Det er konklusjonen i en rapport Sintef og konsulentselskapet Greensight har laget for Trøndelag fylkeskommune. Rapporten er en del av et arbeid som skal ende med at dagens dieseldrevne fartøy blir erstattet av utslippsfrie hurtigbåter.

LES OGSÅ: - Trondheim er spydspiss i klimateknologi

Gir grønt lys

Sintef og Greensight slår fast at det både teknisk, økonomisk og praktisk er mulig å basere hurtigbåter på hydrogen. Studien gjelder de to hurtigbåtsambandene Trondheim – Brekstad – Kristiansund og Trondheim – Brekstad. Studien gir også grønt lys til at produksjon, distribusjon og fylling av hydrogen lar seg gjøre allerede på kort sikt. Rapporten slår imidlertid fast at det ikke er helt uproblematisk. Av dagens anløpssted, er det kun Sandstad på Hitra som har nok strømforsyning for å kunne lage nok hydrogen. Må båtene fylle drivstoff på Sandstad, vil det ta 20 minutter. Kaiene verken i Kristiansund eller i Trondheim har i dag strømforsyning for å produsere store nok mengder med hydrogen.

LES OGSÅ: Brekstad-bedrift vant kontrakt om elferjer

Store utslipp

Det kan kuttes store klimautslipp ved at hurtigbåter blir rene og utslippsfri. Dagens fem hurtigbåter som trafikkerer sambandene fra Trondheim til Brekstad, Kristiansund, øyrekka og Vanvikan, har like store CO2-utslipp som alle rutebusser i den sørlige delen av Trøndelag til sammen.

LES OGSÅ: Asko bruker 70 millioner til hydrogen for å bli klimasnill

Ferjer først

Dagens ferjer på de to sambandene som krysser Trondheimsfjorden blir erstattet av utslippsfrie elferjer med batterier fra 2019. Grønne hurtigbåter er neste skritt, men av tre grunner er det vanskelig å la hurtigbåter gå på elbatterier: På grunn av batterienes vekt, fordi det er langt mellom ladepunktene og på grunn av at hurtigbåter bruker mye mer energi enn ferjer.

LES OGSÅ: Kommentar: - Det er flere veier ut av fossilsuppa

På anbud

Trøndelag fylkeskommune har lagt ut en anbudskonkurranse om ideer og løsninger for det som beskrives som «fremtidens nullutslipps hurtigbåt som skal betjene fylkeskommunenes tjenestebehov». Anbudsinnbydelsen stiller ikke krav om hydrogen som drivstoff. Med den teknologien som er kjent, er hydrogen likevel eneste mulighet for å lage nullutslipps hurtigbåter. Det finnes i dag ikke hurtigbåter uten klimautslipp verken i Norge eller andre steder i verden.

LES OGSÅ: Bygger om ferjekaier

I flere trinn

Leveransen som beskrives i anbudet er en konkretisering av konsept og å demonstrere at drift av hurtigbåt med nullutslipp er teknisk og økonomisk mulig. Det er først på et senere stadium fylkeskommunen vil legge ut anbud om utslippsfri hurtigbåttrafikk. Dagens hurtigbåtruter i Trøndelag betjenes av rederiene Fosen Namsos Sjø og Kystekspressen.