Fjorårets «sykkel på kjøpet»-kampanje fra elektronikkkjeden Expert fikk en knusende dom av flere profesjonelle sykkelreparatører.

– Dette er ikke noe produkt til 2000 kroner. Folk blir lurt. Det tåler ikke vekt, og mange av delene her knekker og bøyer seg for et godt ord. Det er på grunn av godskvaliteten. Når den er så dårlig, er den livsfarlig å sykle på, sa tidligere proffsyklist Jostein Wilmann da han tok 2016 og 2017-modellene i øyesyn i april i fjor.

LES HELE SAKEN HER: Knusende dom over Expert-sykkelen

Kritisk: Jostein Wilmann mener billigsykler som Power, tidligere Expert, sender med kundene er livsfarlige. Her med både 2017 og 2016-modellen.

Også Trondheim sykkelservice, Stålstua og Sykkelbua på Bakklandet fikk se på syklene, og var svært lite imponert. Ingen av dem mente at den var verdt 1999 kroner, som elektrokjeden hevdet var salgsverdien. Også Framtiden i våre hender var kritiske:

– Dette er en bruk-og-kast-mentalitet som jeg håper ikke brer seg videre. I USA får du slengt alt mulig ræl etter deg, uansett hva du kjøper. Jeg håper ikke dette er begynnelsen på en trend, sa Christoffer Ringnes Klyve i Framtiden i våre hender til Adresseavisen i fjor.

Prøvekjøring: Michal Wiecyk ved Trondheim sykkelservice med 2017-sykkelen til Expert.

– Kundene er positive

Denne uka lanserer Power, som er ble Expert-kjedens nye navn i fjor vår, en ny sykkelkampanje.

Ifølge markedssjef Elizabeth Gill, har Power kjøpt inn rundt 40 000 sykler til årets kampanje, som gjennomføres i Norge, Danmark og Finland. Siden 2014 har kjeden hvert år sendt ut titusenvis av sykler på det norske markedet, sammen med tv-er, telefoner, varmelamper og hodetelefoner – for å nevne noe. Også andre butikkjeder har hatt lignende tilbud siden 2009 da markedsføringsloven ble revidert og tilgift tillatt. Tilgift er definert som en tilleggsytelse (vare, tjeneste eller noe annet) som er med på kjøpet, uten at det er noe naturlig sammenheng med produktet du kjøper.

– Kundene er uten tvil positiv til kampanjen. Det er også grunnen til at vi gjør dette flere år på rad. I år har vi økt antallet sykler og kampanjen kjøres i hele Norden, skriver Gill en e-post til Adresseavisen.

Elisabeth Gill, markedssjef i Power.

–Ikke lønnsomt å reparere

–I fjor snakket vi med fire uavhengige verksteder, hvor flere mente at sykkelen kunne være trafikkfarlig, og at komponenter og utførelse var av svært lav kvalitet. Har dere endret på noe i sykkelkonseptet som følge av det?

–Vår erfaring speiler ikke det disse sykkelverkstedene sier. Vi har veldig lav reklamasjonsrate, og minimalt med kundeklager tatt i betraktning det store salget vi har av denne sykkelen. Når det er sagt, er det helt klart at dette er en sykkel som kanskje ikke er i samme klasse som det sykkelreparatører jobber med. Det er som oftest dyrere sykler som kommer inn på slik service, da det rimeligere segmentet ikke repareres på samme linje. Dette er noe vi kjenner igjen fra elektronikkbransjen også, skriver Gill, og eksemplifiserer slik:

–En Bluetooth høyttaler til 999 kroner repareres ofte ikke av en servicetekniker. Det er ikke lønnsomt, mens en dyrere forsterker ofte går inn til reparasjon. En hifi-entusiast vil ikke synes det billigere audio-segmentet vi selger produkter fra, er veldig bra. Men det betyr ikke at det ikke duger for veldig mange forbrukere. Om det skulle være noe feil med sykkelen på en eller annen måte, så er det bare for kunden å ta kontakt med butikk, så får de en ny, skriver Gill.

Selges ubrukt på finn.no

Ekspert: Sykkelbygger- og mekaniker Sander Kommedahl mente Expert-sykkelen kun egnet seg til svært pen bruk da han gikk over ramme og utstyr i fjor.

–Gjorde fjorårets medieomtale noe inntrykk, eller synes dere bare det var urimelig?

–Vi tok det absolutt inn over oss, men fant ikke at «konklusjonene» til reparatørene reflekterte tilbakemeldingen fra våre kunder, og «markedet» denne sykkelen selges i, svarer Gill.

–Men i et miljøperspektiv, er det egentlig en elektronikkkjedes oppgave å sende ut sykler til kundene? Skaper ikke dette bare mer søppel, når folk får med noe de egentlig ikke har dratt for å handle?

–Kundene får en sykkel på kjøpet på våre allerede lave oppdaterte priser. Dette er jo helt fantastisk for dem. Og med en sykkel kan folk sykle istedenfor å bruke bil, noe som er meget positivt både for miljøet og ikke minst helsa, skriver Gill.

Adresseavisen 28. april 2017.

Ifølge markedssjefen er årets sykkel en hybridsykkel fra Triacle, med 18 gir. Rammestørrelsen er 51 cm og hjulstørrelsen er 26 tommer.

– En god sykkel for både herre, dame og ungdom som er velegnet til tur, transport og fritid. Sykkelen kommer flatpakket, men om kunden ønsker det, tilbyr vi montering til en liten ekstra kostnad, skriver Gill i e-posten.

Et google-søk gir ingen respons på Triacle som et sykkelmerke med andre modeller enn denne, men merkenavnet brukes på et aktivitetsarmbånd som elektrokjeden selger.

Kampanjen fungerer slik at om kjøper du en radio, barbermaskin eller en platespiller kan du få én sykkel med på kjøpet. Handler du for eksempel en tv til drøye 12 000 kroner, kan du få med hele tre sykler på kjøpet.

finn.no lå det torsdag morgen over 30 ubrukte Triacle-sykler til salgs, fra folk som har benyttet seg av «sykkel på kjøpet»-kampanjen. Prisene varierte fra 900 til 1999 kroner.

Onsdag lå det rundt 30 Triacle-sykler til salgs ute på finn.no. Foto: skjermdump fra finn.no