I bilforretningen i Blomsterdalen står luksusbilene tett i tett. På alle prislappene står det oppført syvsifrede beløp.

Men til tross for de høye prisene går salget unna hos Porsche Center Bergen, tre år etter at Endre Johnsen og Espen Galtung Døsvig ble kompanjonger i luksusbilsegmentet.

Allerede året etter oppstarten i Bergen, åpnet de en ny butikk i Ålesund. Nå utvider de nok en gang. Denne uken kjøpte de Porsche-agenturet i Trondheim, skriver Bergens Tidende.

Dermed har de to sikret seg Porsche-monopol langs nesten hele vestlandskysten.

– Nå når vi har kjøpt Trondheim, kan vi vel si at vi har markedet fra Haugesund i sør til Bodø i nord, sier Johnsen.

Mål om å selge 1000 Porscher i året

Nå er planen å åpne en helt ny Porsche-forretning i Trondheim 1. september. Johnsen har tro på at de kan øke salget i landets tredje største by.

– Vi oppdaget at vi solgte flere biler i Ålesund enn hva det ble solgt i Trondheim, selv om Ålesund er en mindre by. Da tenkte vi at det var potensial der, sier Johnsen.

Porsche Center Trondheim skal drives av Håvard Gustad, som har lang erfaring fra bilbransjen. Han blir også medeier i senteret.

Endre Johnsen og Espen Galtung Døsvig har samarbeidet om Porsche-salg i tre år. Her fra oppstarten i 2015. Foto: ROAR CHRISTIANSEN

Med oppkjøpet i Trondheim etablerer de to et nytt selskap, 356 Holding AS, hvor Johnsen skal eie 40 prosent og Galtung Døsvig 60 prosent.

– Navnet kommer av at 356 var den første Porsche-modellen, sier Johnsen entusiastisk.

Gjennom dette selskapet kommer de til å eie 100 prosent av forretningen i Bergen, 51 prosent i Ålesund og 66 prosent i Trondheim. Målet er å bli den største Porsche-forhandleren i Norge. Foreløpig er det kun Porsche-forhandleren i Oslo.

– De har et stort område, med flere folk. Men vi er ikke langt unna. I forrige uke lå vi fire Porsche-salg fra å være størst i Norge til nå i år, sier Johnsen.

Etter at forretningen i Trondheim er vel etablert, er målet å nå en omsetning på én milliard kroner innen 2021. Det er fremdeles et stykke igjen. I fjor omsatte Porsche Center Bergen for rundt 300 millioner kroner, mens forretningen i Ålesund omsatte for 100 millioner.

– Vi må selge rundt 1000 biler i året for å nå én milliard. Det er offensivt, men det skal vi klare, sier Johnsen selvsikkert.

– Skal være eksklusivt

Ifølge ham selv er det entusiasmen for Porsche som er hemmeligheten bak suksessen. Det er også ett av kravene han stiller til de ansatte, som etter oppkjøpet av Trondheim teller 35 personer.

Porsche-kjøperne er nemlig en både entusiastisk og kravstor gruppe. Og de er ikke mange. Selv om Porsche-salget er i vekst, med en økning på 60 prosent i fjor, har de bare rundt 0,3 prosent av nybilsalget i Norge.

– Markedet er ikke stort, så vi driver ikke med store markedsføringskampanjer. Det er bortkastede penger, sier Johnsen.

Imidlertid har han god oversikt over Porsche-eiere i Bergen, og ikke minst dem som ønsker å bli det. For flere av modellene er det nemlig lange ventelister.

– Porsche skal alltid være eksklusivt. På fabrikken produseres det heller én bil for lite enn én for mye. Vi kunne ha solgt flere biler enn vi gjør, om det hadde blitt produsert flere, sier han.

Ikke bare for rikinger

Man skal ha mye penger på bok for å sikre seg en ny Porsche rett fra fabrikken, men Johnsen forteller at bilmerket ikke utelukkende er forbeholdt rikinger. Bruktmarkedet er stort, og her er det mange som får oppfylt guttedrømmen.

– Vi selger bruktbiler til folk som har drømt om helt spesifikke modeller som de har hatt bilde av på gutterommet. Og de bilene er ikke nødvendigvis så dyre, sier han.

Personer i denne kundegruppen er ofte er de mest entusiastiske, som reiser på Porsche-treff og har bilen som hobby.

– Disse kan ofte mer om Porsche enn oss. De kjenner hele historien og har en enorm detaljkunnskap om modellene.

For mange er det drømmen å eie en Porsche 911. Den første.

Vellykket samarbeid

Det var aldri gitt at Galtung Døsvig og Johnsen skulle inngå samarbeid. Johnsen har alltid vært interessert i Porsche, mens Galtung Døsvig egentlig ikke har vært interessert i bil i det hele tatt.

– Tidligere kjørte han en gammel Lexus. Men han har blitt mer interessert nå, og har fått seg Porsche i dag, sier Johnsen.

De møttes da Johnsen drev Bergen Bilcenter AS, og leide lokaler av Galtung Døsvig. Slik startet samarbeidet som nå teller tre Porsche-forretninger.

– Jeg fortalte ham at min drøm var å selge Porsche. Og han var villig til å satse, selv om han ble advart av andre mot å gå inn i luksusbilbransjen, sier Johnsen.

Til tross for advarslene har samarbeidet gått bra fra første stund. I 2014, året før de to overtok Porsche-agenturet ble det solgt 14 Porscher i Bergen. Deretter har det økt hvert år. I 2015 og 2016 solgte de henholdsvis 143 og 250 Porscher.

– Og i 2017 endte vi med å selge i overkant av 300, sier Johnsen.