Hjemmetjenesten i Trondheim kommune brukte 550 000 kroner på parkering i 2017. Beløpet inkluderer parkeringsavgift og parkeringsbøter. Det meste av dette går inn på konto hos det like kommunale parkeringsselskapet Trondheim Parkering KF. Penger går altså ut fra ett kommunalt budsjett og overføres til et annet. Kostnaden som ikke er med i summen er arbeidet som går med for hjemmehjelpere til å betale parkeringsavgift og be om å få slettet p-bøter.

Kommunal verkebyll

Den kommunale pengebyttingen har vært en verkebyll i mange år. Et ledelsesprogram og en idékonkurranse kan være det som stikker hull på byllen. Ledere i Strindheim hjemmetjeneste vant for noen dager siden en overlegen seier i en idékonkurranse. I stedet for parkeringsbetaling og risiko for parkeringsbot hver gang de er ute på oppdrag, foreslår de tre lederne i Strindheim hjemmetjeneste, Rannveig I. Sæther, Elin Stensen og Roar Syrstad Brattli, en slags abonnementsordning.

Innovasjon i praksis: På Trondheim kommunes kurs for ledere, lanserte tre ledere i Strindheim hjemmetjeneste en idé som kan lette arbeidshverdagen med bil og parkering for hjemmehjelpere. Fra venstre Rannveig I. Sæther, rådmann Morten Wolden, Elin Stensen og Roar Syrstad Brattli.

- Mange er frustrerte

- Jeg hører at mange i Hjemmetjenesten er frustrert over parkeringsbøter. Dette må vi få gjort noe med, sa rådmann Morten Wolden. Han var en av dommerne da de tre beste forslagene i idékonkurransen ble kåret. Forslaget fra Strindheim ble soleklar vinner da ti enheter i helse- og velferdstjenesten konkurrerte om hvem som har den beste ideen. De tre lederne fra Strindheim opplyste at ideen også kan overføres til andre byer. De understreker videre at det noen steder ikke engang fysisk finnes disponible parkeringsplasser for hjemmetjenesten.

- Det er ikke for ingenting at dette forslaget fra Strindheim fikk støtte fra alle oss i juryen. En enklere ordning for å betale parkering for Hjemmetjenesten, vil gjøre hverdagen og arbeidsdagen bedre for mange, sier Olaf Løberg, finansdirektør i Trondheim kommune.

For 800 ledere

Parkeringsideen ble lansert på det som kan være et av de største programmene for ledelsesutvikling i offentlig sektor i Norge noen gang. Nærmere 800 ledere i Trondheim kommune skal i løpet av to år gjennom et program som heter «Helhetlig ledelse». Programmet består av en digital modul, fem fysiske samlinger og avsluttende eksamen. Opplegget involverer også eksterne krefter, blant annet samarbeid med NTNU. Programmet startet i mars 2017.

Unik ledertrening

Ifølge Olaf Løberg er ledelsesprogrammet i Trondheim kommune unikt i Norge, og kanskje også i Europa.

- Vi kjenner ikke til at det i de ti største byene i Norge foregår noe lignende. Kommunen har også et bra europeisk nettverk. Ingen steder har vi hørt eller sett spor av ledelsesprogram med samme dimensjoner, og i hvert fall ikke noe som inkluderer samarbeid med universiteter, sier Løberg.

- Hvorfor gjør kommunen dette?

- For å få bedre ledelse. Vi prøver å bygge en innovasjonskultur i kommunen, fra den øverste ledelsen, til de minste enhetene, sier Løberg.

Han har ansvar for samling fire i ledelsesprogrammet, som handler om å trene på hvordan ideer kan skapes på en systematisk måte. Det var på en todagerssamling om idéutvikling at Strindheim hjemmetjeneste lanserte forslaget om forenklinger når hjemmehjelper har behov for å parkere.

- Alternativet til utvikling er stagnasjon. For å lykkes med å utvikle oss, vil vi med ledelsesprogrammet sikre at utvikling skjer på en systematisk måte, sier Løberg.

- Glede og stolthet

Også kommunal sektor har tatt i bruk stammespråket fra den private gründer-verden. Derfor heter idékonkurransen for pitching.

Jeg satt med en følelse av glede og stolthet da jeg hørte pitchingen. Det er vanskelig å skille mellom forslagene, sa rådmann Morten Wolden til vel 30 deltagere på ledelsessamlingen for ti enheter i helse- og velferdstjenesten

I tillegg til parkeringsforslaget fra Strindheim hjemmetjeneste, ble to andre ideer fløftet frem av juryen som de beste ideene. Ranheim helse- og velferdssenter foreslår å etablere en pool med frivillige som kan bistå beboerne på sykehjemmet. Hjorten helse- og velferdssenter ble den tredje vinneren med et forslag om å etablere et dagtilbud til hjemmeboende eldre.

Kurs i ledelse: Nærmere 800 ledere i Trondheim kommune skal gå kurset «helhetlig ledelse». Det kan være et av de største programmene for ledelsesutvikling i offentlig sektor i Norge noen gang. Her lanserer Elin Stensen (til venstre) og Rannveig I. Sæther ideen om en enklere parkeringsordning for hjemmehjelpere for de andre kursdeltagerne ved enheter i helse- og velferdstjenesten i Trondheim kommune.

Fra ord til handling

Olaf Løberg sier at utfordringen for kommunen blir å omsette ideene til handling.

- Vi som jobber i støttefunksjoner og staber må hjelpe enhetene med å utvikle og teste ut ideene. Kommunen er så stor at mange ideer med fordel kan prøves ut i en eller to enheter for å høste erfaring. Utprøving kan vise at det er en glimrende idé som kan overføres til andre områder i kommunen. Erfaringen kan også vise seg å bli at det som så ut som en god idé, har ulemper som gjør at det koster mer enn det smaker, sier Olaf Løberg, finansdirektør i Trondheim kommune.

Løsning i det blå

Ledelsesprogrammet siger fremover og de gode ideene for å gjøre kommunen bedre strømmer på. Men verken finansdirektøren eller andre vet hvor lenge kommunen fortsatt vil bruke tid og krefter på å sende penger til seg selv. Den siste kommunale parkeringsbot til en kommunal hjemmehjelper er ikke skrevet.