Klesbutikken Carma har nylig utvidet lokalet til nettbutikken fra 120 kvadratmeter til 380 kvadratmeter.

Lokalene til nettbutikken ligger rett bak den fysiske butikken i Midtbyen, og har på tre år gått fra å være 60 til 380 kvadratmeter stort.

Det trengs når seks heltidsansatte skal drive en nettbutikk som mottar mellom 60 og 150 bestillinger daglig. De fleste av dem på søndager, som er den beste dagen for netthandling, ifølge daglig leder av Carma AS, Hilde Wedø.

- Vi satser mye på nettbutikken, og er helt avhengige av den. Uten den hadde vi ikke vært der vi er i dag, sier Wedø.

I fjor solgte butikken kvinneklær til i underkant av 32 millioner kroner, en økning på nesten tre millioner fra året før.

Utvidelsen av lokalet gjorde at driftsresultatet ble et par hundre tusen lavere enn i 2016, men endte fortsatt i 4,8 millioner i pluss. Den fysiske butikken og nettbutikken står for halvparten av økningen hver, ifølge Wedø.

Nettbutikken gir kunder i Midtbyen

Wedø forteller at den fysiske butikken går bra, og at hun tror det skyldes at nettbutikken drar folk dit. Kundene bruker nettbutikken til å se på klærne før de kommer i butikken og handler, sier hun.

- Det er en lettvint måte å handle på i en travel hverdag. Nettbutikken og den fysiske butikken gjør hverandre gode, sier hun, og påpeker at de gode resultatene skyldes en blanding av gode innkjøp, dyktige ansatte og synlighet på nett.

Carma AS solgte i fjor klær og tilbehør for 32 millioner kroner. Eier Hilde Wedø mener synlighet på nett og en god atmosfære i butikken er avgjørende for å lykkes med butikkdrift. Bilde er tatt ved en tidligere anledning.

- Ekstremt krevende å drive

Nettbutikken har i dag seks heltidsansatte, deriblant en daglig leder, grafikere, fotografer, lageransvarlig og kundeservice.

Nettbutikkens lokaler er fulle av paller med nyankomne varer til høstsesongen. Lageransvarlig Siri Standahl er nyansatt, og jobber med varemottak og å holde orden i lokalet. - Det er mest kaos i bytte mellom sesonger, forteller hun.

- En nettbutikker krever helt andre roller. Det er ekstremt krevende å drive, da man må ta bilder, redigere bildene og skrive produktbeskrivelser før varen er ute. Det er ikke bare å motta klærne og legge de i hyllen, sier Wedø.

I den fysiske butikken satses det enda hardere på service og atmosfære.

- Butikkdrift er helt annerledes enn før. Nå kreves det mer service, og en god atmosfære med bra musikk og god lukt. Det er mye å tenke på, og jeg tror mange bommer på nettopp dette. Får ikke kunder service kan de like gjerne handle på nett, sier Wedø.

Mer netthandel hvert år

Netthandel stod for 7 prosent av all varehandel i Norge i fjor, og andelen øker kraftig hvert år. Prognosen fra Virke er en økning på 13–14 prosent vekst i 2018, ifølge bransjeanalytiker Knut Erik Rekdal.

Virke anslår at nordmenn i fjor brukte 39 milliarder kroner i norske og utenlandske nettbutikker. Tallene på den totale summen spriker. Ifølge SSB solgte norske nettbutikker varer for 21 milliarder kroner, mens nettbetalingstjenesten DIBS viser til summen 105 milliarder i sin e-handelsrapport fra 2017.

- Netthandelen vokser med en tosifret prosentandel hvert år, og den sprer seg til stadig til nye bransjer, sier Rekdal.

Tall fra SSB viser at omsetningen i netthandelen økte med 9,3 prosent i årets to første måneder sammenlignet med samme tidspunkt i fjor. Ifølge Rekdal er økningen sterkere i kjøp fra utenlandske nettbutikker enn i norske.

- Økningen har medført at de som driver med fysiske butikker starter nettbutikker i tillegg. Andelen av de norske butikkjedene som også har nettbutikk har økt hvert år siden 2015, og i fjor hadde 65 prosent av butikkjedene nettbutikk, sier Rekdal.

Lokalet til nettbutikken Carma.no ligger like bak den fysiske butikken i Midtbyen, og er nå 380 kvadratmeter stort. - Det var veldig trangt før, og nå har vi også kunnet øke utvalget, forteller lageransvarlig Siri Standahl. Her med Bergliot Eriksen som pakker varer til utsending.

- Handelsnæringen sover i timen

Adresseavisen har tidligere skrevet om at omsetningen i Midtbyen har vært stillestående siden 2014, og at kjøpesentrene på nasjonal basis har økt omsetningen med to prosent så langt i år. I Trondheim øker kjøpesentrene i øst omsetningen, mens resten opplever en nedgang i handelen.

Professor Peder Inge Furseth er innovasjonsforsker ved Handelshøgskolen BI, og mener den norske handelsnæringen har sovet i timen.

- Det har gått så bra med norsk handel at de ikke har fornyet seg. Netthandelen har skutt fart i Norge nå, og det vil få store konsekvenser for de fysiske butikkene. Omsetningen deres vil gå ned, antallet butikker går ned, og vi vil kjøpe mer og mer på nett, sier han.

Tror netthandel overtar markedet

Rundt en tredjedel av norske varehandelskjeder selger ennå ikke varer på nett. Disse vil slite, mener Furseth, og spår et paradigmeskifte i handelen.

Han tror nettbutikkene vil overta markedet på samme måte som smarttelefonene har overtatt markedet for mobiltelefoner.

- De fleste går ikke i butikk fordi de elsker å gå i butikker, men fordi de skal ha en vare. En butikk skal ikke bare selge varer over disk. De må tenke på hva slags tjenester og problemer de kan løse for kundene, og satse mer på å være en sosial arena, sier Furseth.

I USA foregår halvparten av all handel gjennom nettbutikken Amazon, mens 20 prosent av handelen foregår på nett i Storbritannia.

- Hvis, eller når, Amazon etablerer seg i Norge vil de kunne ta over store deler av handelen. Jeg håper norsk varehandel følger med i timen fremover, sier Furseth.