Penger som står igjen etter at festivalpublikum og andre har brukt Cashless, hoper seg opp hos eieren bak betalingsløsningen, Espos Norge AS.

Ved årsskiftet sto det 21 millioner kroner i det selskapet kaller klientgjeld. Dobbelt så mye som for fem år siden og fem millioner mer enn bare ett år tidligere. Selskapet gir kundene «evigvarende refusjonsrett».

Men ettersom de fleste har småbeløp stående inne, vil dette raskt spises opp av gebyret på 10 kroner i måneden ett år etter kortet har løpt ut.

- Cashless-beløpene på klientkontoen er mange og små, ikke få og store, sier finansdirektør Hege Wiik Haukeland i Espos Norge AS.

Les også: Pstereo dropper Cashless etter klager

- Mer enn Cashless-penger

Hvor mye folk glemmer eller ikke tar seg bryet med å få refundert, eller hvor mye Cashless-veksel utgjør av de 21 millioner kronene, vil ikke Espos Norge fortelle. De er heller opptatt av å poengtere at klientgjelden består av mer enn festivalgjengernes restbeløp.

- Dette er penger vi skylder enten Cashless-kundene, arrangører eller kantinekortkunder. I tillegg er vi også operatør for et annet selskap ettersom vi har konsesjon fra Finanstilsynet som e-pengeforetak. Klientgjelden vår består av ulike ting til ulike tider, sier Haukeland.

Publikum må sette inn pengene de regner med å bruke på et Cashless-kort for å få handlet på festivalen. Selve kortet koster 50 kroner. For dem som ikke husker eller gidder å hente ut gjenværende beløp etter arrangementet, blir kostnaden høyere.

Les også: Festivalgjengernes penger hoper seg opp hos kortselskap

Omstendig prosess

Får å få refundert pengene dine, må du nemlig tilbake til påfyllingsautomaten på festivalområdet, få en kvittering med en refusjonskode og oppsøke Cashless' nettside for å registrere kort og kode og til slutt få igjen pengene du måtte ha igjen.

Det er mulig å få tilbake pengene også uten kvittering, men da må du sende inn kortet og kunne bevise overfor selskapet at det er dine penger.

- Alle som ønsker å få refundert sin restsaldo på Cashless-kortet får gjort det, såfremt vi har nødvendige opplysninger til å bekrefte eierskapet til pengene. Vi tilbyr et sikkert system med retur av gjenværende beløp på alle kort, også de fra tidligere år. Man kan også refundere restsaldo og igjen fylle opp kortet på et senere arrangement samme år. Og Cashless-kunder har evigvarende refusjonsrett hos oss som e-pengeforetak, sier Haukeland.

Denne evigheten varer imidlertid bare inntil gebyret Espos tar etter ett års utløpsdato, har spist opp det du måtte ha igjen på ditt Cashless-kort.

- Informerer

- Hva gjør dere for å stimulere kundene til å hente ut penger de har innestående?

- Vi har hatt en dialog med forbrukerombudet for å gjøre ting riktig. Vi bruker mye ressurser på å gi informasjon, både på våre nettsider, arrangørenes nettsider, gjennom brosjyrer og plakater ved alle påfyllingsstasjoner, på kvitteringer og på baksiden av kortet. Og på automatene er refusjonsknappen like stor som påfyllingsknappen. I tillegg har vi også kundesupport på mail og telefon på arrangementene, sier Haukeland.

- Hva tenker du da om at flere opplever at dette er tungvint å få pengene tilbake?

- Hva skal jeg si? Det er klart at kortholder må følge prosedyren for refundering som det gis informasjon om. Det kreves alltid noe av deg for å kunne koble et kort til deg som kunde. Når dette er et offlinekort må man gjøre noe fysisk på kortet. Det kan av noen oppleves som tungvint. Men det du skal vite, er at det er sikkert og at det kan refunderes til evig tid, sier Haukeland.

Les også: Tjener på din sløvhet