- Dette er vår største enkeltkontrakt siden vi startet i 2015, sier konsernsjef Anders Straumsheim ved Fosen Yard til Adresseavisen.

Det er Hurtigruten-skipene MS Richard With og MS Nordlys som skal totaloppgraderes på verftet. Den nye storkontrakten med Hurtigruten sikrer arbeid ved Rissa-verftet i lange perioder både den kommende høsten og våren 2019.

- Dette er en svært gledelig nyhet for alle oss på Fosen Yard. Vi er stolte over å ha vunnet denne store kontrakten i internasjonal konkurranse, sier Straumsheim i en pressemeldingen.

- Denne typen jobber er svært viktige for å kunne opprettholde og videreutvikle alle fagdisipliner på verftet, sier konsernsjef Anders Straumsheim ved Fosen Yard. Foto: MARIANN DYBDAHL

- Viktig kontrakt

Rissa-verftet har de siste årene stått for en rekke ombygginger, oppgraderinger og vedlikeholdsarbeid på hurtigruteskip. Verftet inngikk en rammeavtale med Hurtigruten i desember 2016, om et tettere samarbeid som gir Fosen Yard større sjanse for å få oppdrag på vedlikehold og reparasjoner av Hurtigrutens skip i fem år.

- Dette tilsier at Hurtigruten er fornøyd med prosjektene og samarbeidet gjennom flere år. Denne typen jobber er svært viktige for å kunne opprettholde og videreutvikle alle fagdisipliner på verftet, sier Straumsheim i meldingen.

Han vil ikke opplyse hva Hurtigruten betaler verftet for jobben.

Flere suiter og panoramavinduer

MS Richard With kommer til Fosen Yard i november.

Samtlige lugarer, for både gjester og mannskap, skal pusses opp og bygges om med nytt interiør og nye bad. Fellesområdene blir pusset opp, med blant annet nye restauranter, barer, oppholdsområder og utendørs boblebad. Hovedrestauranten får nye store panoramavinduer som strekker seg fra dørk til tak, og skipet får langt flere suiter enn det har i dag. Suitene akterut på dekk 6 får store panoramavinduer og karnapper, slik at gjestene kan nyte utsikten langs norskekysten, skriver Hurtigruten i pressemeldingen.

- Dette er den mest omfattende oppgraderingen av Hurtigrutens skip noensinne. Skipet vil fremstå som flunkende nytt, og gi både reisende på Kystruten og gjester fra hele verden en langt bedre opplevelse enn i dag, sier konserndirektør for maritime operasjoner i Hurtigruten, Tor Geir Engebretsen, i meldingen.

33 dager på hvert skip

Våren neste år skal MS Nordlys til Fosen Yard for totaloppgradering.

For at hurtigruteskipene skal være ute av drift så kort tid som mulig, skal ombyggingen av hvert av skipene ta kun 33 dager. I løpet av den korte tiden skal verftet jobbe hele 150000 timeverk med ombyggingen.

Det er for tiden 105 fast ansatte ved Fosen Yard. Verftet har for tiden ingen midlertidig ansatte, men gjør omfattende bruk av underleverandører. Når ombyggingen av hurtigruteskipene pågår, vil Fosen Yard og underleverandører sysselsette onmlag 500 personer i Rissa.

- Ikke mye ledig kapasitet

Begge skipene er spesialbygget for trafikken i Kystruten Bergen–Kirkenes, som de skal gå også fremover.

- Vi er utålmodige etter å komme i gang. Det er bare tiden og veien frem til den nye avtalen med staten starter i 2021. Og det er ikke lett å finne ledig kapasitet på seriøse verft som har god erfaring med passasjerskip. Derfor er vi veldig glade for at vi skal jobbe sammen med Fosen igjen, sier Engebretsen.

MS Richard With og MS Nordlys skal også bygges om til hybriddrift med LNG-motorer og batteripakker. Disse ombyggingene skal også være ferdige før 2021.