- Det er som i et sjakkspill, sier konsernsjef Geir Inge Stokke i Coop Norge SA for å beskrive hvordan han ser på Remas bommerter i fjor.

- Dersom konkurrenten treffer deg hardt, kan du gjøre feil som gjør at du presses hardere og bommer igjen. Å gjøre feil i markedet er en del av konkurransesituasjonen, sier han.

Det er ikke til å stikke under stol at Rema 1000s motbakkeår har bidratt til at Coop igjen kan notere et år med rekordomsetning. I denne sjakkturneringen, i form av kamp om kundene, omdømme og omsetning, sto Rema for feiltrekkene, mens Coop har klatret på rankingen.

Mot slutten av 2017 begynte pila å snu for Rema 1000, og til VG sier Rema-sjef Ole Robert Reitan at kjeden har om lag fem prosent omsetningvekst siden nyttår. Men 2017-tallene får han nå ikke gjort noe med: De viser, ifølge Reitan, rundt én prosent markedsandelsfall for Rema i fjor.

Mye av den andelen har Coop plukket opp, og konsernsjef Stokke oppsummerer fjoråret slik:

- Vi føler oss som vinneren av 2017, sier Stokke.

Les også: Omsatte for over 10 700 kroner i minuttet i fjor

Gammel oppskrift – ny trend

- Vi har levert godt i et veldig tøft marked: Vi har økt omsetningen og tatt markedsandeler både på byggvare og i dagligvaremarkedet. Vi er kommet på topp i omdømmeundesøkelser, ble årets klatrer i medarbeiderundersøkelse, vunnet fire av seks pallplasseringer i årets matgledepris og har i sum mange positive bekreftelser fra markedet om at vi jobber riktig, sier konsernsjefen.

- Og, ikke minst, vi har rekordmange nye medlemmer, og særlig mange nye unge medlemmer, noe jeg syns er veldig gledelig å se, sier han.

102 000 nye medlemmer i løpet av året til 1,63 millioner totalt. Forklaringen?

- Det er flere grunner, men blant annet det at delingsøkonomi er i vinden, særlig blant de unge, sier konsernsjefen om selskapsformen norske samvirkelag har hatt i over 150 år.

Coop Norge-sjef, Geir Inge Stokke, har ikke fått inn omsetningstallene for alle 87 s-lagene ennå, men føler seg trygg på at 2017 ble et rekordår.

- Våre to konkurrenter på dagligvare er eid av to familier. Mange liker ikke at enkeltfamilier tar ut mange hundre millioner i overskudd, og da er Coop med sin delingsøkonomi et bedre alternativ, der du istedenfor å putte pengene i lommene til disse familiene, får din del av overskuddet. I tillegg er mange av grunnverdiene i Coop – som samfunnsansvar, lokal tilhørighet og muligheten til å påvirke – noe som treffer ungdommen bra i dag, mener Stokke.

Saken fortsetter under grafikken

Les også: Extra skal åpne 100 nye butikker neste år

Omsetningsrekord

Han leder samvirkelagsammenslutningen for det som ved årsskiftet, etter flere fusjoner, er 87 norske samvirkelag. Etter hvert som store og små slag rundt om i landet får trykket ferdig på kalkulatoren, sender de fjorårets omsetningstall inn til hovedkontoret i Oslo. Og til pressen, særlig de gode tallene.

Forrige uke fortalte Adresseavisen om omsetningsrekorden i Coop Midt-Norge, landets nest største samvirkelag med en omsetning på 5,6 milliarder kroner. Få dager etter tikket det inn en ny pressemelding til redaksjonen med overskriften «Rekordomsetning for Coop Oppdal» (900 millioner kroner i 2017).

- Forventer du flere slike meldinger?

- Ja. Det er veldig mange av samvirkelagene våre som har satt omsetningsrekorder i 2017 og mange kommer også til å sette nye rekorder på bunnlinja.

- Og totalen for Coop Norge?

- Jeg forventer rekordomsetning for 2017 og jeg tror på mer enn de 57 milliarder kronene, Coop i Norge hadde i 2016. Coop er det tolvte største selskapet i Norge målt i omsetning. Og at vi tar markedsandeler, sier Stokke.

- Vil dere passere 30 prosent markedsandel?

- Nei det gjør vi nok ikke. Ved årsskiftet i fjor hadde vi 29,4 prosent og vi snakker om et totalmarked i dagligvare på 170 milliarder kroner, så små prosentpoeng økning er veldig store summer. Men det langsiktige målet vårt er å nå 30 prosent markedsandel, sier Stokke.

Les også: Derfor fløy Northug privatjet til Sverige

Vil ta av storebrors andel

De offisielle markedstallene dekker foreløpig bare til og med tredje kvartal 2017. Det viser at Extra er dagligvaremarkedets klare vekstvinner, men også den eneste av Coops kjeder som kapret nye markedsandeler fra tredje kvartal 2016 til tredje kvartal 2017.

Saken fortsetter under grafikken

Les også: En økende trend gir lavere vekst i dagligvaremarkedet

Fasiten for hele 2017 kommer fra analysebyrået Nielsen i slutten av februar. Så langt viser uoffisielle tall for sammenlignbare butikker (organisk vekst), at Coop har økt sin omsetning mer enn markedet: Ifølge tall fra Coop, har de organisk vekst på 2,3 prosent, mens utviklingen i det sammenlignbare totalmarkedet, faktisk gikk ned 0,1 prosent.

- Hva har Remas problemer i 2017 hatt å si for Coop?

- Hva skal jeg si. Det viktigste for oss er å slåss og gjøre en best mulig jobb for kundene. Ideelt sett vil jeg heller ta mer markedsandeler fra Norgesgruppen enn Rema, for Norgesgruppen er den største aktøren, og i kraft av det har de mye makt. Da er det opp til oss å gi dem tøffest mulig konkurranse så vi kan ta mest mulig markedsandeler slik at Coop som medlemsorganisasjon blir enda sterkere, sier Stokke.

- Så det er ikke noe mål for deg at Rema skal gå under?

- Nei, overhodet ikke, og det kommer heller ikke til å skje. Rema tjener mye penger og Reitan-familien kan fortsatt ta ut mange millioner kroner i overskudd.

Les også: Rema tror de har funnet løsningen

Les også vårt store intervju med Ole Robert Reitan fra oktober da han innrømmet hva han og Rema har gjort feil og om snuoperasjonen.