Lian og Torgersen eier halvparten hver av selskapet Tramonto, som i fjor vår solgte kafékjeden Jordbærpikene til det nyetablerte selskapet Bitastad.

Det førte til at resultatet før skatt i Tramonto endte på 130,6 millioner kroner i fjor. Det var en økning på 96 millioner sammenlignet med 2016, viser årsregnskapet som ble offentlig denne uken.

- I hovedsak skyldes økningen salget av Jordbærpikene, sier konsernsjef Eivind Sandø-Klemmetvoll i Tramonto til Adresseavisen.

Kapitalsterkt

Kjøperen er igjen Bitastad, som i tillegg til Jordbærpikene også eier den trønderske hurtigmatkjeden Big Bite. Sandø-Klemmetvoll sier at Tramonto ikke har stor nok organisasjon til å bygge opp en egen kjede, og at det er derfor de overlater merkevarerettighetene til noen andre.

De vil fortsatt beholde en indirekte eierandel, ettersom Tramonto eier 9,3 prosent av aksjene i Bitastad. Sandø-Klemmetvoll eier også 1,4 prosent av selskapet, mens de største eierne i Bitastad er det Orkdal-baserte investeringsselskapet Salvesen & Thams, Witzøe-familiens selskap GMW Venture og Big Bite-gründerne Trond Stavne og Roar Stjern.

Daglig leder Kristin O. Schea i Bitastad sier at det i første omgang er konseptet Sot de ønsker å bygge ut til en landsdekkende kjede, men at de foreløpig ikke kan fortelle hvor de vil etablere seg først.

- Vi har fått flere spørsmål fra folk som har vært på Sot om vi ikke kan etablere oss andre steder i landet. Vi har en liste over steder vi vurderer, men vi er avhengig av at det er et marked for oss, sier Schea til Adresseavisen.

Franchise

Bitastad overtar også 70 prosent av aksjene i driftsselskapet til restauranten på Solsiden, mens driftsselskapet til Bror på Nordre fortsatt skal eies av Tramonto og stedets daglige leder.

Schea sier at de i utgangspunktet vil bygge opp en franchisebasert kjede, som betyr at de nye stedene vil drives som selvstendige selskaper under en felles merkevare.

- Vi må finne ildsjeler som kan drive de enkelte stedene, sier Schea.

Etter at Bitastad overtok Jordbærpikene har det blitt åpnet seks nye steder, noe som betyr at det til sammen er 37 kafeer på kjøpesentre landet rundt.

Skifte: Bitastad overtar også 70 prosent av aksjene i driftsselskapet til Sot på Solsiden, mens driftsselskapet til Bror på Nordre fortsatt skal eies av Tramonto og stedets daglige leder. Foto: Kristian Helgesen

Uteliv og eiendom

Lars Lian og Svein Roger Torgersen har i 20 år vært sentrale aktører i Trondheims uteliv. Lian startet med Choco Boco-kafeene, før de sammen etablerte Jordbærpikene.

De drev også restauranten Nyfiken på Solsiden, som ble

solgt til den italienskinspirerte kjeden Olivia

. Nå står de igjen med pizzastedet Selma på Solsiden, Tulla Fischer på kjøpesenteret Mercur, i tillegg til at de eier merkevarerettighetene til Café Løkka på Nedre Elvehavn.

Medeier: Kjendiskokk og utelivsgründer Lars Lian eier halvparten av selskapet Tramonto. Foto: Morten Antonsen

Tramonto driver også med eiendomsutvikling, og har blant annet bygd leiligheter i Presidentveita bak Vår Frue Kirke og i Verftsgata på Nedre Elvehavn.

Eivind Sandø-Klemmetvoll vil ikke utelukke at de starter opp nye spisesteder, men sier at det like gjerne kan bli nye eiendomsprosjekter.

- Vi har noen eiendommer vi må ferdigutvikle, men ettersom det ikke er så mange ansatte i Tramonto, så er vi ikke avhengige av å ha stor aktivitet. Vi ser etter de mulighetene som byr seg, sier han.

Lian og Torgersen tar ut til sammen 31 millioner kroner i utbytte til sine investeringsselskaper etter fjorårets resultat.