- Det har vært et bra oppsving i turistmarkedet de siste årene, sier daglig leder Anders Flaarønning.

Det er en hektisk dag for bedriften med 15 ansatte, som driver med grossistvirksomhet på Ler i Melhus.

- Sommeren er den mest hektiske tiden, sier han. Bedriften har de siste fem årene økt inntektene med 55 prosent.

De selger varer mot turistmarkedet og det norske gavemarkedet. Noen av deres mest kjente produkter er ny form-trollene, og tallerkener og krus med naturfotografier tatt av Jon Østeng Hov.

- Truffet bra med produktene

Flaarønning tror det er flere årsaker til hvorfor de har økt inntektene. Han viser til både konjunkturer og at bedriften designer mesteparten av produktene selv - både med egne og eksterne designere. Det mener han gjør dem mer unik.

- Vi har truffet ganske bra med produktene vi har satset på, sier han.

Flaarønning forteller at produksjonen av trollene nå foregår i en fabrikk i Litauen, som bedriften er deleier i. Tidligere produserte de trollene i Tynset, men det ble etter hvert for høye produksjonskostnader.

- Vi har en strategi om at produktene skal være knyttet til norsk natur, kultur og tradisjon, sier han.

Den fjerde Anders

Da bedriften ble startet i 1868 av hans tippoldefar - som også het Anders Flaarønning - var det som salmakere. Senere begynte de også som garvere og seilmakere. Det var etter 2. verdenskrig de begynte satsingen på husflidsprodukter.

- Vi har vært flinke til å omstille oss etter tidene og grepet mulighetene, sier Flaarønning.

Etter hans tippoldefar har det også vært to andre Anders-er i familiebedriften, og dagens daglige leder blir da den fjerde i rekken.

- Det er en familiebedrift med dårlig fantasi på navn, humrer dagens Anders Flaarønning, som startet som daglig leder i 2007.

Troll som eksport

Trollene de selger, har vært på markedet siden 1964. Flaarønning sier det har blitt et hovedprodukt for dem. Det er også et eksportprodukt, og trollene sendes til mange land i Vesten, samt Japan.

- De blir kjøpt av fantasibutikker og samlerbutikker, fordi det er en del troll-samlere utenfor Norge, sier han.

Flaarønning mener det er et stort potensial innenfor dette området utenfor Norge, men sier at eksportandelen har gått litt ned.

I 2014 valgte de også å starte nettbutikk. Flaarønning sier den bidrar lite med tanke på totalomsetningen til bedriften, men at den fungerer mer som en reklameplakat for ulike kunder da det gjør dem mer synlig. Han sier at de velger å ikke selge produktene billigere på nett, fordi de ikke ønsker å utkonkurrere egne kunder.

Vanskelig å forutse fremtiden

Flaarønning mener det er vanskelig å forutse om oppturen fortsetter.

- Hvis vi gjør mer rett enn feil, så er det ikke noen grunn til at vi ikke skal gjøre det bra, sier han, og legger til:

- Men jeg har vært med på både oppturer og nedturer, og det kommer sikkert år som blir utfordrende igjen. Vi er bare mellomleddet. Hvis våre kunder gjør det bra, går det bra med oss også.

Kubjellene er blant produktene som fortsatt blir produsert i Norge. Foto: Vegard Eggen
Det kommer nye troll hvert år, opplyser den daglige lederen. Foto: Vegard Eggen
Den daglige lederen i det helt nyoppusede showrommet. Det er laget for at kundene skal kunne komme på besøk og se produktene. Foto: Vegard Eggen
Juleproduktene til bedriften er også populære, opplyser Anders Flaarønning. Foto: Vegard Eggen