Torsdag ble det holdt ny skiftesamling etter konkursen i det familieeide oljeserviceselskapet, som gikk over ende i april i fjor etter måneder med gjeldsforhandlinger.

De uprioriterte kravene er på drøyt 1461 millioner kroner. Deler av dette kan bli omtvistet, og Grimsbu pekte særlig på krav som er knyttet til Reinertsens husleieavtaler.

Han gjorde det samtidig klart at de ennå ikke hadde konkludert rundt årsakene til konkursen eller om det er grunn til å fremme erstatningskrav mot selskapets ledelse, men at dette kan bli avklart før neste skiftesamling i september.

Rydder: Advokat Joar Grimsbu (t.h.) i advokatfirmaet Arntzen de Besche er bostyrer for Reinertsen-konkursen. Til stede i tingretten var også hans kollega Stein Knut Tonning. Foto: Håvard Jensen, Adresseavisen

Pensjonskrav

Reinertsen AS måtte be om offentlige gjeldsforhandlinger i desember 2016. I bostyrets redegjørelse kommer det frem at selskapet før dette hadde misligholdt sine forpliktelser til å betale inn pensjonsinnskudd for de ansatte.

Bostyret har til nå behandlet krav fra 88 personer som var ansatt i selskapet, men det er ikke avklart hvor mange krav det vil bli snakk om til slutt. Til sammen er det meldt inn krav på rundt 7,5 millioner kroner knyttet til pensjon, der drøyt fire millioner er prioriterte krav som vil få full dekning.

3,5 millioner er uprioriterte krav, noe som skyldes at innskuddene skulle vært innbetalt minst seks måneder før Reinertsen ba om gjeldsforhandlinger. Disse vil i beste fall bli dekket med inntil ti prosent, og vil heller ikke bli dekket gjennom Navs lønnsgarantiordning, ifølge Grimsbu.

- Dette er en misligholdt forpliktelse mellom arbeidsgiveren og de ansatte, og det er også noe som vil bli tatt med i vurderingene om styret og ledelsen har gjort noe som gjør dem erstatningspliktige, sier Grimsbu til Adresseavisen.

Han sier at et annet spørsmål er om den enkelte ansatt kan fremme krav mot ledelsen på grunn av manglende pensjonsinnbetaling.

- Komplisert historie

Torkild R. Reinertsen var både styreleder og daglig leder i Reinertsen AS i perioden før konkursen, og ledet selskapet sammen med sin sønn Thomas Reinertsen. Ingen av dem kan gi noe godt svar på hvorfor pensjonsinnskuddene ikke ble innbetalt.

- Jeg har ikke så mye kommentar til dette, for det er mange detaljer i den saken som jeg ikke kjenner, sier Torkild R. Reinertsen, og kaller det en «komplisert historie».

- Det er ikke et tegn på at vi ikke prioriterte det, for vi har betalt slike ting hele tiden. Men i en kort periode ble det ikke gjort, og jeg ønsker ikke å gå inn på hvorfor. Selskapet tok ikke en beslutning om la være å betale inn, sier han, og sier at årsaken heller ikke var pengeproblemene til selskapet.

- Det er bare å beklage, sier han.

Han sier samtidig at han fortsatt er trygg på at ledelsen i Reinertsen ikke gjorde noe kritikkverdig i perioden før selskapet måtte be om gjeldsforhandlinger.

- Vi føler at når det gjelder regnskapsføring og oppfølging fra ledelsen og styret så har det foregått på en ordentlig måte, sier han.

Thomas Reinertsen sier at han ikke var klar over de manglende innbetalingene før det ble et tema under gjeldsforhandlingene.

- Vi har alltid hatt en veldig prioritet på medarbeiderne våre, og på de forpliktelsene det medførte, også i den krevende fasen vi var i. Jeg var ikke kjent med at det var ubetalte regninger knyttet til pensjon før i en tidlig fase i gjeldsforhandlingene, sier han.

- Trist

Kåre Walseng var tillitsvalgt for fagforeningen Nito i Reinertsen AS. Han sitter nå i bostyret, og var også medlem i gjeldsnemnda som ble oppnevnt i desember 2016. Han sier at han ikke var kjent med de manglende innbetalingene, før det ble oppdaget av gjeldsnemnda i januar i fjor.

- Da begynte det også å komme en del spørsmål til meg fra ansatte som så at det ikke hadde kommet inn noe, sier han.

- Har de ansatte fått noen god forklaring fra ledelsen på hvorfor det ikke ble innbetalt?

- Nei, sier Walseng, og sier det er trist at slike ting blir uteglemt.

Før konkursen i Reinertsen AS ble selskapets olje- og gassvirksomhet og de rundt 700 ansatte overtatt av konkurrenten Aker Solutions. Walseng er selv ansatt i Aker Solutions nå, og kaller overtakelsen en kjempebra løsning for de ansatte.

- I forbindelse med overtakelsen har Aker Solutions dekket det utestående pensjonsbeløpet for dem som ble med over. De som har sendt inn krav til bostyrer er det som har fått seg jobb andre steder, sier Walseng.