- Vi kan aldri kjøpe inn for mange tacoprodukter. Folk handler taco hele uka, men aller mest på fredag. Derfor må vi gi tacoen go hylleplass, sånn at vi ikke går tom når fredagen kommer, sier Hilde Jørstad, kjøpmann i Rema 1000 Elgeseter gate i Trondheim.

Hun sier at det som det går mest av, er lefser og skjell. Kjøttdeig av storfe er det mest populære kjøttet, men det sniker seg inn utfordrere.

- Vi ser at kyllingkjøttdeig har blitt veldig populært, sier Jørstad.

Mangoen på vei inn

Rema-butikken i Elgeseter gate har spesielt mange studenter blant kundene sine. Jørstad har et bestemt inntrykk av at studenter ofte er tidligere ut med å prøve nye varianter i tacoen enn barnefamilier. At familiene er mer konservative tror hun har med at man er litt mer forsiktig med hva barna liker.

Uavhengig av dette, har hun spesielt sett én trend som har sneket seg inn i tacomåltidet.

- Flere og flere benytter seg av mango i tacoen. Det observerer jeg selv når folk handler inn, og vi ser det på antallet mangoer vi selger, seier Jørstad.

Kjøper ikke ferdig-guacamole

En annen ting Jørstad har bitt seg merke i, er at kundene setter pris på guacamole til tacoen. Og den skal helst lages fra bunnen av.

- Det går ikke så mye av ferdig-guacamole, men desto mer av avokado, lime, rød chili og fresk koriander. Studentene er flinke til å lage sin egen guacamole, sier hun.

KOMMENTAR: Sjokoladepålegg på tacoen? Kjør på!

Lefser mest populært

- Hva er mest populært av tacolefser og tacoskjell?

- Hos oss er lefser mest populært.

Det samme er tilfellet hos Coop Midt-Norge.

- Wrap-tortilla er det vi selger desidert mest av. Vi har sett en dreining de siste årene fra skjell til lefser, sier kategorisjef i Coop Midt-Norge, Randi Eggen.

I tillegg til de allerede nevnte ingrediensene, ser Jørstad at det går mye av vanlige ingredienser som blant annet agurk, løk, paprika, og salat til tacoen.

- Den mest populære salaten er isbergsalat. Men vi ser også at det går en del av crispi-salat i poser, som holder litt høyere kvalitet, sier hun.

- Er taco det mest populære middagsmåltidet dere selger?

- Vi selger også mye pasta, kyllingfilet, strimlet kylling og laks. Så det er litt variert. Men at taco er en av de desidert mest populære middagsmåltidene, tror jeg vi trygt kan si. Jeg har inntrykk av at taco ikke kun spises på fredager, enkelte spiser det nok flere ganger i uka. Generelt ser vi også at studentene har blitt sunnere enn de var tidligere. Det går mer og mer av sunne middagsprodukter, og mindre av blant annet ferdigpizza, sier Jørstad.

- Apropos sunne alternativer, er det vanlig å bruke fisk i tacoen?

- Jeg har ikke lagt merke til at mange bruker fisk i tacoen, sier Jørstad.

Spiser mest taco i Norge

Kiwi selger også betydelige mengder taco. Kommunikasjonssjef Kristine Aakvaag Arvin sier at Trøndelag troner på toppen av tacostatistikken i Norge.

- Taco står sterkt i hele Norge, og spesielt i Trøndelag. Faktisk selger vi i Kiwi mer tacoprodukter i Trøndelag enn noe annet sted i Norge. Dere er altså norgesmestere i tacospising, sier Arvin til Adresseavisen.

Av de forskjellige tacomerkene, er det Santa Maria som det går mest av hos lavpriskjeden.

- Historisk har trøndere preferert Santa Maria, men nå ser vi at det har jevnet seg ut og både Old El Paso og Santa Maria har god vekst i Kiwi-butikkene i Trøndelag. First Price er spesielt populært blant studenter og andre prisbevisste kunder, sier Arvin.

Spiser mer enn svenskene

Kiwis kommunikasjonssjef viser til eksterne undersøkelser som viser at 12,6 prosent av alle nordmenn spiser taco på fredager.

- Men vår oppfatning er at tallet er enda høyere for barnefamilier, legger Arvin til.

Skal man tro undersøkelsene, er nordmenn også dem som spiser mest taco i hele Skandinavia. Mens en gjennomsnittsnordmann spiser 21 tacomiddager i året, spiser svenskene og danskene henholdsvis 15 og 13.

De samme undersøkelsene viser at det er kjøttdeig og karbonadedeig som er mest populært som hovedingrediens, etterfulgt av storfekjøtt og kylling og kalkun.

Av drikke foretrekker rundt halvparten av oss brus, der coladrikker er mest populært. 13 prosent foretrekker øl til tacoen, mens kun 8 prosent foretrekker vin.

Tortilla i ulike varianter og størrelser er den desidert klare salgsvinneren når det kommer til taco-produkter. Både Rema og Coop selger mye mer av dette både i volum og omsetning enn noe annet tacoprodukt. Foto: Morten Antonsen
Kyllingkjøttdeig har blitt en utfordrer til den vanlige kjøttdeigen og karbonadedeigen av storfekjøtt. Foto: Morten Antonsen
Tacovanene endrer seg, og tacoskjellene har fått hard konkurranse fra lefsene. Foto: Morten Antonsen
Trondhjemmerne er glade i å lage guacamolen sin fra bunnen av. Derfor selges det mye avocado i forbindelse med tacomiddagen. Foto: Morten Antonsen
Tacosaus er et must for mange tacoelskere. Salgstall både fra Rema og Coop i Midt-Norge viser at medium tacosaus er mer populær en den sterkeste typen, hot. Foto: Morten Antonsen