Daling etablerte livsstilsbutikken Cornelias hus i Jomfrugata i 2004, hun solgte butikken til Angen gruppen i 2013 og gikk selv ut butikkdøra i 2016.

Like etter startet hun The Nest shop. Først som ren nettbutikk hjemme, men nå har redebyggeren flyttet inn i lokaler på Sluppen. Her har hun fem ansatte, og i fjor, som var første hele driftsår, omsatte hun for vel ti millioner kroner. Resultatet ble på knappe 800 000 kroner.

Åpner snart butikk

- Jeg skal ikke vokse så mye i år, det viktigste nå er at konseptet får satt seg, sier Daling i et lokale med hyller og kasser som bugner av varer, mest klær og interiør. Snart skal det ene rommet ta form som en butikk, hvor kunder kan komme og hente varer de har bestilt på nettet. Men også handle på gamle måten, selv om Daling er klar på at The Nest shop først og fremst er en nettbutikk.

Snart butikk: I dette lokalet har Ida Daling snart en butikk. Men The Nest shop skal fortsatt først og fremst være en nettbutikk. Foto: Rune Petter Ness

- Butikken vokste seg for stor til at jeg kunne fortsette å ha den hjemme, jeg måtte ut av huset for å utvide. Men jeg vil fortsatt først og fremst være en nettbutikk. Det er helt klart lettere å vokse med nettbutikk enn med fysisk butikk, sier Daling som ikke savner å ha butikk i Midtbyen.

- Jeg vurderte Midtbyen med The Nest shop også, men jeg må si jeg synes det er mest spennende å drive nettbutikk. Det er lettere å vokse og det er mulig å leke seg mer, sier Daling.

Redebygger: Ida Daling etablerte Cornelias hus i 2004. Nå er livsstilskonseptet snart historie, mens Daling satser for fullt med The Nest shop. Foto: Rune Petter Ness

Bevisste kunder

Nettbutikk er også krevende, påpeker Daling.

- Nettbutikken er jo åpen hele tiden, og vi må svare opp når kundene spør, uansett når på døgnet det er. Gjør vi ikke det, går de bare videre. Og de forventer å få varene kjapt. Det er bevisste kunder, det er krevende, men mest gøy, sier Daling.

Gründeren er sikker på at nettbutikken har kommet for å bli.

- Stadig flere handler på nettet, mest fordi de har oppdaget at det er behagelig. Og det kan ikke vi som driver butikk kjempe imot. Jeg er sikker på at fysiske butikker som ikke i tillegg har nettbutikk vil slite i fremtiden, sier Daling.

Bugnende lager: Ida Daling og Karen Delgado inne på et av lagerrommene. Nå går det mest i sommerklær, hatter og sandaler. Foto: Rune Petter Ness

Selv trodde hun ved oppstarten at hun skulle selge mest interiør, men det har blitt mest klær.

- Nå er 90 prosent av salget klær, og etter hvert som jeg har blitt mer voksen så har også kundegruppen min blitt det. Før hadde jeg flest kunder mellom 20 og 40 år, men nå er de fleste mellom 30 og 65 år. Jeg selger også en del klær til litt større damer, det er det mange som setter pris på. Konseptet er vel egentlig bare at jeg kjøper inn det jeg selv liker, sier Daling, men hun medgir at det har blitt vanskeligere.

Kundene er på sosiale medier

- Nå følger kundene med på sosiale medier og ser hva leverandører legger ut av nyheter til neste sesong, så når vi endelig har det i butikken så er folk allerede lei av det. Det kundene ser nå, vil de ha nå. Vi kan ikke lenger planlegge et halvt år frem i tid, og det er egentlig bare bra fordi det binder opp mye kapital. Min spådom er at å drive nettbutikk blir enda mer spennende, enda mer dynamisk.

-Du tror ikke netthandelen har nådd taket?

-Nei, overhodet ikke. Men jeg spår heller ingen butikkdød. Jeg tror derimot at butikkene må tilby begge deler. Det er ikke noe galt i det, det gir bare alle som ønsker det en større inntektskilde, sier Daling som også har oppdaget viktigheten av å være aktiv på sosiale medier.

- Vi har 40 000 følgere på Facebook. Det er dermed vår største inntektskilde, og derfor legger vi ut flere innlegg hver dag. Hvis vi ikke markedsfører oss på sosiale medier så er det ingen som vet vi finnes, det er forskjellen fra å ha en fysisk butikk. Vi må hele tiden fortelle kundene våre at vi er her, sier Daling.

Hennes første butikk, Cornelias hus, som er oppkalt etter datteren henne stengte i Oslo tidligere i år, og avvikler moderbutikken i Trondheim senere i sommer.

- Hvilke tanker gjør du deg om det?

- At et så bra konsept ikke overlevde er kjempetrist for byen. Men det krever sin kvinne å opprettholde så store butikker.