- Dette er en løsning som lettere kan integreres i bygningsfasader enn vanlige solcellepaneler, noe som er en utfordring i anleggsbransjen idag. Denne fiberen kan fange opp sollys fra nesten alle vinkler, og dermed kan man ha paneler på vegger og i vinduer. Hvis man strekker det enda lengre kan man se for seg at det kan veves inn i klær, sier Zahra Ghadyani (39) entusiastisk.

Forskeren mener det er en revolusjon igang, inne på laben til Norfib i realfagsbygget på Gløshaugen.

Tynn og bøyelig: I tillegg mener Norfib at dette solcellefiberet er hele 50 prosent billigere å produsere enn det som brukes i tradisjonelle solcellepaneler.

Les også: Dette er Norges 50 fremste teknologikvinner

Mottok Ung innovasjonspris

Ghadyani kommer opprinnelig fra Iran og er utdannet fra hjemlandet og Tyskland. I 2011 kom hun til Trondheim og NTNU for å fullføre en postdoc i fysikk. Her møtte hun professor Ursula Gibson som hadde utviklet et fiber av silisium som kan omgjøre solenergi til strøm.

- Jeg ønsket å utvikle dette videre og også kommersielle teknologien, og for to år siden etablerte jeg selskapet Norfib. Jeg og Gibson er begge eiere av selskapet, men det er kun jeg som i dag jobber fulltid på laben, sier Ghadyani.

Fikk pris: Under Technoport mottok Zahra Ghadyani Ung innovasjonspris av Trondheim kommune.

Forskeren ble gründer, og opplever en tilværelse som går opp og ned som en berg og dalbane. Det kom absolutt en opptur da hun under årets teknologimesse Technoport mottok Trondheims kommunes Ung innovasjonspris. Dette er en pris som ifølge kommunen skal synliggjøre dyktige kvinner som finner opp nyskapende idéer, produkter eller tjenester. Det legges spesielt vekt på kvinner som jobber innen teknologi og realfag.

- Å få prisen ga meg masse ny energi. Når andre også tror på det jeg holder på med, så gjør det at jeg bestemmer meg for at dette må fullføres. Etter at jeg mottok prisen ble det igjen lettere å gå til laben, sier Ghadyani som fikk både heder og ære og 100 000 kroner.

Inn i nisjemarkedet

- Prispengene skal brukes til å gjøre oss mer kjent, og til videreutvikling av selskapet, sier Ghadyani som allerede er i samtale med flere mulige store kunder om demoprosjekter. Selve produksjonen tror hun derimot ligger noen år frem i tid.

- Utviklingen av teknologien videre til ta rundt to år, avhengig av hvor mye midler vi får inn og hvor mange som kan jobbe med dette, sier Ghadyani.

Forskeren er derimot klar over at solcellemarkedet allerede har flere store velkjente aktørere, og at det er derfor kan være vanskelig å komme inn i markedet.

- Vi har brukt mye tid på markedsundersøkelser. Solcellemarkedet har en lang verdikjede fra produksjon til salg, så det handler i stor grad om hvor vi velger å posisjonerer oss. Vi ser nå først og fremst på et nisjemarked for veggpaneler. Flere store selskaper har vist stor interesse for produktet vårt, sier Ghadyani.

Kutter kostnader

Norfib mener de også har et annet sterkt konkurransefortrinn, det er at de kan kutte produksjonskostnadene.

- Vårt materiale er hele 50 prosent billigere å produsere enn det som brukes i tradisjonelle solcellepaneler, og i tillegg er det mye mer miljøvennlig å produsere, sier Ghadyani.

Selv om det vil ta litt tid å ferdigutvikle fibrene er ikke Norfib redd for konkurranse.

- Vi har sikret oss eksklusiv rett til å bruke denne teknologien, sier Ghadyani som har lange dager med hvitfrakk, beskyttelsesbriller og hansker i laben. Men hvor er det lille selskapet om fem år? Forskerern og gründeren tenker seg om lenge.

- Da har vi en siginifikant del av solcellemarkedet. Ja, det tør jeg å si, sier Ghadyani bestemt.