de to nye basene.

- Dette handler om at vi må orke eller klare å omstille oss. Hvis ikke vil det gå som med enkelte andre europeiske flyselskaper, som Al Italia og Air Berlin, sier Gustafson.

- De to basene våre i utlandet, i London og i Malaga, vil komplimentere produksjonene vår her. Det er i hovedsak snakk om rutetrafikk på ferie- og fritidsmarkedet. Kjernevirksomheten vår og majoriteten av flyavgangene, vil fortsatt være rutenettverket her hjemme i Skandinavia. Blant annet til og fra Trondheim, spår Gustafson.

Her kan du lese om Flyviking-gründeren, som vil lære av Sas' konkurrent Norwegian og Bjørn Kjos.

Tror på Værnes

Selskapets uttalte strategi på kort sikt er å styrke Oslo lufthavn Gardermoen, som nav i virksomheten. På sikt åpner SAS-sjefen likevel for mer aktivitet på Værnes. Det kan også betyr trafikk med irskregistrerte fly og utenlandsk mannskap.

- Vil vi se økt aktivitet og flere ansatte rundt basen dere har på Værnes fremover?

- Vi tror absolutt det er forutsetninger for det. Startskuddet vil være det mulighetsrommet som dukker opp etter 2019. Perspektivet er 2020-2022, sier Gustafson.

Da har SAS fått flere av sine nye fly. Selskapets kommunikasjonssjef Knut Morten Johansen opplyser at 10–12 av disse flyene etter planene skal settes inn i ruteproduksjon i Norge.

Kom med ønskelisten

Berit Rian, som leder luftfartsforumets arbeidsutvalg, brukte også anledningen til å presentere næringslivets ønskeliste for SAS-sjefen. De ønsker blant annet en direkterute til Tyskland, for å nå det tyske feriemarkedet, en direkterute til Helsinki, for å nå det gode nettverket mot Asia og en Paris-rute for feriereisende.

Kom med liste. Leder for luftfartsforums arbeidsutvalg, Berit Rian, ønsket på vegne av næringslivet ruter til Tyskland, Helsinki, Paris og USA. Foto: Christine Schefte

- Vi ønsker oss også en rute direkte til USA. Det er det mest hårete målet. Den trenger ikke komme før i 2020 eller 2021. Såpass må vi ønske oss, sa Rian, til latter fra gjestene.

SAS-sjefen var ikke helt avvisende.

- Jeg ville løyet om jeg sa det kom til å bli stasjonert en stor widebody-maskin her i 2019. Det blir nok andre steder i nettverket. Men på sikt får vi nye fly, som for eksempel Boeing 737 Max, eller Airbus 321 Long Range. Vi ser at de kanskje kan brukes til å fly ruter til byer på den amerikanske vestkysten. Det kan være et alternativ, så kan vi bygge opp etterspørselen, sier Gustafson, som inviterte Rian og regionen til å fortsette dialogen, dersom de virkelig ønsker å nå frem.