I andre etasje i lokalet i Olav Tryggvasons gate er kontorer og lager i ferd med å omgjøres til butikklokale, som skal romme det nye utvalget.

Så langt har Livid hovedsakelig solgt herreklær, men gründer og daglig leder Jens Olav Dankertsen sier at de lenge har hatt lyst til utvide. De har hatt et par damemodeller i utvalget en stund, men i all hovedsak har de laget klær for menn.

- Nesten hver dag får vi spørsmål fra damer som lurer på når det kommer flere klær for dem, sier Dankertsen,

- Vi har bare hatt et par damemodeller i kolleksjonen i et par år, noe som har vært fint siden vi har fått testet det ut, sier Dankertsen, men sier at de omtrent daglig har fått spørsmål om når de skal komme med flere klær for kvinner.

Utvider: I andre etasje i lokalet i Olav Tryggvasons gate er kontorer og lager i ferd med å omgjøres til butikklokale for damekolleksjonen. Foto: Marthe Amanda Vannebo

Designteam

- Vi har nettopp ansatt et designteam for damer, og nå lanserer vi to små kolleksjoner, en til høsten og en til sommeren. Og så kommer det en ganske stor kolleksjon til neste høst igjen, sier han, og anslår at dette alene vil gi dem en salgsvekst på 20–30 prosent.

Det er nå åtte år siden Dankertsen startet å produsere dongeribukser med egen symaskin, og fire år siden han åpnet butikken i Olav Tryggvasons gate. I butikklokalet Trondheim lages skreddersydde bukser på mål, mens resten av kolleksjonen lages i Portugal.

Klesproduksjon og distribusjon ligger i morselskapet Livid Jeans AS, mens butikken i Midtbyen ligger i selskapet Livid Jeans Retail. Sistnevnte ble i fjor kåret til Årets kremmer, etter å ha hatt høyest omsetningsvekst av alle detaljhandelsbutikkene i Trondheim og omegn fra 2015 til 2016.

Da vokste omsetningen med hele 44 prosent. I fjor var ikke veksten like voldsom, men inntektene i butikken steg likevel fra 6,9 til 7,5 millioner – en økning på ni prosent. Dankertsen varslet allerede i fjor at sommeren var utfordrende, men sier at avslutning ble på året ble bra.

Miljøgate

Livid har også egen nettbutikk. Dankertsen sier at den fortsatt står for en relativt liten del av salget, men at den er viktig som et utstillingsvindu for klærne de har i butikken. Han håper også at butikken i Olav Tryggvasons gate får et ekstra løft nå som det bare er to kjørefelt utenfor, og gaten er stengt for gjennomkjøring for vanlige bilister.

- Jeg skjønner at dette er en sår sak for mange, men jeg velger å være positiv. Jeg tror at folk trekker folk og at en mer levende Olav Tryggvasons gate vil gi økt handel på sikt, sier Dankertsen, og håper at den nye miljøgaten vil knytte Midtbyen og Solsiden sammen i større grad.

- Så er det opp til oss næringsdrivende å skape et sentrum med konsepter som er interessant for folk å besøke, sier han.

Tollkostnader

Morselskapet Livid Jeans økte også inntektene fra 8,9 til 9,7 millioner kroner i fjor, men endte året med et underskudd før skatt på en halv million. Dankertsen sier at dette i hovedsak skyldes tollkostnader toll på jeansstoff importert fra Japan til i Portugal, som i fjor ble bokført hos morselskapet.

- Vi har vært nødt til å jobbe mer med materialutvelgelse, uten å gå på kompromiss av kvaliteten. Vi må velge mer material på tvers av kolleksjonene, og kjøpe mer av hvert enkelt materiale. Vi har også begynt å bruke mer europeiske materialer på grunn av store tollkostnader, men det tar tid å finne den samme kvaliteten som vi har fått i Japan. Alle våre jeans vil fremdeles kun bli laget av materialer med japansk opprinnelse. Man finner ikke noe bedre på markedet, sier han.

Han sier at Livid de siste årene har satset mest på å øke salg i egne kanaler, blant annet med åpningen av en egen butikk i Oslo i august i fjor. Oslo-avdelingen rakk å selge for 2,3 millioner kroner før årsskiftet, og han sier at de i år har mer enn doblet dette.

Butikken i Olav Tryggvasons gate har i år hatt en vekst på ni prosent. Dankertsen sier de for øyeblikket ikke har planer om å åpne flere egne butikker, men at de vil jobbe med å stabilisere driften og fokusere på å få fortjenesten opp på et sunnere nivå.

I tillegg ønsker han å satse mer å økt distribusjonen gjennom andre utsalgssteder. Livid-klærne selges nå i over 50 butikker i ti land, med USA som det viktigste markedet.

- Der ligger det helt klart et vanvittig potensial, sier han.

I miljøgaten: Dankertsen håper butikken i Olav Tryggvasons gate får et løft, nå som det bare er to kjørefelt utenfor. Foto: Marthe Amanda Vannebo