- Vi mener området tåler det. Både på grunn av måten det ligger i landskapet, og når vi får varierende høyder tror jeg det vil føre til et bedre uttrykk, sa Espen Agøy Hegge fra Kristelig Folkeparti, da bygningsrådet behandlet saken denne uka.

Rådmannen la frem to alternative forslag som politikerne stemte over. Utbyggeren Lilleby Eiendom hadde lagt frem to alternative utbyggingsplaner for området som kalles B4, og ligger i nordøstre del av Lilleby. Lilleby Eiendom ønsket alternativ 1, som inneholder to høyhus på henholdsvis 16 og 12 etasjer og tre blokker på åtte etasjer mot nord. Alternativ 2 har fem blokker i åtte etasjer mot nord og ingen høyhus.

Kun varaordfører Ola Lund Renolen fra Miljøpartiet de Grønne stemte imot å tillate høyhusene. Han viste til at de to løsningene gir like mye bolig.

-Jeg vil ikke være høydekåt uten å vinne utnyttelsesareal. De to alternativene har samme utnyttelse, og da ser jeg ikke signaleffekten av å gå for alternativ 1, sa Renolen.

Utbyggeren på Lilleby får lov til å bygge høyhus på 16 og 12 etasjer. Det vil bryte silhuetten slik at herregårdslandskapet på Lade påvirkes. Bildet er tatt fra Stjørdalsveien.

- Bedre solforhold

Berit Tiller fra Høyre derimot påpekte at høyhusene kunne symbolisere smelteverket med høye piper, som tidligere lå på Lilleby som nå transformeres fra industri til en bydel med boliger.

Fremskrittspartiets Elin Marie Andreassen mener alternativet med høyhus vil gi bedre uteområder.

- Vi støtter alternativet med høyhus, og vil understreke at det gir en god markering av noe som er et viktig element på Lilleby, det nye torget, Fesil-torget. Høyere bygg gir bedre solforhold til hellingen bak torget, sa Andreassen.

Regiondirektør Pål Magnus Aglen i Veidekke, som er største eier i Lilleby Eiendom, sier det er flere årsaker til at de ønsker å bygge høyhusene.

- Vi synes høyhus er mer spenstig arkitektonisk og setter bydelen på kartet. Det tar også igjen fabrikken og pipene som sto der tidligere, og vi ønsker å beholde vertikaliteten i pipene. Vi ønsker også å markere torget som bydelssenter og et knutepunkt gjennom signalbygg. Vi mener det får Lilleby til å fremstå som ny bydel, sier Aglen.

Regiondirektør Pål Magnus Aglen i Veidekke sier de ønsker å markere det som blir bydelssenteret i den nye bydelen på Lilleby med høyhusene. Foto: TERJE SVAAN

- Påvirker herregårdslandskapet

Rådmannen anbefalte ikke alternativ 1 med høyhus på 12 og 16 etasjer som politikerne sa ja til, fordi det vil bryte silhuetten og påvirke herregårdslandskapet på Lade. Det gjør ikke alternativ 2 med maks åtte etasjes blokker.

- I alle plansaker på Lade har det vært en kontinuitet i å holde høydene på et akseptabelt nivå for ikke å bryte med den nasjonale kulturinteressen som herregårdslandskapet utgjør. Det vil være en kursendring hvis dette tillates her, skriver rådmannen.

Rådmannen ser heller ingen sterke grunner for å bruke høyhus som en markør på Lilleby.

- Plasseringen vil virke helt tilfeldig og uten betydning og mening i landskapet. Alternativ 2 er det alternativet som har minst negativ virkning på kulturlandskapet, står det saksfremlegget.

700 boliger

Felt B4 er på 30 dekar og det vil bygges rundt 700 leiligheter her, som gir en tetthet på mellom 23 og 25 boliger per dekar. I tillegg omfatter reguleringsplanen for feltet torg, grøntområder og fjernvarmeanlegg.

Det blir stor variasjon i høydene på boligene i feltet. De fleste leilighetene er blokkbebyggelse, men det blir også innslag av rekkehus rundt den verneverdige fasaden til «røkeriet».

Skolekapasitet

Lilleby Eiendom har tidligere fått nei til rammetillatelse til 70 boliger på Lilleby, fordi det manglet skolekapasitet på Rosenborg ungdomsskole. Men i starten av juni vedtok politikerne å løse den manglende skolekapasiteten, ved at elevene i Lilleby barneskolekrets flyttes fra Rosenborg til Lade på ungdomstrinnet og at Ringve benyttes som avlastnings- eller interimsskole. Dermed åpnet de for videre boligbygging på Lilleby.

I tillegg til at politikerne med ti mot en stemme sa ja til høyhus på 16 og 12 etasjer, åpnet de også for at det kan bygges inntil fem prosent med ettroms leiligheter i feltet.