Nordlandsbanen på biogass krever en investering på 606 millioner kroner, mens elektrifisering krever en investering på minst 8 milliarder, konkluderer en studie fra Rambøll Energi på oppdrag fra Norsk Gassforum.

- Når man har brukt 25 år på å prøve og henge opp en elektrisk kjøreledning fra Trondheim til Steinkjer og Meråker, så er det helt urealistisk å tro at det finnes vilje på Stortinget til å prioritere en elektrifisering av Nordlandsbanen helt frem til Bodø. Derfor kan Biogass være et godt og lønnsomt alternativ, sier fylkesordfører Tore O. Sandvik.

Les også: Slik får vi klimakutt og nye arbeidsplasser

Biogass er billigere

Sandvik ser mange fordeler med biogass i tillegg til at man fjerner utslipp av CO₂ og NOx .

- Det blir mulig å etablere en såkalt sirkulærøkonomi der vi bruker avfall fra laksenæringa, landbruket og skogen. Her er store muligheter til å bygge fremtidige næringer i et grønt skifte, som øker verdien på laksen, verdien av jordbruket og som kan sikre at vi fortsatt har ei stor skognæring.

Rapporten fra Rambøll viser at ved nåverdiberegninger fra 2021 til 2040, har Nordlandsbanen på biogass en lavere kostnad på 401 millioner kroner fremfor biodiesel.

Les også: Avfall skal bli til drivstoff

Kortreist biogass

Samfunnsøkonomisk vil en Nordlandsbane på biogass bidra til en verdiskapning på 249 millioner og 212 årsverk årlig fra biogassproduksjon, konkluderes det i rapporten.

- Biogasstog på Nordlandsbanen vil være et godt alternativ fordi ny kortreist biogassproduksjon i Trøndelag og Nordland, blant annet med lokalt avfall fra skogsavfall og oppdrettsnæringen som råstoff, kan drive Nordlandsbanen og drastisk redusere klimagassutslippene og helseskadelige utslipp fra togtrafikken.

Biokraft har bygd verdens største produksjonsanlegg for flytende biogass drivstoff (LBG) på Skogn i Nord-Trøndelag. Byggetrinn 1 er på 125 GWh og byggetrinn 2 er på 250 GWh. Nordlandsbanen trenger 125 GWh biogass.

- Det er få tekniske eller miljømessige barrierer i veien for at Nordlandsbanen kan gå på biogass produsert av organisk avfall, kloakk og husdyrgjødsel, heter det i studien fra Rambøll Energi.

Les også: Svensker investerer i norsk biogass

Kraftig reduksjon i utslippene

Rapporten konkluderer med at bærekraftig biogass vil være tilgjengelig til en konkurransedyktig pris. Studien viser dessuten at overgang fra diesel til biogass reduserer CO₂ utslippene med 77 prosent og NOx utslippene med 85 prosent per år i et livsløpsperspektiv.

Rambølls prosjektleder Eirik Ovrum understreker at det skjer mye innen gasstog internasjonalt

- I USA ser vi at hele flåter konverteres til naturgass, hvor togene har samme teknologi som et biogasstog, så dette er tilgjengelig teknologi som i teorien kan tas i bruk raskt. Det er også grunn til å tro at en slik løsning kan være svært konkurransedyktig økonomisk sett sammenlignet med andre klimavennlige alternativer, sier Erik Ovrum.

Biogasstog for Europa

Norsk gassforum er eid av 10 norske fylker og målet er å fremme bruk av naturgass, biogass og hydrogen for verdiskapning og bedre klima og miljø. Forumet gjennomførte i 2015 en forstudie for å finne ut om gass er et aktuelt drivstoff for jernbane i Norge.

Rapporten den gang konkluderte med at en omlegging av jernbanedrift til biogass vil være et sterkt bidrag til fornybarsamfunnet, og anbefalte en videreføring av studien med en dypere vurdering av bruk av biogass. På dette grunnlaget anbefaler Norsk gassforum nå at det settes i gang en prosess som har som mål å få leverandører til å tilby biogasstog til Nordlandsbanen.

De ber også Jernbanedirektoratet starte et samarbeid mellom norske og svenske jernbanemyndigheter om videreutvikling av biogasstog samtidig som norske myndigheter oppfordres til å ta kontakt med EU for å få utviklet biogasstog for Europa.

Biokrafts biogassanlegg på Skogn kan levere nok energi til å drive Nordlansbanen. Foto: Kenneth Kvande, Adresseavisen