Sju grupper av entreprenører og rådgivere var interessert i å kvalifisere seg for oppdraget, som har en anslått verdi på fire milliarder kroner, før moms.

Dette er de fem entreprenørene som, sammen med underleverandører, har kvalifisert seg til å konkurrere videre om milliardoppdraget:

AF Gruppen Norge AS, Skanska Norge AS, et samarbeid bestående av italienske Itinera SPA og spanske FCC Construcciónes S.A., spanske Acciona Construcción, S.A. og italienske Salini Impregilo S.p.A.

Fire milliarder kroner er makspris på oppdraget, forklarer prosjektdirektør Johan Arnt Vatnan i det statlige selskapet Nye Veier.

- Vi vil sammen med entreprenøren utvikle prosjektet videre og omregulere strekningen, til forhåpentligvis 110 km/t. Da kreves det andre løsninger enn i dag. I den prosessen vil vi komme frem til en kostnad på prosjektet, sier Vatnan.

Det er reguleringsplaner i Trondheim, Malvik og Stjørdal som må omarbeides.

Kinesere nådde ikke opp

De to som ikke kvalifiserte seg til å være med videre i konkurransen om å bygge ny E6 Ranheim-Værnes, er China Communications Construction Company Limited og en grupperingen bestående av tyrkiske Gülermak Ağir Sanayi İnşaat ve Taahhüt A.Ş., italienske Rizzani de Eccher S.p.A. og Astaldi S.p.A., og Nomeland Anlegg.

De hadde ikke høy nok score på bør-kravene som Nye Veier stiller til selskaper som skal konkurrere om entreprisekontrakter.

- Alle sju passerte skallkravene vi har på første hinder tilfredsstillende. De blir også evaluert på bør-krav. De er delt i tre kategorier. Det er samfunnsansvar, HMS (helse, miljø og sikkerhet, journ.anm.) og referanseprosjekter som er tilpasset dette prosjektet, sier Vatnan.

Han forventer ikke klager på denne utvelgelsen, men det er mulig å klage og fristen er ut 10. mars.

Oppstart i 2019

Den fire felts strekningen E6 Ranheim–Værnes er 23 kilometer lang, og den er blant Nye Veiers høyest prioriterte strekninger. De fem prekvalifiserte entreprenørene skal gi sine tilbud i slutten av mai.

- Deretter vil vi gå gjennom og evaluere dem, før vi styrebehandler dem i begynnelsen av juli. Med klagefristen regner vi med å underskrive avtalen med vinneren i september, sier Vatnan.

Han opplyser at de regner med at arbeidet starter sommeren 2019, og at strekningen er ferdig i 2024.

- Vi har en ambisjon om at strekningen fra Ranheim til Reitan kan åpne i 2021, men vi må se på det sammen med entreprenøren, sier Vatnan.

Ikke gitt opp 110 km/t

I november i fjor lovte Vatnan at den nye motorveien på strekningen vil få fartsgrense 110 km/t. Men senere har Statens vegvesen karakterisert en fartsgrense på 110 km/t som trafikkfarlig, og tatt til orde for lavere fart.

Men Vatnan har ikke gitt opp 110 km/t.

- Vi gjør en trafikksikkerhetsvurdering på hele strekningen og ser på fravik fra Vegdirektoratets krav. Så ser vi på om vi med tilpasninger får til 110 km/t. Vi samarbeider med Vegdirektoratet om dette, og vi hadde møter med dem senest forrige uke, sier Vatnan.