Det går frem av en rapport som er bestilt av statsetaten Enova. På den årlige Enovakonferansen vil det onsdag bli lagt frem en rapport som inngående beskriver hvordan nordmenns bilvaner kan bli radikalt endret de neste 12 årene, frem mot 2030. Dette er noen av endringene som beskrives i rapporten:

  • Mange vil kvitte seg med privatbilen.

  • Å leie bil vil rundt 2030 være mer vanlig enn å eie sin egen.

  • Brukerne vil kun betale for faktisk kjørte kilometer.

  • Å leie bil vil bli billigere enn å eie.

  • De som er unge i dag, vil kvitte seg med privatbilen før de som er voksne.

  • De som bor i byene vil kvitte seg med bilen før folk som bor i distriktene.

  • Bruk og holdninger til bil vil skape et skille mellom by og distrikt.

  • Førerløse biler, tog, busser og båt vil i fremtiden revolusjonere måten personer og varer transporteres på.

LES OGSÅ: Kronikk: Kompakte byer gir lavere energibruk

Fem trender

Rapporten er utarbeidet på oppdrag fra Enova av revisjonsselskapet KPMG, med hjelp fra Sintef og analysebyrået Prognosesenteret.

- Vi ønsket å få svar på hvordan vi bor og forflytter oss i 2030. For Enova, som arbeider for omstilling til lavutslippssamfunnet, er slik kunnskap avgjørende for å vite hvilke knapper vi skal trykke på, sier strategisjef Petter Hersleth i Enova.

Petter Hersleth, strategisjef i Enova.

Rapporten beskriver fem trender som peker på hvordan utviklingen blir når det gjelder hvordan vi bor og transporterer oss. De fem trendene er disse: Grønnere transport, fra eierskap til tilgang, autonomi revolusjonerer transportsektoren, urbaniseringen fortsetter og digitaliseringen endrer hverdagen vår.

LES OGSÅ: Vi vil både ha sjåfører av kjøtt og blod og roboter som kjører buss

Ung versus voksen

– Teknologien vil gi mange av oss muligheten til å kvitte oss med bilen. Spørsmålet er om vi vil? På den ene siden ser vi at ungdommer som vokser opp i dag ikke er like opptatt av å eie bil. Den er ikke lenger et statussymbol. På den annen side vet vi at privatbilen står sterkt hos resten av befolkningen, og særlig sterkt i enkelte ungdomsmiljøer, sier Hersleth.

Popoulært: 840 deltagere var påmeldt til årets Enovakonferanse, og ventelisten for å være med var lang. Mange i næringslivet ønsker å delta på Enovas årlige gjennomgang av arbeidet med å redusere klimautslipp.

LES OGSÅ: Kommentar: - Ta bussen tilbake til byen

By versus land

KPMG-rapporten peker på at trenden om ikke å eie egen bil vil nå de største byene først, og det vil være et stort skille mellom by og distrikt. Rapporten viser til forskning i Sverige som dokumenterer at bil er et større statussymbol på landet enn i byene, og det er naturlig å anta at det er slik også i Norge.

- Bil er vel også viktigere på landsbygda fordi kollektivtrafikk er best utbygd i byene?

- For å få til grønnere transport er utfordringen delvis rekkevidde, selvsagt. Det er lettere å ha elbil med kort rekkevidde i byer. Bildeling vil også være mer tilgjengelig der folk bor tett. Men for en stor del snakker vi her om en tidsforskyvning i utviklingen. Endringene i bruk av bil vil komme også til distriktene, men utviklingen vil komme først til byene, sier Hersleth.

- Som å eie sin egen hest

Enovarapporten siterer Tony Seba ved Stanford University i California. Seba har uttalt at om 15 år vil det å eie en bil være som å eie en hest i dag: Det er for dem som har råd til det og som har spesiell interesse for den slags.

LES OGSÅ: App erstatter skademeldingsskjema

Toeren forsvinner først

Rapporten peker på at det kjøretøyet som forsvinner først, blir familienes bil nummer to. Det vil skje fra andre halvdel av 2020-tallet, i takt med at flere vil ta i bruk leietjenester. I rapporten heter det: «Etter hvert tror vi disse tjenestene blir så gode og økonomisk gunstige for de reisende at de vil oppgi privat bileierskap for å utelukkende kjøpe transport som en tjeneste.»

Fersk statsråd: Ola Elvestuen (V) var på en av sine første offentlige opptredener som klima- og miljøminister, da han kom til Enovakonferansen i Trondheim.

Selvkjørende biler

I rapporten til Enova blir det pekt på at førerløse kjøretøy vil være en viktig premissgiver for hvordan transportsystemet vil fungere i 2030. Trenden med selvkjørende kjøretøy vil slå ut midtveis mot 2030, og vil få økt betydning fram mot 2030, etter hvert som flere autonome løsninger rulles ut.

- Analysen peker mot at autonome kjøretøy av alle slag vil bli rullet ut i stor grad fram mot 2030. Selvkjørende biler kan bety at det blir lettere å velge bil, men de autonome løsningene er nesten utelukkende elektriske. Det betyr at autonomiseringen også bidrar til å gjøre transportsektoren mer miljøvennlig, sier Hersleth.

Ifølge Norges lovfestede klimamål skal utslippene av klimagasser være redusert med minst 80 prosent i 2050. I 2030, om 12 år, skal utslippene være redusert med 40 prosent, sammenlignet med utslippene i 1990.