Trondheim Lyd bidro i 2016 med 6,8 millioner kroner til samfunnet, gjennom skatter, avgifter og indirekte bidrag gjennom ansatte, varekjøp og tjenester. Dette tilsvarer fem årsverk for lærere, tre årsverk i politiet, to sykepleiere og fem foreldrepermisjoner.

Det viser kalkulatoren til DNB hvor du kan søke etter bedrifter, for å se hvilke ringvirkninger driften gir.

Gode dager: Hege Strand (til høyre) er daglig leder hos Trondheim Lyd, og viser til gode tider når det koker i byen, med festivalser, konserter og konferanser. Til venstre: Rigmor Bråthen, plassjef DNB Trondheim. Foto: christine schefte

- Vi har gjort dette fordi vi vil sette søkelyset på de mellomstore og mest typiske bedriftene. De største hører vi om, og også de små gründerbedriftene. Men imellom der er alle sliterne, de mellomstore bedriftene som kanskje ikke genererer så mye på bunnlinja, men som skaper arbeidsplasser og dermed gir viktige bidrag til Norge som samfunn. Disse fortjener en klapp på skuldra, sier Rigmor Bråthen som er plassjef for DNB i Trondheim.

Oppgradert utstyrspark

I Trøndelag har DNB analysert 9743 bedrifter med til sammen 109 800 ansatte i det tidligere Sør-Trøndelag, og 4137 bedrifter med 42 300 ansatte i Nord-Trøndelag. Begge stedene er det bedrifter innen bygg- og anleggsvirksomhet som gir mest verdiskapning, med 10,1 milliarder kroner i sørfylket og 3,3 milliarder i nord.

Banken mener Trondheim Lyd er et godt eksempel på en mellomstor bedrift som bidrar i samfunnet. Trondheim Lyd leverer lyd, lys, bilde og sceneteknikk, og har 25 faste ansatte.

- Men vi har også flere frilansere, og om sommeren når det er mange konserter og festivaler kan vi være godt over 200 på jobb som også bidrar til samfunnsregnskapet, sier daglig leder Hege Strand og viser rundt i et gedigent lager på tusen kvadratmeter. Her er alt av utstyr som trengs til å gi publikum den aller beste lyd- lys- og bildeopplevelse. De er i dialog med huseier om utvidelse av lageret til å bli dobbelt så stort.

Tunge tak: De ansatte i Trondheim Lyd må både løfte tungt og ofte jobbe når andre har fri. De gjør det på grunn av sin lidenskap for kulturlivet. Foto: christine schefte

- Vi hadde en omsetning på 52,5 millioner i fjor og vi reinvesterer hele tiden. Nesten alt overskudd går med til å oppgradere utstyret, sier Strand om bedriften som har eksistert i 32 år.

Her kan du lese et tidligere lederintervju med Hege Strand: Lydekspert bor i stillhet

Lidenskap for kultur

I begynnelsen jobbet Trondheim Lyd mest for band som holdt konserter, men nå har de mest oppdrag for festivaler, events og konferanser. Og jo mer som skjer i regionen, jo mer jobber blir det.

- Vi merket oljekrisen godt, da skjedde det lite i byen. Nå koker det derimot. Det skjer noe hele året, men travlest er det selvsagt under de store hendelsene, som Pstereo, Olavsfestdagene, Trondheim Calling og store konserter på Sverresborg. Det er derimot ikke utelukkende det kommersielle som driver oss. Vi er i tillegg svært opptatt av å være en lokal bidragsyter for at kulturen skal komme godt frem til publikum. Det er tunge løft og heller ingen ni til fire jobb, sier Strand.

Likevel er trivselen på jobb høy, fordi alle ansatte er lidenskapelig opptatt av kulturlivet.

Utvider: Hege Strand, daglig leder i Trondheim Lyd, har tusen kvadratmeter med lagerplass, men snart har de dobbelt så mye. Foto: christine schefte

Strand er også opptatt av å bidra i samfunnet, med å ta flere bevisste valg.

- Vi tar samfunnsansvar, blant annet gjennom at fem av de faste ansatte opprinnelig kom hit fra Nav. Vi har ansatt flere som ikke har passet så godt inn i skolesystemet, men som gjør en utmerket jobb her. Dette er suksesshistorier som er viktige for oss. Vi har en grunnleggende tro på at engasjerte mennesker er gode arbeidstakere, og kan vi legge til rette for at folk får oppfylt drømmene sine og få et fullverdig yrkesliv føler vi at vi virkelig har bidratt, sier Strand.

Hyllest til bedriftene

DNB mener kalkulatoren de har laget sammen med Ny analyse er en hyllest til alle bedriftene som får Norge til å gå rundt.

- De fleste bedrifter i Norge har mindre enn 20 ansatte. Det er den lokale blomsterbutikken, frisørsalongen og elektrikeren. En slik vanlig bedrift er ikke dem vi ser mest til. Men til sammen står de for 42 prosent av verdiskapingen fra private selskaper i Norge og 62 prosent av sysselsettingen i norsk næringsliv, heter det i en uttalelse fra Benedicte Schilbred Fasmer, som er konserndirektør i DNB.