To personer omkom da brua kollapset under støping i mai 2013, og både totalentreprenøren Reinertsen AS og byggherren Statens vegvesen ble ilagt millionbøter etter ulykken.

Adresseavisen fortalte i fjor høst at Reinertsens konkursbo og Gjensidige Forsikring har fremmet et millionkrav mot Sparebank 1 Skadeforsikring. Sistnevnte var forsikringsselskapet til underentreprenøren Master Solutions som bygde bæresystemet som raste sammen, den såkalte brureisen.

Reinertsens konkursbo krever nær 7,4 millioner kroner fra Sparebank 1 Skadeforsikring, mens Gjensidige, som var Reinertsens forsikringsselskap, krever en erstatning på nær tolv millioner kroner.

- Manglende prosjektering

Saken skal opp for Sør-Trøndelag tingrett i begynnelsen av mai, og Teknisk Ukeblad kunne torsdag fortelle at partene har sendt inn sine sluttinnlegg til domstolen.

Sparebank 1 Skadeforsikring mener at skadeårsaken var manglende prosjektering, og selskapets advokat skriver i sluttinnlegget at underentreprenørens ansvarsforsikring ikke dekker dette. I tillegg mener forsikringsselskapet at det var forhold på Reinertsens side som var årsak til kollapsen.

De mener Reinertsen var klar over at brureisen ble bygget uten at den var prosjektert, og at sistnevnte var klar over at Master Solutions ikke hadde denne kompetansen. De mener også at Reinertsen i alle tilfeller ikke skulle ha startet støpingen av brua før de hadde fått overlevert prosjekteringsmaterialet.

«Selv om reisen fremsto slik at den var ferdig bygget, betydde íkke det at reisen var klar til støpning. For at den skulle være klar til støpning, måtte det foreligger dokumentasjon på at den var prosjektert og bygget til å kunne tåle de lastene som den skulle tåle», skriver advokat Svein Åge Bergset hos advokatfirmaet Riisa & Co som representerer forsikringsselskapet.

Bergset skriver også at støpingen burde vært stanset fordi det før ulykken var tegn på at brureisen beveget på seg.

Skylder på underentreprøren

Politiet tok ut siktelse mot Verdals-firmaet Master Solutions etter ulykken, men selskapet gikk konkurs kort tid etterpå. Reinertsens konkursbo og Gjensidige Forsikring mener begge at underentreprenøren var skyld i ulykken.

«Svikt i prosjektering og montering av brureisen var årsaken til brureisens sammenbrudd, og med det de skadene som oppsto. Som totalunderentreprenør var Master Solutions alene ansvarlig for den leveransen som dekket både prosjektering og montering av brureisen», skriver advokat Ole Skeidsvoll Moe hos advokatfirmaet Arntzen de Besche, som representerer konkursboet.

Ingen av partenes advokater har ønsket å kommentere saken overfor Teknisk Ukeblad.

Bøtelagt

Både Reinertsen AS og Statens vegvesen som var byggherre og oppdragsgiver ble opprinnelig ilagt et forelegg på syv millioner kroner etter ulykken, men for begge partene ble dette senere redusert til fem millioner av statsadvokaten.

Statens vegvesen fikk bot for ikke å ha kontrollert den midlertidige stillaskonstruksjonen. Reinertsens bot ble av statsadvokaten begrunnet i at de ikke gjennomførte en tilfredsstillende kontroll av oppføringen av stillaset, deriblant ved gjennomgang av dokumentasjon av stillasets bæreevne.

Reinertsen AS solgte senere unna sin entreprenørvirksomhet, og den gjenværende delen av selskapet ble slått konkurs i april i fjor. Selskapets tidligere styreleder Erik Reinersen har tidligere avvist at de opptrådte uaktsomt i forbindelse med ulykken.