- Vi har prøvd å ta vare på det som er verdt å ta vare på, sier Olav Svartøien, byråleder i HK Reklamebyrå, som er en av fire leietakere i det ærverdige bygget.

Før: Slik så det ut i Posthuset i Dronningens gate, før ombyggingen til kontorarbeidsplasser.

Posten ut

Med mye trondheimshistorie i veggene, i et vernet bygg som mange har et forhold til, har kommunikasjonsfolkene ikke stått fritt når de har bygd om det gamle ekspedisjonslokalet i Posthuset. I mange tiår var bygget i Trondheim kjent som byens hovedpostkontor. Posten flyttet ut i 2013.

LES OGSÅ: Se posthuset i 1914 og i 2015

Reklame inn

Etter den tid har bygget stått tomt, frem til 50 personer som jobber innen reklame og annen kommunikajson i fire ulike byrå i HK-konsernet, flyttet inn for noen måneder siden. De 50 har fått arbeidsplasser i det gamle ekspedisjonslokalet, der ganske mange tusen har hatt postale og finansielle ærend i tidens løp. Utvendig ser bygget i Dronningens gate ut som det alltid har gjort, et av Trondheims flotteste bygg i jugendstil.

Olav Svartøien, byråleder i HK Reklamabyrå.

Etter at arkitekter, bygningsarbeidere, vernebyråkrater, eiere og leietagere har holdt på, er bygget gjenkjennelig også innvendig, blant søyler, glasstak og stukkaturer, som bærer tydelige hint om den forrige virksomheten. En minnetavle for postansatte som døde under andre verdenskrig henger fortsatt på en av veggene.

LES OGSÅ: HK-sjefen kritisk til at Black Friday-konseptet vannes ut

- Gode tilbakemeldinger

- Vi har fått bare gode tilbakemeldinger på ombyggingen. Det er ikke enkelt når vi skal ta vare på gammel historie, samtidig som det skal bli moderne, funksjonelle kontorarbeidsplasser. Den store gevinsten med å samle alle 50 medarbeiderne på samme gulv er at kunnskapsflyten mellom de fire byråene blir mye mer effektiv. Nå møtes de kloke hodene og de gode ideene enda oftere enn før, sier Svartøien.

Uendret: Inngangen til Posthuset ser likedan ut i dag, med reklamearbeidere og kommunikasjonsfolk på innsiden.

Gir raust tilbake

Det gamle bygget har raust gitt litt tilbake til reklamefolkene. Midt i det gamle ekspedisjonslokalet er det nemlig et glasstak som ikke finnes i moderne bygg. Glasstaket ga i tidligere tider godt lys i postekspedisjonen, og tilbyr nå naturlig dagslys for reklamearbeiderne.

Jugend: Posthuset i Dronningens gate er en av Trondheims aller flotteste bygg i jugendstil.

Posthuset i Dronningens gate 10 ble bygd i 1911. Arkitekten het Karl Norum, som også tegnet Tollboden på Brattøra, som er et annet av Trondheims flotteste bygg i jugendstil. Posthuset ble rehabilitert i 1987 og igjen i 2017. Ifølge Wiki Strinda er fasadesteinen grovhugd østfoldgranitt fra Iddefjorden ved Halden.

Postspor: Forgyllingen er fjernet fra stukkaturene på søylene i Posthuset. Likevel er det umiskjennelige spor av tidligere tiders virksomhet i bygget som mange i Trondheim har et forhold til.

Britannia på andre siden

Reitan-eide E.C. Dahls Eiendom og Koteng Eiendom eier Posthuset. De fire reklamebyråene holder til på 750 kvadratmeter i første etasje. I andre etasje er det prosjektkontor for ombyggingen av Britannia Hotel på den andre siden av Dronningens gate, mens Folkeuniversitetet holder til i tredje etasje i Posthuset.

LES OGSÅ: Reitans eiendomsselskap mener det bør bo 10 000 flere i Midtbyen

Vant igjen

De fire byråene som deler på plassen i det forhenværende ekspedisjonslokalet er storesøster HK Reklamebyrå og småsøsknene HK Link, Rosenborg Reklame og Tank Design. De fire bedriftene har delvis samme eiere.

Kontorlandskap: Før var det postekspedisjon. Nå er første etasje i et av Trondheims mest kjente bygg gjort om til kontorarbeidsplasser.

For andre år på rad er HK Reklamebyrå nylig kåret til årets beste byrå i Norge i klassen mellomstore reklamebyrå. Det svenske analyseselskapet Regi står bak kåringen, der resultatene kommer frem fra intervjuer med kundene til landets 50 største byråer innen reklame, kommunikasjon og PR.

- Bakgrunnstallene for det som i realitetene er en kundetilfredshetsundersøkelse, viser at HK gjør det best i hele landet uansett størrelse. Det er vi stolte av, og særlig når vi vinner for andre år på rad, sier Olav Svartøien, daglig leder i HK reklamebyrå.

Bokstavene HK kommer fra ettternavnene til de to som i sin tid startet byrået; Hulaas og Kvarberg.