15 ansatte jobber ved kaffebrenneriet på Nyhavna i Trondheim, som eies av de tre sentrale trønderske handelsfamiliene: Reitan, Lykke og Kjeldsberg.

- Hard konkurranse

Administrerende direktør Jan Erik Glimsholt sier at de hadde høyere forventninger til fjoråret, men er likevel sånn tålelig fornøyd.

- Året før hadde vi stang inn på det meste, sier Glimsholt, og peker både på godt salg og gunstig valutasikring ved kjøp av råkaffe. Han sier at 2017 i større grad ble preget av hard konkurranse med de andre kaffebrenneriene.

Leder: Jan Erik Glimsholt er administrerende direktør hos Kjeldsberg Kaffebrenneri. Foto: Richard Sagen

Rema 1000 eier halvparten av Kjeldsberg Kaffebrenneri, og dagligvarekjeden er også den største og viktigste kunden. Remas omsetning i Norge falt i fjor, men Glimsholt sier at de ikke opplevde det som kaffebrenneriets største utfordring.

- Det var en voldsom konkurranse fra de andre kaffebrenneriene. Vi er minst av de industrielle aktørene, og det var noe vi merket, sier Glimsholt.

Bra start

I tillegg til Rema 100 trekker han frem Bunnpris-kjeden og restaurantkjeden Egon som viktige kunder for selskaper. Han sier at tallene for 2018 ser svært lovende ut.

- Vi har hatt en veldig fin utvikling så langt i år. Vi har fokusert på færre produkter, og vi har hatt stor glede av det i salgsutviklingen vår, sier han.

Før brenning: Rå kaffebønner kommer i konteinere til kaffebrenneriet på Nyhavna. Foto: Richard Sagen