Restaurantdriver Knut Strugstad (62) er nærmest en institusjon på Innherred. I 38 år drev han restauranten ved Backlund hotell midt i Kirkegata i Levanger.

Overgangen til nye lokaler ble imidlertid for tøff for selskapet.

I løpet av årets seks første måneder gikk restauranten med 900 000 kroner i underskudd. Nå er selskapet Brygga Restaurantdrift AS, trolig mer kjent under sitt tidligere navn, Backlund Restaurantdrift AS, konkurs med tre millioner kroner i gjeld.

Vil sende pressemelding

Styreleder Erik H. Strugstad (27) i Brygga Restaurantdrift AS, som er eier og driver Knut Strugstads sønn, viser til at de ikke ønsker å kommentere saken.

Les også: Første trønderske akevitt på 116 år

- Vi har bestemt oss for at vi isteden sender ut en pressemelding, sier han.

Onsdag formiddag hadde Adresseavisen ikke mottatt noen pressemelding fra selskapet.

Knut Strugstad fotografert i forbindelse med at han måtte flytte driften til en annen adressea etter brann i hotellet. Da restauranten måtte flytte permanent gikk det ikke. Foto: Kim Nygård

Restaurantdriften har slett ikke gått på skinner det siste drøye året. I juni ble det kjent at den nye restauranten Brygga ved Levangersundet måtte betale bot på 10 000 kroner og dagmulkt på 500 kroner dagen for et ulovlig installert ventilasjonsanlegg. Det var Trønder-Avisa som først omtalte denne saken.

Les også: - Dette er en katastrofe

Restaurantdriver Erik H. Strugstad viser overfor avisen til at de valgte å bygge ventilasjonsanlegget i den gamle brygga for å redusere brannfaren. Han sier de har forsøkt å ordne opp.

Bittert brudd

Men det var trolig flyttingen fra Backlund hotell i sentrum som for alvor brakk ryggen på selskapet. I mai i fjor ble det kjent at Strugstad ikke fikk fortsette å drive restauranten ved Thon hotell Backlund i Levanger sentrum. Bruddet ble etter hvert så bittert at det nær endte i retten.

I oppbudsbegjæringen for selskapet står det nå anført at selskapet ble påført «et ikke ubetydelig tap» i forbindelse med at driften ved Backlund hotell ble avsluttet. I tillegg viser selskapet til at de havnet i en tvist med hotellselskapet om hva som var hotellets- og hva som var restaurantselskapets inventar og eiendeler, ifølge bobestyrer etter konkursen, advokat Per Ove Sørholt.

- Ytterligere tap

Sørholt sier han så langt bare har sett selskapets oppbudsbegjæring og ikke rukket å gå nærmere inn i saken og har derfor ikke forutsetninger for å si så mye mer.

- Det viktigste nå blir å avklare forholdet rundt selskapets eiendeler. Spørsmålet er om boet skal realiseres eller ikke, sier Sørholt.

Denne plakaten på døra til restaurant Brygga i Levanger er det som møter kundene. Foto: Leif Arne Holme

Selskapet, som nå heter Brygga Restaurantdrift AS hadde røde tall i regnskapet og et underskudd på 149 000 og 139 000 kroner de to siste årene. Det forelå imidlertid ikke revisoranmerkninger til regnskapet.

I oppbudsbegjæringen viser selskapet til at de også i forbindelse med oppstarten av den nye restauranten Brygga ble påført ytterligere tap.

500 000 i utestående lønn

Selskapet hadde fram til 30 april i år driftsinntekter på cirka to millioner kroner. Det hadde da et underskudd på 905 000 kroner. Totalt hadde selskapet gjeld på tre millioner kroner. 1,2 millioner av dette er leverandørgjeld.

- Det er forfalt lønn og feriepenger på cirka 500 000 kroner. De ansatte har muligheter for å få dekket det gjennom lønnsgarantifondet, sier Sørholt.

Selskapet hadde ni ansatte og tre lærlinger ved oppbudstidspunktet.

- Utrolig trist

Onsdag ettermiddag sendte Brygga Restaurantdrift AS ut en pressemelding.

De skriver at valget om å begjære oppbud etter 20 år med drift i Levanger, er det tyngste valget familien Strugstad har tatt i karrieren.

Hovedgrunnen til konkursen er ifølge dem kostnader som ble pådratt fra Backlund Hotell og saken i etterkant.

- Dette er utrolig trist for oss i ledelsen på restauranten. Først og fremst tenker vi på våre ansatte, skriver de.

Det vises også til at daglig leder Knut Strugstad i store deler av de siste to årene har vært sykmeldt, og at han derfor ikke har kunnet bidra like mye som tidligere.

- Vi  arbeider nå med sikte på å finne løsninger for videre drift av restaurantvirksomhet i lokalene, skriver de og legger til at avklaringer rundt dette vil være på plass i løpet av kort tid.

De ansattes lønnskrav blir ifølge dem håndtert av den statlige lønnsgarantiordningen.