Siden Pstereo-festivalen gikk over fra bonger i 2013, har publikum vært nødt til å sette penger inn på et Cashless-kort for å få kjøpt mat og drikke på Pstereo. Slik blir det ikke i år.

- Som arrangør har vi vært godt fornøyd med systemet og stabiliteten til Cashless. Men det har vært mange tilbakemeldinger fra publikum om at systemet oppleves tungvint, særlig dette med å få refundert ubrukte beløp etter festivalslutt. Beløpet har ikke tilfalt festivalen, men vært på en konto hos Cashless' eierselskap Espos, daglig leder i Pstereo AS, Merete Moum Lo.

- Vi har forståelse for publikums misnøye rundt dette, og har derfor byttet leverandør på betalingsløsning. Fra i år kan publikum bruke sine vanlige betalingskort, og det er selvfølgelig et kjempepluss, sier hun.

Les også: Cashless-eieren har 21 mill. av kundenes penger

Betal som på restaurant

Løsningen Pstereo går for, som gjør at publikum skal kunne handle på festivalområdet som i en hvilken som helst restaurant, er utvikler av det Trondheims-baserte selskapet Hoopla AS som spesialiserer seg på utvikling av løsninger for billett- og betalingssystemer til arrangører. Et selskap fortsatt deleid av gründerne. Til orientering har også Adresseavisen en eierpost på 17,07 prosent i selskapet.

Syv år etter at de to NTNU-studentene Knut Hellik Kvale og Eirik Smedsrud fant opp den skybaserte billettsystemet Hoopla, har selskapet nå også kommet opp med en kasse-/betalingsløsning har de kalt Hoopla Pay, etablert i samarbeid med flere utviklingspartnere, blant annet Pstereo-festivalen.

Allerede har noen av landets største fotballklubber tatt i bruk Hoopla Pay på sine arenaer, blant annet Rosenborg, Brann, Viking og Strømsgodset. Palmesus-festivalen i Kristiansand bruker det, og 16.-18 august blir det Hoopla Pay på Pstereo-festivalen.

I samarbeid med blant andre Pstereo, har Hoopla utviklet en betalingsløsning der publikum bruker sine vanlige bannkort på arrangementene. I år tar Pstereo det i bruk. Tommy Andersen i Hoopla og Merete Moum Lo i Pstereo.

- En del kasseløsninger der ute er for tungvinte. For oss har brukervennlighet alltid vært toneangivende. Det gjelder også for Hoopla Pay som fungerer veldig enkelt: Det er et nettbrett med en bankterminal hvor man kan betale med kort, men også med mulighet for å betale kontant eller via Vipps om arrangøren ønsker det, sier daglig leder i Hoopla, Tommy Andersen.

Dermed skiller løsningen seg ganske vesentlig fra løsningen Cashless har hatt på Marinen de siste årene.

Les også: Trondheim fikk feilaktig sjuende plass på kulturrankingen

Cashless ut

Som et trofast Pstereo-publikum vil kjenne til, fungerer Cashless slik at du må kjøpe et Cashless-kort. Så må man å sette penger inn på kortet før du får handle hos arrangøren, og da bare med dette kortet.

Det meste av kritikken mot Cashless, har imidlertid handlet om det som skjer etter festivalslutt. For å få igjen ubrukt beløp på kortet, må publikum gjennom det mange opplever som en omstendig og tungvint prosess: Helst skal du oppsøke en av påfyllingsautomatene, få med deg en kvittering på restbeløp og registrere kortet ditt og refunderingskoden på Cashless' hjemmesider for å få pengene refundert.

Mangler du kvittering med refunderingskode, skal du fortsatt få igjen pengene dine, men da blir det enda noen operasjoner til.

Les også: Tjener på din sløvhet

Må koble kort og kunde

- Våre kort er offline-kort, som kan brukes hvor som helst også uten nettverk. Vi har ikke registrering av kortholder på forhånd, som mange andre krever. Og da må vi, for å være sikre på at vi betaler pengene ut til riktig person, ha en sikker kobling mellom kortet og den vi refunderer til. Det kan da for noen oppleves tungvint, sier finansdirektør Hege Wiik Haukeland i Espos Norge AS.

- Sammenlignet med for eksempel bonger, som er ubrukelige i det man våkner dagen etter et arrangement, kan man få igjen ubrukte penger med Cashless. Og vi strekker oss langt for å hjelpe kundene våre med dette og alle som ønsker å få refundert sin restsaldo på Cashless-kort, får gjort det såfremt vi har nødvendige opplysninger til å bekrefte eierskapet til pengene, sier hun.

Regnskapet til Espos viser at festivalgjengernes vekselpenger hoper seg opp på selskapets klientkonto. I 2017 sto det 21 millioner kroner på kontoen Espos bruker hovedsakelig til pengene til Cashless-kunder, samt ennå ikke utbetalt arrangørmidler. Tilsvarende beløp i 2016 var 16 millioner kroner. Les mer om denne kontoen, og hva selskapet svarer, i denne saken.

Les også: Festivalgjengernes penger hoper seg opp hos kortselskap

Tæpp for tapp

Fra i år vil det ikke komme mer innskudd på denne kontoen fra Pstereo-publikummere. De over 100 000 enhetene (109 726 i 2017) Pstereo selger i løpet av de tre festivaldagene på Marinen, betaler altså kundene med sine vanlige kort.

Også brukervennligheten for arrangøren er viktig, påpeker både Pstereo-sjefen og lederen i Hoopla.

- Vi har over 120 frivillige som skal håndtere disse betalingsløsningene. Da må det være enkelt og brukervennlig og vi vil helst ikke ha funksjonalitet vi ikke har bruk for, sier Merete Moum Lo.

- Og med berøringsfri betaling, det som kalles tæpping, skal det også gå fort, sier hun.

Les også: Disse tre skal selge 80 000 billetter i august

Les også: Ja til plastfri festing