- Det er i ferd med å skje noe positivt med matsvinn i husholdningene. Det merkes, sier administrerende direktør for Coop Midt-Norge, Torbjørn Skei.

En måte det merkes på, er betydelig lavere inntektsvekst for landets matbutikker i fjor enn det aktørene er vant til.

Les også: Omsatte for over 10 700 kroner i minuttet i fjor

Vanligvis øker omsetningen i det norske dagligvaremarkedet med over tre prosent hvert år. Og i et marked som selger for 170 milliarder kroner i året, utgjør små prosenter enorme beløp. Tall Adresseavisen har fått fra analysebyrået Nielsen, viser en snittvekst på 3,11 prosent hvert år fra 2009, som er perioden vi har fått tall for.

I 2017 ligger det an til en vekst på under halvparten, trolig under halvannen prosent.

Torbjørn Skei, administrerende direktør i Coop Midt-Norge, kan glede seg over vekst i Coop til tross for et relativt dødt marked i 2017. Foto: Vegard Eggen

Les også: Coop-sjefen venter rekordomsetning: - Vi føler oss som vinneren av 2017

Nedgang for lavpris

Akkurat hvor mye det ble for hele 2017, får vi ikke fasiten på før mot slutten av februar. Men flere tall gir indikasjon på at mange nordmenn har roet ned matbudsjettene sine:

  • Offisielle markedstall til og med tredje kvartal 2017, viser en totalvekst i dagligvaremarkedet på beskjedne 1,2 prosent. En økning i omsetningen mot jul vil gi et noe høyere tall for året totalt, men fortsatt langt under normalt.

  • Omsetningen i sammenlignbare butikker (organisk vekst) hele 2017, gikk ned med 0,1 prosent ifølge tall Adresseavisen har fått fra Coop Norge SA.

  • For supermarkedene var den organiske veksten på pluss 0,6 prosent, ifølge de uoffisielle tallene. Supermarkedsegmentet utgjør 26 prosent av det totale dagligvaremarkedet i Norge.

  • Lavprissegmentet utgjør over to tredel av markedet og hadde størst tilvekst av nye butikker i fjor. Holder vi de nye butikkene utenfor, viser tallene Coop har gitt oss, en nedgang i omsetningen i sammenlignbare butikker på minus 0,4 prosent. Her bidrar også priskrig til nedgang i inntektene.

Les også: Svenske butikker tror den nye norske sukkeravgiften vil gi dem storgevinst

Økt grensehandel

- Jeg har aldri før vært med på organisk vekst tilnærmet null. Markedet er helt dødt, sier Torbjørn Skei som har godt over 30 års fartstid i dagligvarebransjen.

- Vi hadde tro på tre prosent økning også i 2017, hovedsakelig ved at forbruket ville være mye større enn det faktisk ble. Men det er selvsagt svært hyggelig at matsvinnet er senket, sier han.

I tillegg til mindre matsvinn, er priskonkurranse, økt grensehandel og økt salg av dagligvarer i butikker som tilhører andre bransjekategorier, de viktigste forklaringene på nedgangen.

- Flere kjeder, som for eksempel elektronikkbutikker, har begynt å selge stadig mer tørrvarer og godteri som gjør at disse varene ikke blir registrert inn i total dagligvareomsetning, forklarer Skei.

Les også: Grensehandelen har økt med 3 milliarder kroner