- Jeg ser ganske mørke skyer på horisonten for bilbransjen i 2018 og 2019, sier administrerende direktør Frithjof Anderssen i morselskapet Motor-Trade Holding.

Bakgrunnen er innføringen av en ny og mer realistisk beregning av bilenes forbruk og utslipp fra nyttår, noe vil bety at de målte utslippene av blant annet CO₂ vil øke. Det vil også bety økte bilavgifter, med mindre politikerne justerer ned satsene for å kompensere.

Det blir kanskje ikke klart før i statsbudsjettet til høsten, og dermed er det stor usikkerhet om hva nye biler faktisk vil koste etter innføringen.

- Satsene bør gå ned, slik at avgiftene blir like som i dag. Jeg frykter at dette vil kvele nybilsalget til høsten, sier Anderssen til Adresseavisen.

Nybilsalg

Dette er også noe av grunnen til at Motor-Trades resultat ikke holdt tritt med inntektsøkningen i fjor. Motor-Trade-konsernet omfatter også lastebilverkstedet Trønderlinjen og flere deleide skade- og lakkbedrifter.

Konsernet hadde i fjor samlede inntekter på 862,5 millioner kroner, noe som var en økning fra 753,3 millioner året før. Av salgsinntektene kommer 620 millioner fra salg av biler, mens verkstedtjenester og delesalg innbragte 233 millioner kroner.

Anderssen sier at de hadde vekst innenfor alle områder, men at det særlig var salget av nye personbiler som førte til økte inntekter. Han trekker særlig frem salget av ladbare hybridbiler, men sier at de også solgte bra av tradisjonelle bensin- og dieselbiler.

Han sier at med rekordhøy omsetning burde også de hatt et høyere overskudd. Resultatet før skatt ble derimot to millioner kroner lavere enn i 2016.

Anderssen sier at usikkerheten rundt avgiftene, og folks generelle usikkerhet rundt hvilke motoralternativer de skal velge, førte til at de skrev ned verdien på bruktbilbeholdningen og på forhandlerens gjenkjøpsforpliktelser.

Nedgang i år

Også i 2016 opplevde Motor-Trade kraftig vekst i bilsalget, noe som betyr at konsernets inntekter har økt med 333 millioner kroner (63 prosent) på to år. I 2018 blir trenden brutt, ifølge Anderssen.

- Vi har en salgsnedgang på personbil, og vi har solgt vesentlig mindre enn på samme tid i fjor. Vi kommer også til å få et langt svakere resultat i år, sier Ahan.

Anderssen og bilkonsernet Bertel O. Steen eier halvparten hver av Motor-Trade Holding, og tar ut til sammen 22 millioner kroner i utbytte etter fjoråret – like mye som året før.