Friluftsbutikken Skandinavisk Høyfjellsutstyr i Olav Tryggvasons gate har slått egne salgsrekorder hvert år siden åpningen for ti år siden.

Så langt i år har de økt omsetningen av salg av blant annet ski, klær, sekker, soveposer, sko og telt med omtrent ti prosent. I fjor solgte de fjellutstyr for 21 millioner – en økning på 9,4 prosent fra 2016.

Dette skyldes ifølge eier Kenneth Skaret Helgesen blant annet at de tar seg god tid til å veilede kundene for å finne riktig turutstyr. Butikkens nettside bærer slagordet «Det er dyrt å handle feil utstyr». Helgesen syns selv slagordet er noe flåsete, men de står for det, sier han.

- En av styrkene våre er at det er turfolk som jobber her. Vi er opptatte av det når vi ansetter folk – at de liker å gå i fjellet og er kjent med utstyret vi selger, men vi kan selvsagt ikke være utlærte i alt vi selger, sier Helgesen.

- Overrasket over at vi er konkurransedyktige på pris

Han tror butikkens positive utvikling vil fortsette.

- Kundene setter pris på veiledningen vi kan tilby. Vi snakker mye om «den gode handelsopplevelsen», sier Helgesen.

Ifølge daglig leder Kurt Wulff er det sjelden de opplever at kunder utnytter ekspertisen, for så å handle varen på nett.

- Det er ikke veldig vanlig her. Mange blir overrasket over at vi er konkurransedyktige på pris, og det kan jo være litt mas å få byttet vare på nett dersom man handler feil, sier Wulff.

Butikken er svært sesong- og væravhengig. Ski til toppturer står for det meste av veksten foreløpig i 2018, men tar man kun sommeren med i betraktning går det mest i lett fjellutstyr.

- Jeg tror folk har innsett at de ikke trenger så tungt og så mye utstyr for å komme seg til fjells, sier Wulff.

Butikken har også solgt et tresifret antall hengekøyer så langt i sommer, som er sommerens store friluftstrend.

- Vi fyller stadig vekk opp stativet, og det går like fort tomt igjen. Det har tatt helt av, sier Helgesen

Administrerende direktør Trond Evald Hansen i Norsk Sportsbransjeforening sier det er utstyr knyttet til friluftsliv som driver veksten for sportsbutikkene på sommerstid.

- Trenden de siste årene er at alt man trenger for å være ute selger. Nordmenn bruker mye penger på sportsutstyr. Den mest uventede trenden for bransjen i år har vært hengekøye-salget. Den kom sterkere enn bransjen ventet, men viser at nordmenn vil ut i marka, sier Hansen.

Positive til trafikkendringene i gata

Da butikken åpnet for ti år siden syns Helgesen at butikken lå noe avsides resten av sentrum. Dette har snudd nå.

- Gjennom disse ti årene har spådommer om Midtbyens død dukket opp jevnt, som oftest med kjøpesentre utenfor sentrum og dårlige parkeringsmuligheter som hovedargumenter. Vi opplever at området butikken ligger i har blitt mer sentralt, noe som gjenspeiler seg i antall kundebesøk, sier han.

Selv har han gjort en innsats for å synliggjøre parkeringsmulighetene i sentrum på butikkens nettside, med et kart hvor parkeringshusene og hvor mange minutter det tar å gå fra hvert av dem til butikken er markert. Det tar under et kvarter å gå uansett hvilket parkeringshus man velger, påpeker Helgesen.

- Formålet med denne oversikten er å synliggjøre at uansett hvilken bydel man kommer kjørende fra har man mange parkeringsmuligheter å velge mellom uten å måtte kjøre i Olav Tryggvasons gate, sier han.

Driverne av Skandinavisk Høyfjellsutstyr syns derfor at trafikkendringene i Olav Tryggvasons gate ikke er noe problem, og at det er positiv med tilrettelegging for grønne trafikanter.

- Jeg tror dette blir bra når folk ser hvordan det ferdige resultatet i miljøgata blir ferdig, og etter hvert lærer seg det nye kjøremønsteret, sier han

Både han og Wulff tror protestene mot trafikkendringene kommer av at det er noe nytt og ukjent.

- Både vi og de fleste kundene er positive. Vi lunsjet på uteserveringen til Dromedar her om dagen, og vi likte det vi så, sier Helgesen.

Eier Kenneth Skaret Helgesen og daglig leder Kurt Wulff ved Skandinavisk høyfjellsutstyr i Olav Tryggvasons gate selger mye lett fjellutstyr på sommeren. Totalt sett står ski til toppturer for mesteparten av omsetningen. Foto: Silje Bjellvåg Adresseavisen
Skandinavisk høyfjellsutstyr har fylt opp disse hyllene ofte i sommer. De har solgt et tresifret antall hengekøyer i år. Foto: Silje Bjellvåg