- De veldig gode tidene vi er inne i nå, vil vare i minst ti år til, tror Arnt Egil Aune, daglig leder og hovedeier i familiebedriften Aune Transport AS.

LES OGSÅ: Fire av ti bedrifter taper penger

Støren-bedriften har fem lastebiler, to gravemaskiner og 14 ansatte i arbeid på det som om to år vil bli en ny og sårt tiltrengt delstrekning på ny E6 mellom Trondheim og Oppdal. Det går hett for seg i Soknedal i Midtre Gauldal. Slik er det også på Ørland, der det bygges kampflybase, og lenger nord på Fosen, der det reises vindturbiner. Veier, forsvar og energi skaper aktivitet og ringvirkninger.

Travel anleggsvei

Aune Transport er én av mange bedrifter som utfører arbeid for Statens vegvesen i Soknedal. Det går ikke mange sekunder mellom hver gang det passerer en lastebil på anleggsveien. Det er enorme mengder jord, sand og stein som skal flyttes for at hovedveiforbindelsen gjennom Norge skal bli bredere, rettere, raskere og tryggere.

LES OGSÅ: Positive signaler fra industrien

Kjører for ny E6

Byggearbeidet pågår for fullt på den 6,5 kilometer lange strekningen fra Vindåsliene i sør til Korporalsbrua i nord. Veien gjennom Soknedal skal stå ferdig i 2020. Denne delen av ny E6 inkluderer bru over elva Sokna og en 3,6 kilometer lang tunnel. En parsell av E6 gjennom Melhus blir trolig den neste som trenger lastebiler og gravemaskiner.

Sjåfør: Ole Jørgen Aune (til venstre) fra Singsås kjører en av de fem lastebilene som Aune Transport har i arbeid ved byggingen av ny E6 gjennom Soknedal. Daglig leder Arnt Egil Aune til høyre.

Bra i minst ti år

- Nå er det veldig bra. Det er heller ingen signaler om noen forestående nedtur. Vi antar at det vil være svært bra i minst ti år fremover, sier Arnt Egil Aune.

I alt har Aune Transport AS 35 ansatte. 14 av dem jobber for tiden med E6 i Soknedal. Arnt Egil Aune kunne ansatt flere og utvidet virksomheten, men det vil han ikke.

- Anleggsbransjen er ikke kjent for veldig gode marginer. Det er dessuten en bransje der det svinger mye, selv om det akkurat nå ser ut til å kunne bli veldig bra riktig lenge. Vi vil derfor ikke legge alle eggene i samme kurv, sier Aune.

LES OGSÅ: Byggenæringen tror på fremtiden

- Sjiter i konjunkturene

Han ser den ene etter den andre av bedriftens lastebiler rulle forbi. Hver lastebil kan på hvert skift rekke mellom 20 og 30 turer for å kjøre vekk masse. Hver dag jobbes det to skift. Foruten anleggsvirksomheten, har Aune Transport eget grustak og to biler som frakter husdyrgjødsel.

- Kua, vet du, den sjiter i konjunkturene, flirer Aune.

Han satser på at kumøkk over tid vil jevne ut sysselsetting og omsetning i Aune Transport.  Bedriften hadde i 2016 28 millioner kroner i omsetning.

Så det griner: Næringslivet går bedre enn på mange år. Fra venstre Rolf Bratlie og Birger Lie, som begge betjener næringslivskunder sør i Trøndelag for Sparebank 1 SMN. Arnt Egil Aune (til høyre) i Støren-bedriften Aune Transport jobber i den viktige anleggsbransjen.

Bedre enn på lenge

Støren-bedriften er en av mange trønderske virksomheter som for tiden gjør det veldig bra, og bedre enn på 10–12 år. På oppdrag fra regionens største bank, Sparebank 1 SMN, har Sentio i april gjennomført en spørreundersøkelse blant 600 bedrifter i Trøndelag og Møre og Romsdal. Av disse er 400 bedrifter i Trøndelag. Bedriftene er spurt om hvordan de tror egen virksomhet vil utvikle seg de neste 12 månedene, innenfor sysselsetting, omsetning og lønnsomhet. Svarene i forventningsbarometeret viser økende optimisme, særlig knyttet til sysselsetting.

LES OGSÅ: Bygg og anlegg peker vei for resten av næringslivet

Best sør i Trøndelag

- Vi må tilbake til 2006/2007 for å se tilsvarende gode tall. Også 2013 var et godt år for næringslivet i regionen. Resultatene fra undersøkelsen stemmer for øvrig godt med det vi ser i bankens egne tall, sier Vegard Helland, konserndirektør og leder for næringslivsvirksomhet i Sparebank 1 SMN.

Pilene peker opp i sørdelen av Trøndelag, mens de peker noe ned i norddelen av fylket. I Møre og Romsdal er det fremgang, i et fylke som var langt hardere rammet av oljenedturen, enn Trøndelag.

Byggingen av E6 gjennom Soknedal er ett av flere store anleggsprosjekt som bidrar til at det er gylne tider i anleggsbransjen.

Kamp om arbeidskraft

Helland ser for seg at de gode tidene vil føre til at bedrifter sør i Trøndelag vil få mangel på de mest ettertraktede arbeidstagerne.

- Det kan bli et kapasitetsproblem, der næringslivet står i fare for å ansette feil folk, sier Helland.

Også gode tider byr på problemer. Tre av dem er lønnspress, feilansettelser og at mange bedrifter kan bli bremset av mangel på fagfolk.

Rødt flagg for én bransje

To ganger i året publiserer Sparebank 1 SMN analyser av næringslivet i Midt-Norge. Den halvårlige analysen denne gang viser at det kun er én av åtte bransjer der det lyser rødt, i betydningen ikke bra.

Tre bransjer peker seg ut som de beste, og får grønne flagg. De er primærnæringene; landbruk, havbruk og fiskeri. Fire næringer får gult flagg. De er bygg og anlegg, næringseiendom, varehandel og maritim industri. Den ene næringen som peker seg ut med røde, illevarslende flagg er offshore servicefartøy, der det fortsatt er svakt, selv om det er tegn til at utvinning og av olje og gass igjen peker noe opp.

- Selv om mye er veldig bra i bygg og anlegg, ser vi også at det er næringer der det fortsatt er mange konkurser, særlig blant små aktører. Uten et høyt antall konkurser, ville bygg og anlegg fått grønt flagg, sier Vegard Helland.

Skille mellom bygg og anlegg

Han legger til at det for første gang er et skille mellom byggebansjen og anleggsbransjen, som tidligere har vært å regne som siamesiske tvillinger.

- Det har aldri før vært et så klart skille mellom bygg og anlegg. Det som trekker ned for beyggenæringen, er utflating i bygging og salg av boliger. Det som trekker opp for anlegg, er flere store og delvis offentlig finansierte anleggsprosjekt. Det er særlig grunn til å fremheve E6-bygging sør for Trondheim, kampflybase på Ørland og vindkraft på Fosen. Ordrereserven i anleggsbransjen har økt med 50 prosent de 12 siste månedene. Det er mye, sier Helland.

Dyktige sjåfører

I Soknedal ruller lastebilene frem og tilbake, som arbeidsomme maur. Nyveien kommer enda litt nærmere.

- Vi har heldigvis mange dyktige sjåfører. Marginene er så lave i anleggsbransjen, at vi er helt avhengig av at sjåførene våre tar vare på redskaper og kunder, sier Arnt Egil Aune i Aune Transport.