De fleste kjenner godt til stjerne-rangeringen av hoteller. Færre er klar over at det finnes en tilsvarende rangering av flyselskaper. For noen dager siden fikk klassen av verdens beste flyselskaper et nytt medlem. Da fikk tyske Lufthansa, som første europeiske selskap noensinne, 5-stjerner, skriver Aftenposten.

Det er det britiske analyseselskapet Skytrax står bak kåringen og som med stor autoritet deler ut sine stjerner hvert eneste år. Skytrax har bestemt at SAS er et trestjernes og Norwegian et firestjerners selskap. Det plasserer SAS i samme klasse som bl.a. Ryanair og et 40-talls andre selskaper.

HER ER LISTEN OVER 5-STJERNERS FLYSELSKAPER I VERDEN:

(Skytrax’ rangering ble innført i 1999. Dette er de ti flyselskapene som i dag har fått maksimalt antall stjerner.)

ANA All Nippon Airways, Japan

Asiana Airlines, Sør-Korea

Cathay Pacific Airways, Hongkong

Etihad Airways, Abu Dhabi

EVA Air, Taiwan

Garuda Indonesia, Indonesia

Hainan Airlines, Kina

Lufthansa, Tyskland

Qatar Airways, Doha

Singapore Airlines, Singapore

Utvelgelsen er knallhard

De som troner i øverste klasse har fått hele sitt service-spekter nøye gransket. Får du fem stjerner går Skytrax god for at du byr på en service på høyt nivå i alle klasser om bord.

Maten og kabininnredningen er de produktene selskapene enklest kan profilere seg på. Men når Skytrax-folkene skal vurdere antall stjerner går de løs på absolutt alle sider av produktet. Serviceinnstilling blant folkene på bakken og i kabinen blir sjekket, renholdet på toalettene, kvaliteten på putene, oppmerksomheten fra kabinpersonalet og språkferdighetene til de om bord er blant de over 40 punktene som blir nøye vurdert.

Et av de meget få selskapene som har vært med i denne mest eksklusive klassen helt siden rangeringen ble innført i 1999, er velrenommerte Singapore Airlines.

Selskapets nestsjef i Europa, Subhas Menon, innrømmer at det innebærer kontinuerlige forbedringer og store kostnader å holde seg i den mest eksklusive klassen:

– Vi investerer millioner av dollar hvert år for å utvikle oss, om bord og på bakken. Det er en kontinuerlig prosess der nye fly og et bedre produkt i kabinen krever store investeringer. Vi bruker også betydelige midler på å forbedre mat, drikke, underholdning og de digitale mulighetene for våre passasjerer, sier Menon.

Singapore Airlines har ruter kun til Stockholm og København, selv om selskapet innrømmer at nordmenn kan utgjøre opptil halvparten av de reisende på business klasse. Menon vil ikke utelukke en ny rute til Oslo, men mener dette ikke kommer før tidligst om noen år.

Det mangler ikke på komfort om bord hos Etihad Airways heller. Foto: KAMRAN JEBREILI / TT / NTB scanpix

Luksus som koster

At de tyngste investeringene er rettet mot premium-kunder som er villig til å betale for den råeste luksus, er åpenbar.

Derfor lanserte selskapet for kort tid siden store og luksuriøse suiter for reisende i første klasse på superjumboen Airbus A380.

Med dobbeltsenger i noen av dem fremstår sitteplassen som små private rom. Billettprisen inkluderer en overdådig service som skal ha nivå som på en luksusrestaurant på bakken. For de businessklasse-reisende økes komforten også, bl.a. større og bløtere seter.

For dem som er henvist til den bakre delen av kabinene, økonomi-passasjerene, blir forbedringene ikke så prangende. Her er det snakk om litt bedre benplass fordi setene er blitt tynnere og i tillegg får litt flere innstillinger enn i dag.

Første klasse på Lufthansas fly av typen Airbus A380, verdens største passasjerfly. Foto: Heribert Proepper /TT/NTB scanpix

Et produkt fra «gode gamle dager»

Likevel mener Flemming Poulsen, dansk luftfartsanalytiker og ansvarlig utgiver av reisepublikasjonen FinalCall. Travel, at produktet også for de med de billigste billettene er verdt pengene. Dette til tross for at billettprisene som regel ikke kan måle seg med aktører som byr på et mer nedtonet produkt.

– Mens noen selskaper fokuserer mest på pris og fjerner mest mulig forpleining for å holde den lavest mulig, byr de 5-stjerners selskapene på mat og drikke, gratis setevalg og ofte er det heller ikke presset så mange seter inn i den bakerste delen av kabinen. Ja, dette er en produkt som vi vil kunne kjenne igjen som fra «de gode gamle dager» og før prisen ble det viktigste salgsargumentet, mener Poulsen.

– Blir behandlet som kongelig

Den svært bereiste danske flyanalytikeren Flemming Poulsen mener passasjerer på første klasse ofte opplever å bli behandlet som kongelige. Her hos Singapore Airlines. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Han har selv opplevd selskapets aller ypperste produkt, første klasse, og er ikke tvil om konklusjonen:

– Man blir behandlet som en kongelig, mener han og at det å få reise på det aller dyreste produktet nesten er som å ha sitt eget hotellrom.

– En ting er den eksklusive maten og vinene. Den største forskjellen fra businessklassen er nok opplevelsene på bakken og følelse av å kunne nyte privatliv om bord. Ofte blir man fulgt til og fra flyet av flyselskapets personale og får adgang til meget luksuriøse lounger i lufthavnene. Selv om prisen er skyhøy og er noe som kun få har råd til, så kan det være mulig å få adgang til disse eksklusive stolene for en mer rimelig pris hvis man bestiller for bonuspoeng, mener han.

Den eneste 5-stjerners opplevelsen nordmenn kan nyte direkte fra Oslo blir derfor Qatar Airways’ daglige rute til Doha. Også i dette selskapet har det kommet store forbedringer, med mulighet for å reise i dobbeltsenger på de litt lengre distansene. De nye business-kabinene er imidlertid begrenset til flytypene Boeing 777 og Airbus A350, som ikke brukes på Oslo-ruten.

Hongkong-selskapet Cathay Pacifics første klasse.

«Amerikanerne har ikke kvalitet nok»

I Skytrax er man klar på at utmerkelsen «5-stjerners» skal henge høyt, derfor er det ofte det skjer endringer i denne kategorien. Lufthansa kan dog få følge av et eller to andre europeiske selskaper om ikke så lenge – det blir trolig Turkish Airlines og Air France.

Listen består av ti selskapsnavn og har ingen indre rangering.

– Det ville vi aldri gjøre, sier markedssjef Peter Miller i Skytrax.

Når vi spør han om hvorfor ni av ti selskaper i 5-stjernersklassen er Asiatiske og fra Midtøsten, og at absolutt ingen amerikanske selskap er funnet verdig til rangeringen, svarer han:

– For selskapene som oppnår fem stjerner handler det om høy standard på produktet på alle nivåer. Amerikanske selskaper har rett og slett ikke den nødvendige kvalitet, sier Miller.