- Vi er veldig fornøyd med 2017 og at vi har vekst i et veldig trått dagligvaremarked, sier sjefen for Norges nest største samvirkelag, Torbjørn Skei.

At fjoråret ga omsetningsrekord for Coop Midt-Norge, er som ventet etter at samvirkelaget fusjonerte med Coop Steinkjer fra 1. juni 2017.

Men læll, som det heter på trøndersk: Omsetningen på 5,64 milliarder kroner gir samvrikesjefen grunn til å smile: Med en litt tabloid omregning betyr en årsomsetning på 5,64 milliarder kroner at Coop Midt-Norge i snitt får inn mer enn 10 700 kroner hvert minutt, hvert døgn hele året.

- Vokste mer enn markedet

- En inntektsvekst på 20 prosent er kraftig, og selvsagt hovedsakelig knyttet til fusjonen med Coop Steinkjer. Men vi har også vekst i sammenlignbare butikker på 1,8 prosent, som er mye i et marked jeg vil karakterisere som dødt i 2017. Den totale markedsveksten for alle aktører er estimert til 1,2 prosent i fjor som er veldig lavt, sier administrerende direktør i Coop Midt-Norge, Torbjørn Skei.

- Hvor mye tjente dere på denne omsetningen i fjor?

- Det et ser ut til å bli et solid resultat for 2017, men vi har ikke det tallet helt klart ennå, sier Skei.

- Bedre enn det historisk gode resultatet i 2016 (279 millioner kroner før skatt)?

- Nei, det tror jeg ikke, for da hadde vi også en eiendomsgevinst på 28 millioner inn i resultatet vårt. Men jeg tror 2017 vil være et av våre beste år, sier Skei.

Les også: Ikke noe norsk samvirkelag har noen gang tjent mer

Flere fusjoner i vente

Coop Midt-Norge ble etablert i fusjonen mellom Trondos og Coop Inn-Trøndelag i 1. januar 2016. Deretter er det blitt flere fusjoner, først med Coop Rørvik 1. november 2016 og Coop Steinkjer 1. juni 2017. Fra 1. mars i år blir også Coop Indre Namdal og Coop Tydal del av gigantsamvirkelaget med hovedkontor på Lade i Trondheim.

Coop Midt-Norge består i dag av 97 butikker i 19 kommuner og er dermed den største handelsaktøren i Trøndelag. Og spennvidden i virksomheten er ganske enorm: Ifølge Skei er Coop Midt-Norges minste butikk, målt i omsetning, er Gull og Parfyme Levanger med 1,2 millioner kroner i omsetning. Den største er også landets største dagligvarebutikk, målt i omsetning: Coop Obs! Lade med som har årlig salsginntekter rundt 950 millioner kroner - mer enn en sjettedel av hele Coop Mitd-Norges omsetning.

Les også: Møter motstand mot ett Coop i Midt-Norge

Les også: Gigantene drar ifra blant s-lagene

Domierende

På dagligvare er Coop fortsatt desidert største aktør i Trøndelag, selv om de i 2017 hadde noe tilbakegang i sin aller sterkeste bastion, Nord-Trøndelag.

- Totalt for Trøndelag ser det ut til at vi har fått en liten vekst der vi i Sør-Trøndelag ser ut til å havne på 46 prosent ved utgangen av 2017 mot 45,4 i 2016. I Nord-Trøndelag beregner vi en tilbakegang fra 54,7 til 54,3 prosent, hovedsakelig fordi vi gikk fra to til én supermarked i Stjørdal sentrum i 2016, sier Skei.

- Hva tenker dere selv om Coops dominerende markedsposisjon i regionen?

- Ut fra det samfunnsansvaret vi tar ved å både drive i de store byene men også viktige nærbutikker i distriktet, syns vi det er bra at det er Coop som har denne posisjonen. Vi har mange lokale butikker og ingen planer om å kvitte oss med noen av dem, sier Skei.

Les også: Coop vekstvinner i 2016

Rekordutbytte

18. januar betaler Coop Midt-Norge ut kjøpeutbytte for 2017. Samlet er det rekord også her, både fordi nye medlemmer er fusjonert inn, 7000 helt nye medlemmer er kommet til og fordi medlemmene handler mer. Totalt 186 000 medlemmer får til sammen 168 millioner kroner utbetalt.

- Mange av de nye medlemmene våre er under 30 år, noe som nok skyldes at de digitale løsningene og utvikling av appen vår. Vi jobber stadig med nye løsninger og det virker som vi lykkes godt med det. Vi ser økt bruk og vi har gitt flere medlemsfordeler, økt rabatt på frukt og grønt og også kraftig økning i kjøpeutbytte på drivstoff, sier Skei.

- Hvor mye av det skyldes grep konkurrentene har tatt, hovedsakelig Remas lansering av sitt lojalitetsprogram «Æ»?

- Vi legger langsiktige planer i tillegg til at vi blir skjerpet av konkurranse. Men utviklingen av appen vår og store reklamefilmer, for eksempel, var noe vi startet uavhengig av hva konkurrentene våre finner på, sier Skei.

Les også: Her kommer det nye matbutikker i Trøndelag

Les også: Rekordutbytte i Coop, men ikke for tidligere Trondos-medlemmer