- Det betyr veldig mye å få prisen. Vi får ikke så mange priser som næringsdrivende. Det betyr mye å bli lagt merke til i egen region, sier daglig leder Rune Wang-Henriksen i Nardo Bil.

Prisen ble delt ut av Næringsforeningen i Trondheimsregionen og Danske Bank, under et arrangement som Midtbyen Management sto bak på Radisson Blu Royal Garden Hotel onsdag morgen.

- Betydelig virksomhet

Jurymedlem og direktør for bedriftsmarked i Danske Bank i Trøndelag, Terje Strickert Samdal, begrunnet tildelingen blant annet med at Nardo Bil har hatt en solid vekst i omsetning, resultat og antall ansatte de siste årene.

- De har bygget opp en betydelig virksomhet med utgangspunkt fra Trondheim, i tillegg til at de har vist evne til innovasjon gjennom løpende markedstilpasning og strukturelle grep. De har videre et sterkt fokus på kundetilfredshet og gode serviceholdninger, sier Samdal.

Nardo Bil ble startet på Nardo i Trondheim i 1983, og feirer 35 år i år. I dag har bedriften åtte avdelinger, fra Ålesund i sør til Steinkjer i nord.

- Nest flest i Sør-Trøndelag

Nardo bil selger nye og brukte Volvo. I tillegg selger forhandleren Jaguar og Land Rover på Tunga og Leangen Trondheim. Nardo Bil har også bilverksted, skadeverksted og delelager.

- Vi har hatt stor vekst. Nå konsoliderer vi og sørger for at vi beholder det nivået vi er på, sier Wang-Henriksen.

I fjor var Nardo Bil den bilforhandleren som solgt nest flest nye biler i Sør-Trøndelag. På plugin hybrid var de største med en markedsandel på 25 prosent.

Nardo Bil Gruppen har 219 ansatte. Omsetningen har vokst fra rundt 200 millioner i 2008 til godt over 1,4 milliarder i fjor. Da var overskuddet på før skatt på vel 39 millioner kroner.

- Personlig opplevelse

Ifølge prisjuryen har Nardo Bil vært tidlig ute med nye innovative konsepter, og er opptatt av å ruste bedriften for fremtiden ved å ta i bruk ny teknologi og effektivisering.

- Vi jobber mye med digitalisering, og hvordan vi skal få til samhandling mellom driften på nett og fysiske butikker. Et av hovedgrepene vi har gjort er å ta bort kundemottaket, og kunden møter i stedet servicetteknikeren. Kundene får kontakt med den som gjør jobben. Det er et grep for å ivareta opplevelsen, sier Wang-Henriksen.

Han forteller at de setter to mekanikere på jobben, for at det skal gå raskere å reparere bilen.

- Tradisjonelt har kunden levert bilen på morgenen og fått den igjen på ettermiddagen. Med to mekanikere kan den repareres mens du venter. 80 prosent av alle jobber er ferdige på under en time, sier Wang-Henriksen.

25 000 til Trygg Trafikk

Prisbeløpet på kr 25 000 kroner skal doneres til et godt formål, og Nardo Bil valgte å gi det til Trygg Trafikk Sør-Trøndelag. I tillegg besto prisen av et kunstverk.

Foruten Terje Strickert Samdal i Danske Bank, besto juryen for Årets handelsbedrift 2017 av Jørgen Voie Sagmo som er daglig leder i Retro og leder NiTs Fagråd Handel, daglig leder Kirsten Schultz i Midtbyen Management og administrerende direktør Berit Rian i Næringsforeningen i Trondheimsregionen.

Tidligere års prisvinnere er Minervinis restaurantvirksomhet, Kleins, Jordbærpikene, Prøven Bil, Reitangruppen, Kremmerhuset, Eplehuset, Retro, Falkanger, Norrein og Big Bite.