Troll var et forsøk på å opprette bilproduksjon i Norge. Men Troll-bilen ble aldri et norsk industrieventyr, og etter bare to år og kun fem produserte biler gikk bedriften konkurs i 1958.

Nå har derimot NTNU-studenter brukt de originale støpeformene fra 50-tallet og bygd bil nummer sju. Dette under ledelse av student og prosjektleder Håvard Teigen. Det var hans bestefar som bygde bil nummer seks, det skjedde etter konkursen. Da Troll Plastkarosseri & Bilindustri gikk konkurs i 1958 ble boet solgt på auksjon, blant annet støpeformene og flere karosserideler. Disse ble senere videresolgt til Teigens bestefar, Harald Aspheim.

Avduking: Håvard Teigen fikk æren av å avduke Troll 7 utenfor hovedbygget på Gløshaugen. Støpeformene eies av hans bestefar, Harald Aspheim. Foto: Ann Iren Bævre

Bilbygging som hobby

- Slik kunne bestefar bygge den sjette Troll-bilen. Han gjorde dette som privatperson etter konkursen, og bilen hans ble registret i 1961. Da jeg fortalte de andre i linjeforeningen Smørekoppen at bestefar fortsatt hadde de originale støpeformene i garasjen bestemte vi oss for å høre om vi kunne låne dem. Det fikk vi, sier Teigen som sammen med rundt 20 medstudenter kunne avduke Troll 7 utenfor Gløshaugen onsdag ettermiddag.

Kabriolet: Det regnet tett før avdukingen av Troll 7, men heldigvis skinte sola litt da kabrioletversjonen endelig kunne vises frem. Foto: Ann Iren Bævre

Bak bilbyggingen står Smørekoppen Engineering, som er en komité i A/F Smørekoppen som igjen er linjeforeningen for studenter ved Produktutvikling og Produksjon ved NTNU.

- Dette er ikke skolearbeid, men noe vi gjør på fritiden vår, forklarer Teigen.

Flere tusen arbeidstimer

Troll-bilen begynte med studentene møttes høsten 2016 for å finne ut hva de kunne bygge.

- Det ble lansert en rekke ideer. Det er det Smørekoppen Engineering gjør, vi finner en idé vi vil realisere i verkstedet. Vi ble enige om å bygge en bil, og da jeg fortalte om støpeformene til bestefar ble vi raskt enige, sier Teigen. Og siden har de jobbet med å få ferdig Troll 7. Det har tatt tid, og Teigen vil ikke engang gjette hvor mange arbeidstimer som ligger bak.

- Det er flere tusen, sier Teigen.

Studentene har laget sin helt spesielle Troll-bil. De originale støpeformene er brukt, og også førerdøra er original. Men dette har blitt den første Troll-kabrioleten.

Stolt bestefar

- Vi klarte ikke å bygge en ramme til bilen selv, så selve bilen er bygd på et brukt chassiset fra en VW Boble fra 1967. Og siden vi ikke har bygd en kopi, så har vi tatt oss noen friheten med designet, forklarer Teigen.

Om bestefar er fornøyd med bilen?

- Bestefar har ennå ikke sett Troll 7 helt ferdig, men han besøkte meg i Trondheim i fjor og da fikk han se bilen som da ennå ikke var ferdig. Det syntes han var artig, og siden har jeg sendt ham bilder og skisser, så han har fulgt med. Jeg tror nok han kommer til å like sluttproduktet, sier Teigen.